newbee->>vad är det för skillnad på en cykel o en moped??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Drevviken idag
Collapse
X
-
Nej då, vi var inte dumma på något vis, vi var snarare tacksamma för informationen men vi vart dock väldigt förvånade över det hela med trollning förbudet.Ursprungligen postat av elanenHa ha, ni råkade ut för min kompis Plutten. Reta inte upp honom för mycket.
Dragrodd = ror 1.2 knop med spön efter båten
Trolling = motor som kan vara elmotor 1.2 knop med spön efter båten.
Vad är egentligen skillnaden?
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Kommentera
-
Jag köper det, som jag skrev innan men jag vill veta vem som bestämt detta och vart man kan hitta sådan infromation då sportfiskarna tydligen inte känner till detta eller nämner det i sina anvisningar.Ursprungligen postat av minkenha ha!grejen är den att man ej får fiska från båt som drivs med annant än handkraft.precis som en cykel, en moppe drivs med motor..Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanenKan tillägga att du som fiskekorthavare ska själv ta reda vad som gäller för regler. Gäller i allt som handlar om lagar. Att det går tyst med elmotor är ju inget försvar. Skillnaden är ju bara att det går tyst. I en del sjöar får du ju trolla på olika kort med motor. Du får ju trolla i Orlången på en del av sjön med sportfiskekortet. I Vallentunasjön kan du lösa trollingkort. I många av Stockholms sjöar får du inte ens använda motor. Två exempel är Ältasjön och Flatenbadet. Annars är det det mest normala 5 hk.
Om man när man köper kortet får med ett häfte med regler etc, hur skall man då veta att vissa reglar inte står med utan man måste söka vidare på andra ställen? Borde inte alla regler för det aktuella stället stå med när man köper kortet? Lite konstigt om man alltid skall anta att det finns fler regler. Hur skall man veta vart man hittar dessa isåfall. Ännu jobbigare med vatten där all info kommer med kortet, trist att försöka hitta mer info när det inte finns någon.
Rätta mig om jag har fel eller om jag fått det helt om bakfoten men jag tycker det hela låter lite konstigt.
Kommentera
-
Jag håller med, det låter konstigt.
Endera skall man få med _alla_ regler, eller så skall det vara hänvisat till något ställe där man kan läsa alla regler. För hur skall man annars veta när det finns fler anvisningar eller inte?
Newbee frågar gång på gång efter vem det är som bestämt reglerna och var man kan läsa mer, men han får inget svar. Är det så att det är "common knowledge" att så är det eller är det riktiga regler som finns beslutade om?
Jag kan glatt säga att jag inte har en aning, men det vore intressant att läsa om det då det är ett potentiellt fiskevatten för mig.
Kommentera
-
Grims och Newbee, jag är en av dom gnälliga tillsyningsmän (Lännas vatten) ni undrar över. Vattnet i Dreviken är uppdelat på tre delar. Sportfiskekortet, Dreviken Långsjöns vatten, och Länna fiskeförening. För att få fiska i nästan hela sjön behövs det minst två kort. Och på korten står det markerat var man inte får fiska. Att plutten blir sur på trollare är väl uppenbart. Han ror efter gös medans nån luffar runt med ett hjälpmedel som inte är tillåtet.
Det finns skrivna regler i fiskekort om stadgar. Precis som det har uppgivits här.
Jag kan inte slå ihjäl en människa och sen påstå att jag inte visste att det var förbjudet.
Lagboken är tjock, men det är upp till varje människa att ta reda på vilka regler som gäller var när och hur.
Newbee, vad har du för fiskort där det inte står att det är förbjudet att trolla. Alla vatten på Sportfiskortet är det bara Orlången som trolling är tillåtet. Om du då inte fattar att dom andra är förbjudna. Är det väl uppenbart om inte annat. Vad det sen är som driver en båt framåt utan åror och armkraft. Har ju mindre betydelse. Fyrtaktarna är ju ganska tysta. Ska dom då också bli tillåtna att trolla med i alla vatten. Det är lokalt betingat var i vilket vatten trolling är tillåtet. Köp ett kort i nån av dom sjöarna och du kan luffa runt hela dagarna utan nån gaphals. Jag köper ett trolling kort till en av mina favvosjöar där jag trollar borre. 250 kr kostar det kortet. I Vallentunasjön kostar det senast 350 kr. Så sportfiskekortet är ju svinbilligt.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Hej Elanen;Ursprungligen postat av elanenNewbee, vafalls trolla med motor på Dreviken utan tillstånd. Han som sa åt er, vilken färg var det på båten. Och var i Drevan trollade ni. Hoppas vid Gud att det inte var på mitt fisketillsyns område. Elmotor är precis lika förbjudet som med bensindriven motor. Bara armkraft är godkänt. Newbee, he he var inte skraj. Skojade lite där. Hade bara tagit elmotorn, båt och fiskegrejerna. Kört dom till polisen och haft dom i förvar till rättegången.
Så kan det ju faktiskt hända. Men skulle nog framförallt kollat era kort först. Och sedan en varning. Andra gången åker nog prylarna i väg.
Undertecknad erkänner sig skyldig och svart som synden när det gäller trollingen i Drevviken. Åren 1965-1971 trollade jag både dagar och nätter i såväl Drevviken som Långsjön. Trångsundssundets säkraste vittne förutom elitsimmaren Alfonso Romo och pumpverkmästaren Tage Janå var "Rättarn" eller gårdvaren inne vid herrgården hos den trolige fadren till Ulf Dinkelspiel. Välnärda och övergödda gäddor och gösar stod i kö för att hugga på mina röda, rödvita och tigerstripefärgade Cisco Kid 600 wobbler och snarlika, hemmagjorda kopior i kölvattnet bakom min läckande, svarta, tjärade roddbåt framförd enbart medelst trolling driven av en 4 hkr Yamaha rykande, brummande och oljande 2-taktare. Här blir det nog "rött kort" om magistern får syn på texten ovan.
Go for them!
Old Firehand
Kommentera
-
Old F, dina synder är preskiberade med råge. Har själv varit i dina kläder och slarvat. Men är som sagt nu tvungen att hålla rent på Lännas vatten. Första prioritet är dessa skitnät som läggs ut av svin. Och då menar jag dom utan tillstånd. I Dreviken Långssjön får man ju fortfarande lägga nät på deras kort. Vi försökte på senaste årsmötet att rösta bort nätfisket. Men torskade på färre röster.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2026-08-16, 19:03 -
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
2026-08-16, 19:03 -
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 535 visningar