Hur mycket tappar fisk i vikt när man väger den hemma och inte i fält - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur mycket tappar fisk i vikt när man väger den hemma och inte i fält

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur mycket tappar fisk i vikt när man väger den hemma och inte i fält

Jag har hört att fisken tappar i vikt när man tar hem den och väger den hemma istället för i fält.

Är det någon som vet hur mycket t.ex. öring tappar i vikt, dvs.: är det något att bry sig om?

Jag fiskar nästan bara C&R och väger större fiskar direkt vid fångsten. Men mina få havsöringar (med klippta fettfenor, inga ”riktiga” havsöringar, dvs. öringar födda i naturen) har jag tagit hem för att äta, och då väger jag fisken först när jag har kommit hem några timmar efter fångsten.
    Senast ändrad av Gössermann; 2018-03-30, 16:48.
    Gråt inte...
    båten ligger i vassen still
    full med gäddor och braxar
    full med ålar och laxar
    (Alice Tegnér)

Min kvalificerade gissning är att det som mest handlar om 10-tals gram på en fisk i 1-3kg klassen.

Kommentera

Jag har hört att fisken tappar i vikt när man tar hem den och väger den hemma istället för i fält.
      Någon exakt siffra kan jag inte ge men eftersom fisken består till största delen av vatten och vattnet rinner ut och torkar under transport rör det sig antagligen om ganska mycket.

Kommentera

nu vet du... nästa gång du tar hem en så väg den först i fält och sedan när du kommit hem så har du svaret...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Det är max någon procent du tappar. Försumbart. Det som torkar ut är slemlagret men det är ju inte en betydande del av vikten. Och även om fisken består mestadels av vatten så återfinns detta i slutna system (som för alla andra ”varelser”) och inget som bara rinner ut... det som kan rinna ut är avföring efter ”klubbning” men även detta är försumbart.

Kommentera

Vissa tror på riktigt att själen försvinner med 3hekto vikt när man dör, men det stämmer inte.

Lite vatten rinner av fisken och dunstar bort, lite blod rinner ur kroppen, den kanske skiter lite om du klämmer på magen.
            Det är väl den vikten som försvinner. Det är så lite att det inte är värt att tänka på.

Kommentera

Har hört att man ”trycker” in vatten i magen på fisken vid drillning och på så sätt väger den mer levande. Har dock inte testat själv men som de andra säger så är nog inte skillnaden så stor.

Kommentera

En mer intressant och relevant fråga är dock HUR MYCKET ÖKAR en fisk i vikt när en PB jagande sportfiskare väger den

Om man väger fisken hemma, i båten, i skogen spelar ingen roll så länge det är samma fisk och vi pratar samma höjdnivå. Bor du på kebenekaise så kommer dock fisken att vara lättare. Däremot kan tiden från det den togs upp tills den vägs påverka vikten mer än platsen, så 3-4 veckor efter fångsten (om du har långt hem) så kommer den att va lättare. Även på månen skulle samma fisk vara betydligt lättare.

Men är du ute efter max vikt åk till nordpolen där är dragningskraften större och fisken väger därmed mer. Och håll dig på havsytan då jordens dragningskraft avtar med avståndet från jordcentrum.
                Senast ändrad av Exxet; 2018-03-31, 14:03.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Att läsa frågan är en fördel, TS skrev att han vägde fisken/fiskarna några timmar efter fångsten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                    Att läsa frågan är en fördel, TS skrev att han vägde fisken/fiskarna några timmar efter fångsten.
                    Jag vet det, och jag läser alltid frågan men då frågan redan är besvarad vill jag bara utveckla resonemanget lite och förmedla en vidare bild att det är många saker som påverkar. Lite intressant att samma gädda är tyngre i norrland än i skåne rent teoretiskt.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 459 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art