Tips på lämplig fiskebil/dragbil? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på lämplig fiskebil/dragbil?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Petterpike Visa inlägg
    Ska nu byta bil till en fyrhjulsdriven då jag är less på att bli så begränsad när jag ska sjösätta båten med framhjulsdrivet...
    Har en kimple 420 med en 25hk motor lastat på en 750kg obromsad trailer vilket egentligen inte är något jättetungt ekipage men vill kunna sjösätta båten även på lite leriga eller brantare naturramper utan att behöva vara alltför nervös. Samtidigt vill jag ha en bränslesnål bil som är relativt billig att äga då jag ofta kör längre sträckor till fiskeställen och då jag även pendlar 4 mil varje dag till jobbet. Komfort är inte helt oviktigt och det ska helst vara en driftsäker bil.
    Har kikat på subaru outback men blev osäker när jag läste en hel del om dålig koppling och motorer som rasar (boxerdiesel). Har även kollat på nissan qashqai men insåg senare att jag kan få en begagnad bmw med iknande miltal och årsmodell för nästan samma peng?!
    Är i nuläget väldigt sugen på bmw 320xd eller x1 pga bra bränsleekonomi och grym komfort! Men är lite osäker då det inte direkt är någon terrängbil..
    Så om ni har något tips på bra pendlar/fiskebil för max ca 120k så skulle jag vara väldigt tacksam!
    Hej Petter;

Jag har en Subaru Outback sedan januari 2013 och har aldrig haft några problem med bilen. Den är bensindriven och i dagsläget skulle jag inte våga köpa en dieselbil eftersom just dieselbilar under senare tid minskat drastiskt i popularitet...

Old Firehand
    Leif Engström

Ps. Besök http://www.logart.se/sv/start.htm i Skellefteå och bilda dig en egen uppfattning om Subaru...Ds.
    Senast ändrad av Old Firehand; 2018-04-18, 11:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      Subaru må vara bra bilar men efter ett min arbetsledare haft 2 st legacy varav den första skar inom 1500 mil och nr 2 paja lådan inom ett år så har förtroende sjunkit enormt trots att jag själv inte ägt någon och läst mycket gott om dom
      ... https://www.musixmatch.com/lyrics/.....-holken‎ ....

Old Firehand
      Leif Engström

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
        Har dom fixat så dessa klarar 2 år utan att rosta sönder totalt?, ser så många Vito som är endast några år som är så rostiga så man skulle kunna a tro dom badad i vägsalt
        Ingen aning. Har dem i 24 månader sen får jag en ny. Aldrig haft längre än 24 mån. Men det är möjligt dem gör.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
          Kan man få en sådan för 120000kr så som trådstartaren efterlyser?
          Det måste vara jordens klipp om så är fallet!
          Kanske inte en -17 men säkert en -12 -13

Edit.sorry.. Missade 120k. då kanske dem är sönderrostade 5-6 år gamla

Edit 2 : finns ett par i tyskland. Börjar på 11000 euro. Så ja det finns
          Senast ändrad av Sökaren; 2018-04-15, 18:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av NMR Visa inlägg
            Kanske inte en -17 men säkert en -12 -13

Edit.sorry.. Missade 120k. då kanske dem är sönderrostade 5-6 år gamla

Edit 2 : finns ett par i tyskland. Börjar på 11000 euro. Så ja det finns
            Men då faller hela rekommendationen..
            Måste han gå ner ett antal årsmodeller och då riskera en massa rost då är det ingen bra bil!

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
              Men då faller hela rekommendationen..
              Måste han gå ner ett antal årsmodeller och då riskera en massa rost då är det ingen bra bil!
              1999-2007 hade mercedes stora problem med rost, modeller eftet 07 är byggda på annat vis (galvanisering) ingen aning om vad det innebär.
              Förra modellen jag körde var en w639, den kom 2010. Enligt mig så var den mycket bättre som dragbil då den hade betydligt högre markfri gång. Nackdelen är att den ligger på runt litern oavsett hur billigt man försökte köra.

Så väljer TS en vito 4x4 från 10 och framåt så är han på den säkra sidan, dessutom har alla vito 12års rostskyddsgaranti.

Så nej han måste inte gå ner en massa årsmodeller för att få en fantastikt bra dragbil, som dessutom går att lasta väldigt bra. Sedan får det plats ca 330 flak öl i bak.

Kommentera

köp subaru, kör själv en legacy 2012 diesel.
                mycket nöjd och drar upp båten på de lerigaste ställena utan problem, och outback är ju bara ännu bättre

Kommentera

Jag drar med en fyrhjulsdriven BMW X1 2.0d, funkar bra.

Kommentera

Kör en A4 quattro sport, 0,68 har den dragit från ny (2014),
                    tills nu (17400mil).
                    Inga problem på ramper eller på lite offroad-ramper,
                    dock är den väldigt låg så man får tuffa fram lite försiktigt.
                    Vad du än väljer, så är 4x4 tha shit...
                    (Jag byter bil nästa vecka, till en Skoda... )
                    Visst fn är det en materialsport!

Kommentera

Finns det inga tricks man kan använda för att dra upp sin trailer med en framhjulsdriven bil från en dålig ramp? Det är väl det som är det kritiska momentet? Inte ska man behöva skaffa en ny bil för 250 000 för det här ändamålet om ekipaget inte är supertungt och kräver det. Exempelvis att man drar upp trailern med en vinsch 5 meter eller använder draglina så att bilen inte står lutad. Man kanske klarar 90% av alla ramper med en framhjulsdriven bil och resterande 10 får man använda olika hjälpmedel. My 2 cents.
                      Senast ändrad av Darkduck; 2018-04-18, 10:55.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29