mm är ju korkat att man får lägga nät men inte trolla med motor..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Drevviken idag
Collapse
X
-
Håller med till 100 %.Ursprungligen postat av trashmastaOm man när man köper kortet får med ett häfte med regler etc, hur skall man då veta att vissa reglar inte står med utan man måste söka vidare på andra ställen? Borde inte alla regler för det aktuella stället stå med när man köper kortet? Lite konstigt om man alltid skall anta att det finns fler regler. Hur skall man veta vart man hittar dessa isåfall. Ännu jobbigare med vatten där all info kommer med kortet, trist att försöka hitta mer info när det inte finns någon.
Rätta mig om jag har fel eller om jag fått det helt om bakfoten men jag tycker det hela låter lite konstigt.
När man köper kortet står det att man få ha motor upp till 5 hk i häftet, hur ska man då kunna veta att man inte får trolla med motorn om det inte står att det är förbjudet
Jag tycker det ska vara självklart att såna saker ska stå i häftet, speciellt när man nämner att man få ha motor.
Kommentera
-
Allt kan inte stå skrivet om allt. Det är så enligt lagen att man ska själv ta reda på vilka bestämmelser som gäller för vad. Allämansrätten betyder heller inte att jag får kliva in var som helst. Det står inte i lagen om exakt i lagen om allt. Skulle det exempelvis stå att beträd ej Mosses tomt vid sjön Magelungen. Allemansrätten missbrukas enorm just på att man inte vill eller brytt sig om reglerna. Gäller precis samma för trolling. Man måste själv ta reda på vad som gäller för olika vatten. Finns inget vatten som är exakt lika när det gäller fiske. Vissa sjöar är helt privata, och andra är det kommunerna som bestämmer reglerna.
Jag har själv frågat lov på privata vatten. Och bara man är hövlig brukar det gå bra. Allt går att ta reda på om trolling. I Dreviken Långssjöns kort står det tydligt att trolling är förbjudet. Länna har också det inskrivet i stadgarna. Även i Magelungen. Är man med på ett årsmöte och frågar så får man allt svart på vitt vad som gäller också.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Avgaser ? Föroreningar ?Ursprungligen postat av elanenSkillnaden är ju bara att det går tyst.
Oki , så min polare med flytring då ? Han paddlar ju med fötterna ...Ursprungligen postat av elanenElmotor är precis lika förbjudet som med bensindriven motor. Bara armkraft är godkänt.
newbee : Klart som fan det ska stå inskrivet på ngt sätt så att ni har chansen att ta del av infon när ni tjackar korten osv ...
Taskigt som fan mot alla ditresta sportfiskare som kanske bara ska va där 1 2 3 kvällar osv om det verkligen är så att det inte framgår tydligt ... Skabbigt som fan!
elanen : Bra att du kämpar på med nätförbudet! En infödd gubbe med åror och nät kan nog ta bra mkt mer än ngra "turister" på trollingrundor[FONT="Fixedsys"][/FONT]
Kommentera
-
~
För dig är det enkelt att säga eftersom du visste, men ska man ens skriva att man får ha motor i häftet kan man skriva ej trolling också.Ursprungligen postat av elanenAllt kan inte stå skrivet om allt. Det är så enligt lagen att man ska själv ta reda på vilka bestämmelser som gäller för vad. Allämansrätten betyder heller inte att jag får kliva in var som helst. Det står inte i lagen om exakt i lagen om allt. Skulle det exempelvis stå att beträd ej Mosses tomt vid sjön Magelungen. Allemansrätten missbrukas enorm just på att man inte vill eller brytt sig om reglerna. Gäller precis samma för trolling. Man måste själv ta reda på vad som gäller för olika vatten. Finns inget vatten som är exakt lika när det gäller fiske. Vissa sjöar är helt privata, och andra är det kommunerna som bestämmer reglerna.
Jag har själv frågat lov på privata vatten. Och bara man är hövlig brukar det gå bra. Allt går att ta reda på om trolling. I Dreviken Långssjöns kort står det tydligt att trolling är förbjudet. Länna har också det inskrivet i stadgarna. Även i Magelungen. Är man med på ett årsmöte och frågar så får man allt svart på vitt vad som gäller också.
Står det "Du får ha motor till max 5 hk" vem fan tror att man inte får trolla då.
Står det däremot inget om motor, skulle fler kunna få tag i den informationen när man kollar om motor ens är tillåtet i den sjön man fiskar i.
Dåligt att man inte skriver det, om man ens ska skriva nått om det.
Kommentera
-
cath
Jag vet att Dreviken haft problem med sjötrafik.
Om jag får spekulera fritt kan förbudet vara ett sätt att minska ev buller o höga hastigheter m.m.
Dreviken är en stor insjö som tillhör Tyresån´s sjösystem .
Jag kan ha helt fel ,men om man ser till helheten och problemet med Tyresån/dreviken kan förbudet vara en liten åtgärd. (Att det inte skall vara så attraktivt.) Buller och höga hastigheter stör naturlivet m.m ....(kanske är långsökt - vad vet jag )
Här kan man läsa mer om Dreviken
(Regler för trolling finns beskrivet för respektive sjö.
Det är våran uppgift att ta reda på reglerna för respektive sjö. )
Kommentera
-
Håller faktiskt med dom flesta!
Riktigt dålig information, står det att man får använda motor till max 5hp så borde det vara en självklarhet att nästan få trolla med den om trolling är tillåtet i sjön.
Det är som att säga A men inte säga B nästan.
Om man gjorde en omröstning eller liknande någonstans så tror jag att procentuellt så skulle "Ja jag tror att man får trolla med motor om det står att man får anvädna en motor på max 5hp" sidan vara överlägsen till nej sidan.
Eftersom du är en tillsynsman elanen så tycker jag verkligen att du ska ta upp det här på nästa möte eller liknande.
Kan inte vara kul att ha en hel fiskehelg planerad och få den förstörd pga av att man inte får använda motor vid trolling.
Låter väldigt dumdristigt och korkat att skriva något som "Max 5hp på motorn" på fiskekortet om man inte sen får trolla med den.
Det är ju ingen självklarthet direkt.
Nu ska jag ta ett väldigt dåligt exempel men det vore som att ha en television där det är tillåtet att ha 5 kanaler, men du får bara se 3 utav dom.
Man får bara ut halva nöjet.
Hoppas det blir en ändring på den regeln! Iallafall när det gäller elmotor

Kommentera
-
För det första måste jag säga att trollingförbudet som råder i Drevan och andra liknande sjöar är totalt ologiskt. Om man inte fick använda sig av motor ö.h.t vore det rimligt, men i Drevan brummar det omkring många båtar med mer än 5 hästar, mestadels gamla tvåtaktare, och dessutom vattenskotrar som är totalförbjudet.
Man får ro med tre spön par man, lägga nät och långrev och ändå hålla sig till reglerna.
Det är just kombinationen av fiske och motor som är mot reglerna. Urbota korkat enligt min åsikt.
Det är bara gamla förlegade idéer om att trolling skulle vara förödande effektivt som har skrämt upp stofilerna i de fiskeklubbar som styr över reglerna. Lägg kraften på att förhindra nätläggning under gösleken och den omfattande klubbning av fisk som nu förekommer istället.
Kul att Plutten bryr sig om reglerna just i fiskevattnet på äldre dar, då han annars är känd som den som skitit i alla regler genom årens lopp. Då menar jag inte något så fjuttigt som att tjuvtrolla lite..
Detsamma gäller tydligen vissa tillsynsmän ..
Skräddarsydda företagsaktiviteter och konferenser - www.eventguiden.com
Kommentera
-
I princip alla som fiskar i sthlm vet vad drevviken är..Ursprungligen postat av cathJag vet att Dreviken haft problem med sjötrafik.
Om jag får spekulera fritt kan förbudet vara ett sätt att minska ev buller o höga hastigheter m.m.
Dreviken är en stor insjö som tillhör Tyresån´s sjösystem .
Buller tror ja inte dirket på, då skulle man förbjuda motor överhuvudtaget om man ville minska det, sen finns det elmotor (tysta)
Höga hastigheter kör man inte vid trolling, däremot vid transport vilket endast transport är tillåtet..
En en gång vill man få bort höga hastigheter så ta bort motor trafik överhuvudtaget har inte med trolling att göra.Ursprungligen postat av cathJag kan ha helt fel ,men om man ser till helheten och problemet med Tyresån/dreviken kan förbudet vara en liten åtgärd. (Att det inte skall vara så attraktivt.) Buller och höga hastigheter stör naturlivet m.m ....(kanske är långsökt - vad vet jag )
Här kan man läsa mer om Dreviken
(Regler för trolling finns beskrivet för respektive sjö.
Det är våran uppgift att ta reda på reglerna för respektive sjö. )
Ja man ska ta reda på regler, men varför ska man då skriva A men inte B?
Kan tillägga att trolling är inge kul fiske för mig, så ja bryr mig inte om det är förbjudet eller inte
Kommentera
-
Har nån av er läst på baksidan av sportfiskekortet? "Almänna bestämmelser: Läs karthäftet som medföljer fiskekortet. Tillåtna fiskesätt:Spinn, haspel, mete, fluga, pimpel och dragrodd. Max tre fiskespön per fiskekort. Vid större familjer högst ett fiskspö per fiskare. I vissa vatten är även angel från is med max 10 don/kort och trolling med max tre spön tillåtet. Detta framgår av karthäftet som med följer fiskekotet...." Alltså om man får trolla står det angivet i häftet att det är tillåtet, om det inte står något om trolling så är det förbjudet. Ganska tydligt tycker jag i alla fall. Men för att ni ska förstå kanske man måste skriva att det är förbjudet att trolla i drevviken specielt för newbee. Men du får använda dig av motor när du ska förflytta dig mellan platserna, dock ej större än 5hk.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2026-08-16, 19:03 -
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
2026-08-16, 19:03 -
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 547 visningar