Gädda 10+ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda 10+

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det kan ofta vara bra i närheten av erkänt bra platser. De "klassiska" platserna suger åt sig "folk" som svampar - och 10-20 personer kan göra exakt samma ankring på en dag (troligen har det blivit bra mycket djupare på dessa platser på grund av alla som ankrar där). Oftast är det surt, och "folk" testar bara den erkänt bästa platsen => 200 meter bort är det ofiskat...
    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

En bekant till mig införskaffade en båt o båtplats i Furusund. Han hade för 10 år sedan fiskat ett ynka pass i den skärgården och hade nu bestämt sig för att lägga sin nya båt i "gäddparadiset".
      Med helt nya ögon gav han sig ut och fiskade och när säsongen slutsummerades var han mer än nöjd. I hans båt kom 4 över 10 upp och kröntes av en madam på 13 kg som slutkläm. Gäddorna fångades på platser som mer upptäcktes av en slump. Några provkast på flaket 300 m utanför lekviken, långt in i en mycket diffus mar i augusti och efter en klippkant med leopardbotten (havsöring..) bland annat. Kan tyckas vara bonusfiskar men trots allt fångades fiskarna i Furusund och på platser som förmodligen fiskas ganska sparsamt under årstiderna/förhållanden som rådde.
      Många var gäddrävarna som menade att "sina" ställen var döda och att Furusund var slut som fiskevatten samtidigt som min bekante hade ett mycket gott fiske. På fiskeplatser sedda med "hans" ögon....

Kommentera

Helt rätt tänkt!

Vid vårt landställe vid en stor insjö där vi har fiskat (från båt) i flera generationer skrattade vi (och ortsbefolkningen) åt turister som ställde sig på "vår" brygga och kastade (som barn har vi badat där med cyklop och aldrig sett någon fisk). Tills jag en kväll ställde mig på sagda brygga med ett nytt spö endast för att känna på det och kom tillbaka med ett halvdussin fina abborrar...

Att testa mindre prövade platser och metoder kan ge utdelning! Ett annat exempel var när jag testade pater noster tackel vid abbormete på skoj; de tycktes fånga färre men större abborrar.

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75
          Mitt bästa råd är att skippa kravet att du skall få en i höst. Blir fort lätt att man springer runt o famlar omkring med 10 spön i handen o adrenalin sprutandes ur näsan och att man nästan bli sur då polare drar större. Utan känn lugnet och tro på det du gör och framförallt, njuuut ! Då kommer den

Jag lovar dig, du är inte ensam om problemet , har själv nyss varit där

Gött att det finns fler med den inställningen till fiske.
          Kråkan

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishcraft Visa inlägg
            Under hösten ska jag dra min första över 10 kg men ge mig råd hur detta skall gå till. Min plan är att fiska mycket uppe i furusund där det är gott om stor gädda. Jag Jerkar mest och har gjort så de tre sista åren. Har i år tagit gädda på 8.2, 7,0 och 6,2 kg. Jag bor i Åkersberga och kommer också ta en del turer ut mot Waxholm som ser heta ut. Men ge mig tips på tekniker för nu skall det bli två siffrigt. Anser mig vara en hygglig gäddfiskare och mitt personbästa är 8.9 kg på flugspö....... Min kompis fick en gädda vid samma tillfälle på 9.9 kg vilket var det årets största gädda på fluga. Har också "guidat" ( jag kör båten och väljer plats ) kompis som tog en gädda på 10.5 kg förra hösten. Men ge mig tips är ni hyggliga eller är det bara att nöta och nöta. Min strategi är att ankra upp mer på hotspots och fiska mer metodiskt. Mera tips ?
            Det löste sig väl i våras i den där viken med båtarna utanför den där stora, långa viken...
            Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Du fiskar i vatten där det finns 10+...

...å ännu större, så jag håller med Pasi75. Skippa prestationskraven å fiska för det är skoj. Tänk som så att du behöver en 6 kgs för att få en 7 kgs, en 7 kgs för att få en 8 kgs etc. Sen brukar man behöva få ett gäng 9 kgs innan första 10+ kommer.

Skitfiske!

/H

Kommentera

Bara att nöta på så lossnar det förr eller senare. Nästan alltid så att första tian sitter långt inne sen när det väl lossnat....Märkligt men så tycks det vara. kan var nått med själförtroendet och prestationskraven som föregående skribenter redan sagt. Fiska mycket de perioder när fisket efter stor gädda är bra är mitt tips. Har du fått några runt på 6-8kg nått pass så kör hårt de kommande dagarna. Hugg när det är läge
                Gädda & Jäger
                www.gaddajager.se

Kommentera

om du bor i åkersberga tycker jag att du ska prova furusund och vattnen runt marholmen och solö
                  Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Jag kan haka på ut! Jag jagar oxå 10an ! .
                    http://www.silverbums.com

Kommentera

Ojj.. såg att tråden var gammal nu...

Jaja jag jagar 10an ändå!
                      http://www.silverbums.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16