Under hösten ska jag dra min första över 10 kg men ge mig råd hur detta skall gå till. Min plan är att fiska mycket uppe i furusund där det är gott om stor gädda. Jag Jerkar mest och har gjort så de tre sista åren. Har i år tagit gädda på 8.2, 7,0 och 6,2 kg. Jag bor i Åkersberga och kommer också ta en del turer ut mot Waxholm som ser heta ut. Men ge mig tips på tekniker för nu skall det bli två siffrigt. Anser mig vara en hygglig gäddfiskare och mitt personbästa är 8.9 kg på flugspö....... Min kompis fick en gädda vid samma tillfälle på 9.9 kg vilket var det årets största gädda på fluga. Har också "guidat" ( jag kör båten och väljer plats ) kompis som tog en gädda på 10.5 kg förra hösten. Men ge mig tips är ni hyggliga eller är det bara att nöta och nöta. Min strategi är att ankra upp mer på hotspots och fiska mer metodiskt. Mera tips ?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gädda 10+
Collapse
X
-
Hmm låter som du kan det där till 100% nästan...
så mitt svar blir nöta nöta nöta på bra platser.
Lycka till
-
Mitt bästa råd är att skippa kravet att du skall få en i höst. Blir fort lätt att man springer runt o famlar omkring med 10 spön i handen o adrenalin sprutandes ur näsan och att man nästan bli sur då polare drar större. Utan känn lugnet och tro på det du gör och framförallt, njuuut ! Då kommer den
Jag lovar dig, du är inte ensam om problemet , har själv nyss varit där
Kommentera
-
Trägen vinner!
Jag kan bara hålla med!
Det låter som du har koll på gäddfiske, så nöta nöta nöta på platser du vet att större gädda landats är nog rätt.
Som Pasi säger så är det ingen idé att stressa upp sig för att nå ett mål, det är ju en dag imorgon oxå.
Fiska med lugn och skärpa, även de större gäddorna kan hugga mjukt och slappt!
Men jag önskar dig SKIT FISKE!!!
Hoppas att hon väljer ditt bete!Pike on The fly!
Kommentera
-
Jag tror att känslan och självförtroendet är rätt viktigt också!. du måste känna att du KAN ta en tia, och naturligtvis ännu viktigare... du måste ha det som mål med varje fisketur efter gädda!.. att du SKALL ta en.
fiskar man med självförtroende kan man nöta en hel dag på samma ställe med samma bete utan fisk, för att man VET att man fiskar på rätt plats och på rätt sätt!!. rätt vad det är sitter den där.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av limnosFast... Att med stort självförtroende fiska på samma plats med samma bete utan att få en fisk låter inte som den optimala taktiken för att få en stor..
naturligtvis måste du ju veta att den finns där. annars är det ju slöseri med tid
.
det jag menar är att man kanske för lätt ger upp bara för att det inte har huggit efter en halvtimme.
därav självförtroendet.
hoppas jag uttryckte mig bättre då
Kommentera
-
Du är ju redan på ställen som ska hålla grov gädda, så mitt tips skulle vara att välja ut några få någorlunda närliggande platser som bör hålla mycket och stor fisk, där allt "stämmer".
Får du ett par snipor, så byter du till nästa plats, får du snipor även där; byt igen...
När du väl är på en plats där det inte hugger en massa smått, fast det kanske borde det, kanske där du fick två snabba småttingar i morse eller i går, DÅ är det hett, och ett as har förmodligen skrämt skiten ur de små...
Det är ju alltid en tröst, att när det INTE hugger kan aset ligga där och lura!
Sen är det bara att nöta och tro på vad du gör, byt färger, inspinningshastigheter och betesmodeller, fiska igenom alla djup och metoder grundligt.
Tro/tyck att du är glödhet!mer minor i trålarna
Kommentera
-
skall du jaga den "stora" i Furusund är mitt enda tips att fiska på platser som inte ser ut som platser där den "stora" finns.
Trots att skärgården verkar oändlig med oändligt intressanta platser så blunda för dom "heta" vasshörnen, frilliggande grynnorna, avsnörpta braxenvikarna, vasskanterna med "omkringliggande" djup och diverse "heta undervattensåsar". Där har det fiskats igår, i förrgår, dagen innan dess och hela förra veckan och veckan/året innan.
Leta "omöjliga" ställen, försök hitta platser som inte överenstämmer med dom generella teorierna och förhoppningsvis är dom då ofiskade. Istället för att dunka utanför det "kända" vasshörnet så provar du på "plattan" 200 m utanför nämnda hörn. Fiska mot den angränsande klippkanten istället för den "mycket mer spännande djupvassen".
Furusund är ett spännande vatten med stor fisk men lättfiskat? Icke....
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 450 visningar
1 gilla