Tips på lämplig fiskebil/dragbil? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på lämplig fiskebil/dragbil?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på lämplig fiskebil/dragbil?

Ska nu byta bil till en fyrhjulsdriven då jag är less på att bli så begränsad när jag ska sjösätta båten med framhjulsdrivet...
    Har en kimple 420 med en 25hk motor lastat på en 750kg obromsad trailer vilket egentligen inte är något jättetungt ekipage men vill kunna sjösätta båten även på lite leriga eller brantare naturramper utan att behöva vara alltför nervös. Samtidigt vill jag ha en bränslesnål bil som är relativt billig att äga då jag ofta kör längre sträckor till fiskeställen och då jag även pendlar 4 mil varje dag till jobbet. Komfort är inte helt oviktigt och det ska helst vara en driftsäker bil.
    Har kikat på subaru outback men blev osäker när jag läste en hel del om dålig koppling och motorer som rasar (boxerdiesel). Har även kollat på nissan qashqai men insåg senare att jag kan få en begagnad bmw med iknande miltal och årsmodell för nästan samma peng?!
    Är i nuläget väldigt sugen på bmw 320xd eller x1 pga bra bränsleekonomi och grym komfort! Men är lite osäker då det inte direkt är någon terrängbil..
    Så om ni har något tips på bra pendlar/fiskebil för max ca 120k så skulle jag vara väldigt tacksam!

Toyota rav4. Extremt pålitlig, inte särskilt törstig, bra 4wd, billig att äga, tråkig och ful, viktigt att kolla rost innan köp.

Kommentera

Instämmer med ovan. Äger en 2014 sen några år och är extremt nöjd. Ingen raket på vägen men gör sitt jobb utan att krångla och med en mkt bra 4x4.

Kommentera

köp en outback....bara de första boxerdieslarna som var problem med då det saknades en oljekanal om jag minns rätt, vilka årsmodeller får du kolla upp....kopplingen slipper du med automat så har du vips kringgått de enda farhågor du har om subban....
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Subaru må vara bra bilar men efter ett min arbetsledare haft 2 st legacy varav den första skar inom 1500 mil och nr 2 paja lådan inom ett år så har förtroende sjunkit enormt trots att jag själv inte ägt någon och läst mycket gott om dom

Kommentera

Att hitta en rav 4 under 120000 som är billig i drift och billig att äga är då inget jag lyckas med, över 5000 i skatt och ca 0,72 blandad körning när man kollar på dieseln. En nyare subaru outback diesel automat vore fint men under 120k blir nog svårt att hitta...

Kommentera

Subaruägare ska ju enligt flera undersökningar va nöjdast bilägare i landet.
              Hade det inte varit för att familjen hade något o säga till om hade min subaru legacy från 05 aldrig fått flytta.
              Ingen lyxbil men gjorde sitt jobb utan strul.
              Provat en helt ny outback automat vid ett par tillfälle, grym bil! Hade stått en sådan på uppfarten om den haft lite större baksäte.. Dock lite utanför ts budget.

Kommentera

Suzuki Vitara är en riktigt bra dragbil....
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag kan varmt rekommendera Subaru Outback. Kör en -13 som gått 10,5k, och har aldrig haft minsta tillstymmelse till problem, den har gått som en klocka hela tiden. Jag kör diesel med automatlåda. Drar ~0,65 blandad körning (mycket köer i mitt dagliga körande), ~0,55 långkörning, och man märker knappt när man trailar ekipage som väger 1,5 ton.

Du ser dessutom kroken på backkameran vilket är fruktansvärt trevligt Enda nackdelen är att ljudkvalitén är ganska tveksam, det spelar ingen vidare roll för mig, men kan vara viktigt för andra.

Kommentera

Kör en mercedes benz vito 119 cdi , lång , awd. 2017. Sitter en dieselkraft programvara i som ger ca 620 nm. På landsväg kör jag i 0.65 helt underbar bil att dra trailer med. Ett stort plus till lastutrymmet får med vad jag vill i spöväg utan att behöva ta isär dem.

Lade i båten i helgen i en riktigt grisig naturramp. Inga konstigheter

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 497 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art