Jag är helt mer på Fredriks linje. När jag säljer så säljer jag det utan mer tanke än att sälja det. Ibland har jag istället skänkt saker till yngre personer för dom inte alltid har råd etc. Men på det stora hela så ger jag det inte vidare tanke om vad den den som köper gör med det efter om man tex inte kommit överens om det. Händer också att jag köper ett helt paket för att jag vill ha några få beten i det och då säljs ofta resterande saker. Jag säljer också saker billigare om nån köper en massa bara för att bli av med det och om dom sen säljer det vidare och tjänar en peng på det så grattis. Den pengen kanske gynnar en ny fiskerelaterad saker eller soppa för att åka ut en vända till helgen. Oavsett så känns det för mig för långt att tänka vad nästa person gör med det.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Köper upp för att sälja på Tradera!
Collapse
X
-
Att folk orkar hålla på i vinstsyfte. Lägga tid och energi på några kronor hit och dit.
Självklart är det okej att sälja ut sånt man inte använder ifall man köpt partier eller storpack av någon.
Blir bara deprimerad över folk som säljer enstaka småsaker och uppenbarligen lägger mycket tid och engagemang för kronor.
Då vet man ju iofs hur folk värderar sig själva.Alumacraft så klart!
Kommentera
-
Eller pga sin ekonomiska situation. Alla tjänar inte storkovan, och kanske måste vända på varje sten.
Är det samma sak som att köpa en bil, som inte ser mycket ut för världen. Göra en rekond och sedan sälja vidare för några tusen till? Principen den samma men skillnad i förtjänst
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Vert Visa inläggJag är helt mer på Fredriks linje. När jag säljer så säljer jag det utan mer tanke än att sälja det. Ibland har jag istället skänkt saker till yngre personer för dom inte alltid har råd etc. Men på det stora hela så ger jag det inte vidare tanke om vad den den som köper gör med det efter om man tex inte kommit överens om det. Händer också att jag köper ett helt paket för att jag vill ha några få beten i det och då säljs ofta resterande saker. Jag säljer också saker billigare om nån köper en massa bara för att bli av med det och om dom sen säljer det vidare och tjänar en peng på det så grattis. Den pengen kanske gynnar en ny fiskerelaterad saker eller soppa för att åka ut en vända till helgen. Oavsett så känns det för mig för långt att tänka vad nästa person gör med det.
Exemplet du tar dvs att köpa ett betespaket och sen kränga av det man inte ville ha är en sak, då köper du ju grejerna för du ska fiska med iallafall några av dem och du är i gruppen för att du är fiskeintresserad.
Exemplet som TS gav är för mig lite osnyggt *givet kontexten* dvs sportfiskecommunity. Hade personen varit öppen med att hen tänkte sälja vidare så är det en helt annan sak.
För mig så är det den goda tonen medlemmarna emellan som gör forumet trevligt och givande och det spiller förmodligen över i min förväntan på medlemmars beteende på köp/sälj-delen.
För att vara tydlig - Fredrik och Tobias/Vert - Jag tycker att era inlägg i denna tråd är både trevliga och givande
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Tybling Visa inläggAtt folk orkar hålla på i vinstsyfte. Lägga tid och energi på några kronor hit och dit.
Självklart är det okej att sälja ut sånt man inte använder ifall man köpt partier eller storpack av någon.
Blir bara deprimerad över folk som säljer enstaka småsaker och uppenbarligen lägger mycket tid och engagemang för kronor.
Då vet man ju iofs hur folk värderar sig själva.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av holden Visa inläggJag kan inte se något negativt i att efterfrågan motsvaras av ett utbud. Skatteverket lär väl inte se lika positivt på svarthandeln dock.
Håller med dig om att det rent krasst tillför en efterfrågan dvs en effektivare marknad.
Kommentera
-
Syftet avgör, det finns en lösöresgräns på 50 tkr om året men om man köper enbart för att sälja är det näringsverksamhet från krona ett. Att sälja din gamla soffa för att du flyttar till mindre bostad är alltså ok, men om du precis köpt den av grannen för att kränga vidare driver du butik och ska f-skatta. Skatteverket har satt en massa folk i fas3-åtgärder på att lusläsa bloggar för att straffa bloggtjejer och punktmarkera storsäljarna på auktionssajterna.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av holden Visa inläggSyftet avgör, det finns en lösöresgräns på 50 tkr om året men om man köper enbart för att sälja är det näringsverksamhet från krona ett. Att sälja din gamla soffa för att du flyttar till mindre bostad är alltså ok, men om du precis köpt den av grannen för att kränga vidare driver du butik och ska f-skatta. Skatteverket har satt en massa folk i fas3-åtgärder på att lusläsa bloggar för att straffa bloggtjejer och punktmarkera storsäljarna på auktionssajterna.
Hur man än vänder på det kommer man aldrig undan "death and taxes" som jänkarna säger
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Tvärdraget Visa inlägg.... Tänker lite så här också!
Tycker mej har märkt att det finns personer som går med i i olika sportfiske forum och sportfiske grupper på nätet, inte för att dom är särskilt intresserade av sportfiske, utan av den enkla anledningen att köpa och sälja sportfiske prylar.
Tycker lite att sådan handel inte hör hemma i dessa grupper/forum.
Jag, personligen är med för jag har ett genuint sportfiske intresse, inte för att köpa sälja sportfiske prylar...
Trevlig helg på er nu! :-)
Vill man slippa fenomenet så går man med i en grupp där försäljning inte är tillåten.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
|
22 svar
3 443 visningar
0 gillar