Ismete-set - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete-set

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gutta89
    aa det är inte tokigt. men baitrunenrs är inte sådär superbilliga inget jag ska satsa på.. kör du två calcuttor? rik eller?
    japp de har jag.och en massa andra multirullar också.

jag lätt köra 3 B-runners och mina 2 cuttor

hur ska man fästa larmen i isen då?
    Keep talking about me, You are just making me famous..
    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee
      japp de har jag.och en massa andra multirullar också.

jag lätt köra 3 B-runners och mina 2 cuttor

hur ska man fästa larmen i isen då?
      Konservburkar och ishockeypuckar har jag sett att folk använder sig av. Men seriöst, att se en vippa fälla :O)
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
        Konservburkar och ishockeypuckar har jag sett att folk använder sig av. Men seriöst, att se en vippa fälla :O)
        men hur fan har dom fäst larmen då
        www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee
          men hur fan har dom fäst larmen då
          Tänk lite, finns tusentals sätt. Du kan ju tex tejpa? Eller fästa en gänga.

Jag slåt ett slag för redpilkerspöna. Tycker dem är helschyssta. Gillar man mjuka, lite längre spön är fladens rätt kul. Inte riktigt rillräkligt men kul att drilla på
          Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kiwi
            Tänk lite, finns tusentals sätt. Du kan ju tex tejpa? Eller fästa en gänga.

Jag slåt ett slag för redpilkerspöna. Tycker dem är helschyssta. Gillar man mjuka, lite längre spön är fladens rätt kul. Inte riktigt rillräkligt men kul att drilla på
            ja men orka sätta en gänga och tejpa värker inte direkt så stabilt

aja skit samma
            www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
              Finns ju inget som slår en vingande vippa! Anledningen till at jag inte rekommenderar baitrunners är att det enligt mig smidiagste sättet att rigga upp spöna på isen ej fungerar med haspelrullar. Men annars är det säkert inget fel på dom alls!

Dom är även jobbigare att transportera fördigtacklade då det nästa uteslutande blir trassel.
              Fiskar inte karp, så jag har inga fjantiga larm. Richtermo är mer insnöad och använder larm. Visserligen hade det inte spelat ngn roll, då mina vippor aldrig fäller ändå...
              Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Ursprungligen postat av Brunte
                Fiskar inte karp, så jag har inga fjantiga larm. Richtermo är mer insnöad och använder larm. Visserligen hade det inte spelat ngn roll, då mina vippor aldrig fäller ändå...
                Ha haa broder ;-) Det verkar i tråden som att du redan längtar till vinterns äventyr och att baitrunnervrålet har bitit sig fast i ditt hjärta, då är allt som det ska !

Jag har kört en säsong med baitrunners, lätta spön, hangers och mina larm. Jag tycker det funkar bra och att haspelrullar ska vara problem på isen har jag inte märkt nåt av. Jag kör med en avsågad bankstick med larm och hanger på som jag sätter fast i ett halvborrat hål och hantagsdelen hålls upp av en s.k. limklämma, men i vinter ska jag köpa en billig skruvdragare så jag kan borra fast en bankstick fram och en bak. Jag har också funderat på att fästa en vippa i den främre banksticken för att lättare kunna se vilket spö det hugger på, hangern har inte varit helt tillförlitlig i det avseendet. Fördelarna med skruvdragaren är att få upp spöt från isens slask och snö och att slippa borra sig till en massiv mjölksyreattack med bruntes 200mm borr ;-)

Jag bifogar ett par bilder på min setup men vill tillägga att mina spön ska bytas så småningom, det är nån form av abborrespön och dom är därför ganska mjuka.

Än finns det öppet vatten // Anders
                Bifogade filer
                gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Ursprungligen postat av richtermo
                  Ha haa broder ;-) Det verkar i tråden som att du redan längtar till vinterns äventyr och att baitrunnervrålet har bitit sig fast i ditt hjärta, då är allt som det ska !

Jag har kört en säsong med baitrunners, lätta spön, hangers och mina larm. Jag tycker det funkar bra och att haspelrullar ska vara problem på isen har jag inte märkt nåt av. Jag kör med en avsågad bankstick med larm och hanger på som jag sätter fast i ett halvborrat hål och hantagsdelen hålls upp av en s.k. limklämma, men i vinter ska jag köpa en billig skruvdragare så jag kan borra fast en bankstick fram och en bak. Jag har också funderat på att fästa en vippa i den främre banksticken för att lättare kunna se vilket spö det hugger på, hangern har inte varit helt tillförlitlig i det avseendet. Fördelarna med skruvdragaren är att få upp spöt från isens slask och snö och att slippa borra sig till en massiv mjölksyreattack med bruntes 200mm borr ;-)

Jag bifogar ett par bilder på min setup men vill tillägga att mina spön ska bytas så småningom, det är nån form av abborrespön och dom är därför ganska mjuka.

I hålet på den vänstra bilden fick du väl en på strax över 4 om jag missminner mig rätt!
                  Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Ursprungligen postat av Brunte
                    I hålet på den vänstra bilden fick du väl en på strax över 4 om jag missminner mig rätt!
                    Oh yes ! Sånt glömmer man inte i första taget....det ismete PB´t ska putsas i vinter !
                    gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Ursprungligen postat av richtermo

Det fungerar säkert bra, men det låter ganska osmidigt i mina öron då jag själv använder enbart en limklämma. Tar 1 sek att rigga upp, och när man skall flytta spöna kan man låta klämman sitta kvar på toppen och så är det bara att ställa ner spöet vi det nya hålet. Men det fungerar ju som redan sagt lite dåligt med haspel. Sedan trasslar det ju 100ggr värre än multirullar om man skall bunta ihop 10 färdigtackalde spön i bilen under hem och utfärd.

En annan nackdel med haspel är ju att man inte kan låta betesfisken jobba lika fint som med en vippa. Med en vippa har ju fisken mycket större möjlighter att röra sig än om man fixerar lina med t.ex. en gummisnodd.

Men jag är helt övertygad om att haspelrullar fungerar prima. I början när jag bara hade 3multisar använde jag en riktigt dålig Okuma Brahama 30 med snorgrön Berkely Hi-Vis lina. Gissa vilket spö som gav största och mest fisk Att höra den slirande och hackande bromsen var helt underbart
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 438 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art