Fiskepolisen slår till i värmland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskepolisen slår till i värmland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskepolisen slår till i värmland

Hörde att en kompis kompisar (+några andra) hade fått all sin utrustning beslagtagna. För er som känner till fiskeställen häromkring så var i kraftverksdammen i frykforsen (norsälven). Det finns ganska mycket regnbåge som har rymt från trasiga kassar och även öring. Brukar vara ganska mycket folk där och fiska. Trodde detta ställe var befriat från fiskekort. Nån som känner till detta? Vilka är det som har hand om tillsynen av fiskekort ? Eftersom det är en älv lär det inte vara nån rådig privatperson som tagit grejerna. Kan det kanske vara elbolaget som har kraftverket kanske. Vanligt att folk står på dammen och fiskar. Ja ja .. måste hur som helst vara surt att bli av med alla sina grejer.
    Jag fiskar, därför ljuger jag.

Ursprungligen postat av Katten
    Hörde att en kompis kompisar (+några andra) hade fått all sin utrustning beslagtagna. För er som känner till fiskeställen häromkring så var i kraftverksdammen i frykforsen (norsälven). Det finns ganska mycket regnbåge som har rymt från trasiga kassar och även öring. Brukar vara ganska mycket folk där och fiska. Trodde detta ställe var befriat från fiskekort. Nån som känner till detta? Vilka är det som har hand om tillsynen av fiskekort ? Eftersom det är en älv lär det inte vara nån rådig privatperson som tagit grejerna. Kan det kanske vara elbolaget som har kraftverket kanske. Vanligt att folk står på dammen och fiskar. Ja ja .. måste hur som helst vara surt att bli av med alla sina grejer.
    Borde vara fiskekort där!
    Hur som helst är alla skyldiga att ta reda på vad som gäller för ett vatten innan man börjar och fiska,så lyder lagen...Ganska enkelt,egentligen!

Kommentera

Tyvärr har de bara sig själva att skylla. För det är varje fiskares skyldighet att ta reda på bestämmelserna för vattnet man tänkt fiska i, går inte att säga att man inte visste. Tillsynsman kan vem som helst bli, bara att gå en kurs.
      Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Ursprungligen postat av janke
        Borde vara fiskekort där!
        Hur som helst är alla skyldiga att ta reda på vad som gäller för ett vatten innan man börjar och fiska,så lyder lagen...Ganska enkelt,egentligen!
        Enkelt? Störtlöjligt. Tycker de som rår om vattnena ska ha en skyldighet att slå upp skyltar. Är ju hur drygt som hälst att behöva söka fakta i förväg när man vill spontanfiska nånstans.

Kommentera

Ursprungligen postat av UnEasy
          Enkelt? Störtlöjligt. Tycker de som rår om vattnena ska ha en skyldighet att slå upp skyltar. Är ju hur drygt som hälst att behöva söka fakta i förväg när man vill spontanfiska nånstans.
          Jag talade bara om vad lagen säger..
          Och apropå skyltar så har vi en vik här som vi arrenderar,och som det finns gös i.
          Där nät-fiskas det en hel del,så vi satt upp skyltar för att tala om att nätfisk var ej tillåtet,Dom skyltarna försvannn,eller bröts ned helt enkelt..

Så länge det finns folk som inte kan sköta sig vid ett vatten,så får du nog acceptera att ta reda på vad som gäller ,även om du skall "spontanfiska".
          Lycka till!

Kommentera

Jag har funderat lite på det där - inte för att jag direkt tjuvfiskar men misstag kan begås:
            Hur vet man att det är en tillsynsman som har rätt att beslagta grejorna som frågar efter fiskekort? De kan ju inte ha någon officiell legitimation eller? Nä, skulle det vara något så skulle de nog få påkalla polis alternativt gå över min likstela kropp för att få tag på grejorna...

Edit:
            Ursprungligen postat av UnEasy
            det är samma skyldighet som gäller för alla lagar också - annars skulle du kunna hävda att du "trodde bara att hastighetsbegränsningen gällde röda bilar" etc...
            Senast ändrad av CalleX; 2006-07-18, 18:31.

Kommentera

turistbyrån i kil som har hand om fiskekorten har inte haft en aning om nånting när jag har vart där för att köpa fiskekkort. Antingen har de varit slut eller så har den personen som suttit där inte vetat vad det kostar eller vad som gäller för vilken sjö eller nånting överhuvudttaget "han som vet är på semester osv."

Jättebra med fiskekkort men då tycker jag att de som tar betalt ska göra något för fisket .. .t.ex. bygga vasar, laxtrappor, plantera ut fisk etc. Har ingen lust att betala kommunpolitikernas löner. när dom inte ens själva vet hur det ska gå till att sälja dom kan det kvitta.

Märkligt att kil kommun ens bryr sig om fiskekort eftersom dom inte bryr sig om nånting annat. Maken till rörig kommun får man leta efter .. lite förvånad när jag hörde om tillslaget. Brukar i regel inte vara nån ordning alls; broar rasar och avloppstationer svämmar över trots att dom visste om det innan.
              Jag fiskar, därför ljuger jag.

Kommentera

En tillsyningsman ska ha legetimation, bricka på bröstet (med ordet tillsyningsman på) och papper som visar att han är tillförordnad. Annars är det nåt lurt på gång. Dom flesta vatten använder sina intäckter från fiskekort till miljövård av sjön.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

"Dom flesta vatten använder sina intäckter från fiskekort till miljövård av sjön".

Det där stämmer nog inte riktigt, inte av min erfarenet iaf. De allra flesta "fiskevårdsområden" är bara sammanslutningar av vattenägare inom det aktuella området, de tar ut en avgift, helt enkelt för att de vill ha avkastning på sitt vattenägande, inget annat. Endast i de fall där det verkligen satsas på fisketurism brukar det göras ett och annat, finanserat med fiskekort pengarna. De allra flesta åtgärder som utförs i våra vattendrag finansieras av vattendommar, där de som gör ett ingrepp i vattnet åläggs att betala en avgift till en fond. Jag håller själv på med en fiskevårdsplan för svartån under sommaren, denna finansieras till 100% från vattendommar mot elbolagen som byggt ut ån och andra ingrepp....
                  Det var det om det, back to topic; givetvis händer det att man fiskar utan fiskekort i vissa vatten, antingen för att de är svårtillgängliga eller för att man inte vet var eller hur man skaffar dem, men då är det också en kalkylerad risk, kommer en tillsyningsman får man antingen lägga benen på ryggen upp i skogen eller helt enkelt lämna ifrån sig sakerna i väntan på rättegång, för tjuvfiske är det, hur man än vrider och vänder på det. Dock ska man komma ihåg att det inte räcker att gå omkring med fiskegrejjerna runt vattnet, tillsyningsmannen måste i princip se dig blöta betet för att kunna göra något.

Kommentera

Kan man få tillbaka prylarna efter att man har betalt böter el. liknande? Jag menar: det är rätt oproportionerligt att bli av med en karputrustning för 20 papp och jämställa det med att bli av med ett bambuspö och rödvitt flöte...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 460 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art