Ismete-set - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete-set

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gutta89
    Gummisnodden känner jag igen. Slirbromsen har väl alltid funnits där, men frågan är om det inte är lite väl mkt motstånd? tror gös spottar det. va fan jag ska testa lite allt möjligt. ser ju vad som funkar fint och inte.. är ju smaksak det där med. men komme rnog sluta med 3 spön med multi på.. kanske köper till 3 spön och kör haspel på dom.. då har jag så jag klarar mig i vinter ialfl ..
    kör haspel med en gummisnog,de är perfekt för gös och då spottar dom inte!
    du kan köra samma på gädda!

Keep talking about me, You are just making me famous..
    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Tycker multirulle funkar bäst. Helst med knarr. Haspel rullarnas bygel har en tendens o frysa fast om det blir över -10. Det har iaf jag märkt. Medans multirullarna funkar felfritt. Sporting brukar ha billiga ismete set med Multirullar... Funkar helt okey... Dem borde annonsera om det snart, Borde även komma upp på hemsidan innom kort.

Sen brukar även Olssonsfiske ha riktigt billiga set...!
      Senast ändrad av DaskeN; 2006-11-01, 16:56.
      "Vi gör det i båten"

"Vi gör det på land"

"Vi gör det med gummi"

"Vi gör det för hand"

Kommentera

Ursprungligen postat av DaskeN
        Tycker multirulle funkar bäst. Helst med knarr. Haspel rullarnas bygel har en tendens o frysa fast om det blir över -10. Det har iaf jag märkt. Medans multirullarna funkar felfritt. Sporting brukar ha billiga ismete set med Multirullar... Funkar helt okey... Dem borde annonsera om det snart, Borde även komma upp på hemsidan innom kort.

kör du med vipor och knarren i på rullen?
        blir ju bara trögare att dra ut lina för fisken som säkert spottar?
        www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Esch ismetar bara gäddor. Dem brukar aldrig bry sig. Gös har ja inte testat än så där vet jag inte. men gäddan har iaf inte brytt sig om det.
          "Vi gör det i båten"

"Vi gör det på land"

"Vi gör det med gummi"

"Vi gör det för hand"

Kommentera

Esch ismetar bara gäddor. Dem brukar aldrig bry sig. Gös har ja inte testat än så där vet jag inte. men gäddan har iaf inte brytt sig om det.
            okej en fråga till bara

varför köra knarren i?

www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Knarren kan ju säkert vara bra om man skall trolla med samma uppsättning.

Men till ismetet skall du absolute inte använda den. Ger bara ett större motstånd och därmed en högre spottbenägenhet. Finns inga som helst fördelar med den. Låter förjävligt gör det också.

Haspelrullar är ingen långsiktig lösning, linan blåser bort, gummisnoddarna fryser sönder en efter en.

Ismetet är skitkul de två-tre första vintrarna, sedan avtar "entuasmen" ganska fort Jag skulle satsa på att köpa bra rullar du i framtiden kan änvända till t.ex. spinnfiske, jerkbait och trollingfiske.

Att köpa billiga skitsaker kommer tillslut bli dyrare tror jag, men det mesta duger till ismetet. Men dagen du bränner en stor firre p.g.a att något går sönder, den dagen kommer du ångra att du inte la till några hundralappar

Lycka till i Vinter!
              sigpic

Kommentera

Haspel rullarnas bygel har en tendens o frysa fast om det blir över -10. Det har iaf jag märkt.
                Man ska inte isfiska om man avser att praktisera C&R när det är så kallt!

Kommentera

Alla har ju sina egna teorier, jag också . Tycker att ismete är riktigt kul, tillräckligt för att vara ute nästan varje helg som isen ligger här nere i Stockholm.

Jag är till ismetet inte så intresserad av vilka rullar det är, kör t o m med några av Fladens multirullar (hemska tanke) och det har fungerat alldeles utmärkt. Slirbromsen står alltid löst inställd, hjälper till med tummen när det behövs för drillningen och naturligtvis vid mothugget. Ser dock till att ha fräsch lina på, kör med ca 0,40 och byter varannan säsong.

Vad jag tycker att du skall lägga lite extra tid på är spöna. Det skiljer så lite i pris (mellan 99 och 180 kr/st för de flesta modeller) så se till att du får spön som du trivs med. Kör själv med BFT-spöna sen dom kom och ångrar inte en minut att jag bytte ut de gamla spöna.

Sen skall du naturliftvis se till att du ALLTID har riktigt vassa krokar (blir slöa mot iskanten, ibland på bara en tur), samt naturligtvis ett bra tafsmaterial.

Lycka till, alla gillar naturligtvis inte ismetefisket, men vi är många som är fast i träsket

/D

Kommentera

tjena

är angeldons fiske godkänt åxå som ismete, för vägningar till rekordfisken och 100-klubben och 10-klubben och sånt? trodde inte de bara undrar??

Kommentera

Ursprungligen postat av Simonb
                      är angeldons fiske godkänt åxå som ismete, för vägningar till rekordfisken och 100-klubben och 10-klubben och sånt? trodde inte de bara undrar??
                      Till Storfisksregistret var Angeldonsfisket inte godkänt förra året. Men vad spelar det för roll igentligen ? Skit i 10-klubben 100klubben och allt vad det heter, du vet att du fått fisken så vad gör ett sketet och fult tygmärke för skillnad?
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 436 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline