prylarna blir bara beslagtagna, man blir inte av med dem helt, men tjuvfiskeri är väl inte högsta prioritet hos snuten så det lär kunna ta ett tag. Vad man absolut inte ska glömma om det händer är att be om ett kvitto på prylarna och att fisketillsynsmannen legitimerar sig, memorera namnet ifall det skulle dröja länge.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fiskepolisen slår till i värmland
Collapse
X
-
Är inte hundra procent säker men i extremfall kan även båtar beslagtas. Om de är utrustade på ett sådant vis att man med avsikt planerat att bedriva tjuvfiske i det aktuella vattnet. T.ex framföra en trålare utan tillstånd. Eller om man framför en fullutrustad trollingbåt där det råder trollingförbud.Ursprungligen postat av CalleXKan man få tillbaka prylarna efter att man har betalt böter el. liknande? Jag menar: det är rätt oproportionerligt att bli av med en karputrustning för 20 papp och jämställa det med att bli av med ett bambuspö och rödvitt flöte...
Karputrustning väger med andra ord lätt i samanhanget. Har för mig att polisen auktionerar ut beslagtaget gods eller det kanske jag fått om bakfoten?Allt eller inget är min filosofi!
Kommentera
-
Klart att det finns avikelser vad fiskekorts intäckterna går till. Är det en fiskevårds förening hörs det ju på namnet vad som gäller. Använder man en båt för att tjuvlägga nät, kan man beslagta den också. Vid allt olovligt fiske är det stor risk att mycket prylar åker med.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Lustigt att man aldrig hör att tjuvfiskarna i öresund? blir av med båtarna, vid t.e.x. för mycket fisk m.m. det är väl i allra högsta grad tjuvfiske.
Jag vet inte hur det fungerar men som jag fått för mig så blir det en i sammanhanget struntsumma i böter för yrkesfiskarna.Ola
Kommentera
-
Nej, bara för det heter fiskevårdsförening eller område innebär det inte att stålarna överhuvudtaget behöver gå till fiskevård. De som är med i FVO är markägarna och det är helt upp till dem vad de vill göra med pengarna, mig veterligen är det rätt ovanligt i "vanliga" sjöar att de pengarna satsas just på fiskevård. Detta är väl även en anledning till att tjuvfiske straffas så som det gör, precis som vid tjuvjakt, man snyltar helt enkelt till sig en del av markägarnas "egendom" om alla fiskekortsavgifter skulle gå till fiskevård skulle vi antagligen vara en god bit på vägen mot att bekämpa både övergödning och försurning, tyvärr är dock så inte fallet.Ursprungligen postat av elanenKlart att det finns avikelser vad fiskekorts intäckterna går till. Är det en fiskevårds förening hörs det ju på namnet vad som gäller. Använder man en båt för att tjuvlägga nät, kan man beslagta den också. Vid allt olovligt fiske är det stor risk att mycket prylar åker med.
Kommentera
-
en fisketillsynsman har inte ens rätt att fråga efter fiskekort om han inte har ett utfärdat emblem på sig och en liten bricka som det står fisketillsynsman på.. eller han kan ju fråga, men du behöver inte visa om du inte vill.does it smell like bitchslap? 'cos that´s what i´m cooking'
Kommentera
-
alla har rätt att fråga nån som fiskar om dom har fiskekort även upplysa fiskare vad som gälelr för fiskeregler, vi förfrågan dock så om du svara Ja jag har fiskekort då kan man inte kräva att få se det om man inte är t ex polis utb tillsyningsman och kan visa upp bricka och tillstånd från länsstyrelsen.......
gällande beslagtagna grejor så brukar dom gå på auktion....
vet om ett fall där en tjuvfiskade i förbudsområdet vid Forsmarks konstgjorda sjön, han plockade dom när han kom till Öresund för att traila upp sin båt, då var polisen med och på plats tog dom, båt "buster i large klassen om jag minns rätt" trailer, alla fiskeredskap och bil som var en nyare Volvo Combi, så vad kan det vara värt 300000 kr? så karp grejor för 20000 är inte så mycket, vet att han senare fick tillbaka bilen men inget mera + att han fick stora böter.........
Ett fall från ån här i Norrtälje var en kille som håvade en hona på ca 7 kg, han fick böta ca 1200kr/kg fisk han hade plockat upp, och detta var runt 15 år sedan....
Grimm...kom och tjuvfiska i Norrtälje ån då......... ,)
Kommentera
-
Det absolut sjukaste fallet jag känner till är ett fall uppi i Jämtlands fjällen. Jag var själv tillsyningsman i området och fick höra att några år tidigare så hade en extrem nitisk kille beslagtagit ett sjöflygplan då piloten satt och fiskade från en av pontonerna !!!
Har för mig att det var ett jävla liv för detta.................................................... ......................
:popcorn
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kattenturistbyrån i kil som har hand om fiskekorten har inte haft en aning om nånting när jag har vart där för att köpa fiskekkort. Antingen har de varit slut eller så har den personen som suttit där inte vetat vad det kostar eller vad som gäller för vilken sjö eller nånting överhuvudttaget "han som vet är på semester osv."
Jättebra med fiskekkort men då tycker jag att de som tar betalt ska göra något för fisket .. .t.ex. bygga vasar, laxtrappor, plantera ut fisk etc. Har ingen lust att betala kommunpolitikernas löner. när dom inte ens själva vet hur det ska gå till att sälja dom kan det kvitta.
Märkligt att kil kommun ens bryr sig om fiskekort eftersom dom inte bryr sig om nånting annat. Maken till rörig kommun får man leta efter .. lite förvånad när jag hörde om tillslaget. Brukar i regel inte vara nån ordning alls; broar rasar och avloppstationer svämmar över trots att dom visste om det innan.
Seså katten
Fisket i just Kil går väl hyggligt framåt om jag förstår det rätt. De lär väl ha planterat in röding öring e.t.c.(har jag hört) i fryken för dina fiskekortspengar. Några lekplatser har även byggts har jag för mig. Sen att kils komun är dryga i huvet är väl inget som är nytt, jag vet, jag har bott och fiskat där i 11 år.
Men jag tycker som du att fisket precis vid frykforsen borde vara helt fritt eftersom det på sommaren inte är så jättemycket fisk som står där som är vild. Den rengbåge etc som står där är ju försvunnen industrifisk om jag inte minns fel. Den sisa kassen som gick kalvade under förflyttning har jag för mig. X anal ton fisk smet därför ut. Förmodligen finns försäkringar och fisken är betlad för. Så den borde få fiskas fritt på sommaren helt klart. Att det sedan finns tillsynsmän e.t.c. får man väl tycka vad man vill om. Jag tycker iaf att om man bryter en lag/regel så får man vara beredd att ta konsekvensera.
Ses vid klacksjön
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
13 svar
3 157 visningar