misstänkte det..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ny japanes
Collapse
X
-
Stämmer nogUrsprungligen postat av Monkey Visa inläggClasse du har bytt rullar/åsikt varannan månad sedan du började med multiplikatorfisket så var konstruktiv istället för en del av problemet. Alla gillar inte utformningen på alla rullar så enkelt är det det finns ingen super rulle som passar alla!
/Sur apa
Men har fastnat för runda rullar, dom känns mer gedigna i handen (tycker jag)
Skall köpa mig en Shimano calcutta 201 DC i sommar oxå
Då har jag rullar från dom 3 största. Ambassadeur, Daiwa och Shimano
Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
Kommentera
-
Skojjade bara såklart.
Jag har själv både CC 201, och 201 DCn, flera tom. Inte haft en Luna än. Säkert också en kapabel rulle. Och relativt prisvärd nyförtiden också. Calcutta D är nog bland de runda japaner mest bang for the buck. Och de satt också fina i min hand.
I slutändan handlar mycket om smak och individuell ergonomi. Och pengar. Lunan har haft en del snack över sig pga det som nämndes tidigare, deras IAR. CCn är skön men det finns lite plastdetaljer ovärdig en "lyxrulle". Plasten på insidan rullhuset kan dock bytas billig mot en plåtbit från Ocean tex.
Man måste nog testa/ hålla i handen alla kandidater för att avgöra personlig vad man gillar
Personligen har jag gått tillbaka till DCn. För känlans skull, och ljudet. Samt att den kastar väldigt stabil. Sugen är jag dock på en ny Ryoga nu
Kommentera
-
Pris, känsla, och utseende. Välj den som passar bäst. Kvalitetsmässigt så är de snarlika. Även kastmässigt. En fördel i mina ögon är möjligheten att justera kastbromsen utifrån men bara om det kan ske utan att man kan ändra inställningen ofrivilligt. Är rätt trött på några av mina rullar där jag hela tiden ändrar bromsen utan att jag är medveten om det. Å andra sidan har jag ett rätt stort antal Ambassadeurer där jag aldrig vare sig behöver eller kan ändra kastbromsen utifrån så nyttan med finessen går att diskutera
En annan viktig detalj är hur rullen känns i handen vid praktiskt fiske. Vissa rullar sitter lägre på spöt. Andra har detaljer som ”skaver” någonstans. Då alla har olika händer så kan du bara hitta rätt vid praktiskt prov. Ta med ditt eget spö till butiken och torrfiska med rullen du har valt."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Jag hoppas du kände på dem båda innan du slog till...4500 eller 1700 kr...?Ursprungligen postat av Mikoaj Visa inläggBlev en Calcutta då butiken sade att de inte var jämförbara utan att man skulle gå uppen klass på Daiwa och då vart det inte guld
Har som sagt inte prövat någon av dem. Cuttan kommer säkert fungera utmärkt men detsamma gäller sannolikt Lunan som dessutom är långt billigare. Du får säkert lite mer förfinad gång men om det är värt drygt det dubbla?!?
Tveksamt i min bok. Vad man kan säga med säkerhet är nog att butiken tjänade en extra slant på sin rekommendation...
Hm... Nu blev jag nyfiken, kanske läge att pröva en Luna och lämna Curado 300 DSV...Senast ändrad av anteman; 2018-05-23, 21:35.
Kommentera
-
iom att jag är rullhomofil nummer ett kan ja berätta att det går ikke att känna att cuttan är dyrare än lunan i gången och känsla. Hade ja fått välja en rulle gratis hade ja tagit cuttan men hade ja fått betala själv Hade det vart Lunan alla dagar i veckanUrsprungligen postat av anteman Visa inläggJag hoppas du kände på dem båda innan du slog till...4500 eller 1700 kr...
Har som sagt inte prövat någon av dem. Cuttan kommer säkert fungera utmärkt men detsamma gäller sannolikt Lunan som dessutom är långt billigare. Du får säkert lite mer förfinad gång men om det är värt drygt det dubbla?!? Tveksamt i min bok. Vad man kan säga med säkerhet är nog att butiken tjänade en extra slant på sin rekommendation...
Edit: Kan nämna att när ja känner på rullars gång, tangenter och vred så blundar jag och går in i ett zen state i ett mörkt rum med rökelse och grillchips.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 123 visningar