Gädda 10+ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda 10+

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

äntligen en tråd jag känner igen mig i till 100% Jag och min polare hakade på jerktrenden förra hösten och har tillsammans gjort många resor ner till blekinge. I våras kom säkert ett tiotal gäddor mellan 5 och 7 kilo upp men ingen riktigt stor. Vi vet att vi fiskat på rätt ställen eftersom jag sett bilder här på forumet på stora gäddor fångade i samma vikar som vi fiskade i.
    När vi reflekterat i efterhand så har vi kommit på följande fel vi gjort.

1: inte fiskat tillräckligt grunt = det verkar som att många riktigt stora gäddor har tagits på halvmeterdjupt vatten och eftersom vi inte fiskade med shallow runners så var det svårt för oss att fiska på de djupen utt att få skit på jerkarna.

2: hade ett för dåligt ankare= hade svårt att hitta ett ankare som både är tillräckligt stort för att fastna på gräsbottnar i hård blåst och som samtidigt inte fastnar hela tiden när man fiskar över steniga bottnar. fiskar just nu med ett ej utfällt ankare på 8kilo vilket verkar fundera utmärkt men det är tungt att lyfta upp och ner en hel dag. tips någon?

3: Det är möjligt att vi inte varit tillräckligt försiktiga, har ni som är rutinerade fiskare alltid för vana att stänga av motorn i god tid när ni kommer till en ny vik? läste någonstans att användaren MT tror jag det var haft framgång med det i vikar med hårt fisketryck.

4: vi har kanske inte nött tillräckligt= är det ofta rätt att lägga en hel dag i en stor vik där man vet att det finns möjlighet till stor fisk? har nämligen problem med att hålla koncentrationen uppe när man fiskar länge på samma ställen.

blev ett långt första inlägg =) hoppas att det blir några intressanta svar
    skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Hibbahubba Visa inlägg
      ...å ännu större, så jag håller med Pasi75. Skippa prestationskraven å fiska för det är skoj. Tänk som så att du behöver en 6 kgs för att få en 7 kgs, en 7 kgs för att få en 8 kgs etc. Sen brukar man behöva få ett gäng 9 kgs innan första 10+ kommer.

Skitfiske!

/H

Å sen när tian sitter där så kan du helt plötsligt bara dra tior...;-)
      Brottar fett...

Kommentera

nöt,ankra,nöt,ankra,nöt och plötsligt när du står där så jävlar !!

Bästa tipset är att tro på det man gör !!
        RODDAN

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishcraft Visa inlägg
          Under hösten ska jag dra min första över 10 kg men ge mig råd hur detta skall gå till. Min plan är att fiska mycket uppe i furusund där det är gott om stor gädda. Jag Jerkar mest och har gjort så de tre sista åren. Har i år tagit gädda på 8.2, 7,0 och 6,2 kg. Jag bor i Åkersberga och kommer också ta en del turer ut mot Waxholm som ser heta ut. Men ge mig tips på tekniker för nu skall det bli två siffrigt. Anser mig vara en hygglig gäddfiskare och mitt personbästa är 8.9 kg på flugspö....... Min kompis fick en gädda vid samma tillfälle på 9.9 kg vilket var det årets största gädda på fluga. Har också "guidat" ( jag kör båten och väljer plats ) kompis som tog en gädda på 10.5 kg förra hösten. Men ge mig tips är ni hyggliga eller är det bara att nöta och nöta. Min strategi är att ankra upp mer på hotspots och fiska mer metodiskt. Mera tips ?
          Hej FishCraft; Eftersom du har "guidat" kompisar vid gäddfiske får du gärna guida mig också. Gädda har jag fiskat några gånger runt Furusund genom åren. Några godkända har jag lyckats lura att hugga, men den där riktigt, riktigt stora vet jag står där ute och väntar på en av mina vältuggade Saidawobbler. En sak har gäddfisket lärt mig och det är att man blir aldrig fullärd!
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
            Mitt bästa råd är att skippa kravet att du skall få en i höst. Blir fort lätt att man springer runt o famlar omkring med 10 spön i handen o adrenalin sprutandes ur näsan och att man nästan bli sur då polare drar större. Utan känn lugnet och tro på det du gör och framförallt, njuuut ! Då kommer den

Jag lovar dig, du är inte ensam om problemet , har själv nyss varit där
            HAHA! Känner man igen det eller..

Kan hålla med om att tro på det man gör är otroligt viktigt, säkert viktigare än många tänker på!

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Det där medatt nöta är så otroligt viktigt! Ta angling som exempel, har hän att jag fiskat av en hel vik med ca 30 angeldon, inte ett napp på flera timmar, men vid klockan prick elva när man häller upp sin första kopp kaffe.. DÅ.. då blir det trippel hugg och ett jäkla springande!

Ungefär samma sak med allt gäddfiske, hur ska man kunna räkna ut när gäddan hugger? Finns ju så många saker som spelar in? Vind, temp, ljus, tid...

Gäddan har huggperioder, då gäller det att vara med, så den enda teori som bör funka i praktiken är att NÖTA!!

Sen ett tips är väll att kombinera ett par olika fiskesätt ex. gäddmete och spinn(jerkbait) fiske..

Skit fiske!
              Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
              22 svar
              3 431 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Nextline  
              Startad av geson, 2010-08-05, 15:29