Gäddfiske senhöst - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske senhöst

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Min aluminium foliehatt teori, fiska grunt om det är grumligt under fiske i sol
    eller om det varit soligt, grummel gör att solen reflekteras och värmer upp vattnet lite fortare än om det är klart, fisken är mer temperaturkänslig än man tror och en halvgrad är stor skillnad när det börjar bli 5-7C i vattnet.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
      Min aluminium foliehatt teori, fiska grunt om det är grumligt under fiske i sol
      eller om det varit soligt, grummel gör att solen reflekteras och värmer upp vattnet lite fortare än om det är klart, fisken är mer temperaturkänslig än man tror och en halvgrad är stor skillnad när det börjar bli 5-7C i vattnet.
      Menar du att gäddan redan står på plats och sen när vattnet blir uppvärmt blir mer huggvillig eller baserar sig teorin på att gäddan konstant simmar omkring och letar efter vatten som är lite varmare?

//Stefan
      Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Finns nog båda varianterna.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av VectoR
          Tjena alla!

Jag söker tips om senhöstfisket efter gädda. Vill bättra på mitt PB. Jag fiskar mest med jerkbait i Kalmarsunds innerskärgård på ett ställe där djupet brukar ligga mellan 2 och 3 meter. Hur djupt ska jag fiska? Bete? Färg? Hastighet?

Hoppas någon orkar svara! Skitfiske!

Mete är grym efektivt på tidig våren i kalmarsund, vet dock inte hur det är på hösten men jag tänka mig att det är ganska lika. Man kommer i kontakt med mycket gädda på 5-6 meter. Tyvärr är 10 + ganska ovanligt men du kan ju få upp till 7 kilo utan problem. Vet om ett par som har tagit upp emot 12 kilo så chansen finns ju

Lycka till
          Borde vara dödsstraff på att veva med för lös slirbroms!

Kommentera

Ut over høsten så kommer gjeddene inn på grunnere vann. Om sommeren når tempen er høy ligger de ofte dypt.
            Fikk i helgen to gjedder på jerk på 7,5 og 8 kg på rundt tre meters dypde.
            Det ble også tatt en gjedde på 13,8 kg på buster den også på rundt 3 meter dypde.
            skroll ned så ser dere gjeddene..........

Her er det fra en norsk lokalavis ang gjedde på 13,8kg. Etter å ha søkt litt så tyder det på at denne er den nest størte gjedda tatt på jerk i Norge.
            Lese nyheter i dag? Varden gir deg nyheter, sport, kultur, underholdning, feature og meninger fra Telemark.
            Nordens råeste rovfiskeblogg :

http://pikewallis.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenk Visa inlägg
              Tror faktiskt ofta att folk inte fiskar tillrackligt grunt vid detta fiske. Ibland star de uppe pa land nastan. Kolla pa alla stora Blekingegrisar som kommit upp riktigt grunt de sista aren bade host och var. Skillnaden mellan nu och forr ar att folk fiskar med jerkbaits och kan pa sa sett fiska effektivt pa grunt vatten. Ett nytt fiske som inte bedrivits forr helt enkelt. Manga tror gaddan andrat beteende i Blekinge, men det tror inte jag de ar bara att ingen fiskat grunt nog forr.

Som sagt teorier bara.
              Hej Rob; Att gäddorna står grunt både senhöst och tidig vår nere i Blekinge och Mönsterås skärgårdsvatten beror till mycket stor del på att dessa vatten ännu är ganska okända och i det närmaste helt ofiskade. Vänta några år och jämför när fisketrycket har ökat från en tillresande armada av gäddfiskare från Sveriges alla hörn. I ofiskade vatten hittar du alltid gäddan grunt under tidig vår och sen höst. I hårt fiskade gäddvatten råder helt andra regler! Här är det lokalkännedom, skicklighet och tålamod som visar vem som oftast drar de längsta och tyngsta!
              Att fiska effektivt på grunt vatten efter riktigt stor gädda går utmärkt med grundgående, ledade och oledade wobbler. Att fiska med jerkbaits är inget nytt. Metoden har bara fått fler utövare under de senaste tio åren.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand
              Senast ändrad av Old Firehand; 2008-11-26, 16:25.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ari
                Jag har svårt att förstå detta. När vattnet har blivit så kallt eller tom. ännu kallare så kommer alltså dem stora gäddorna in på skitgrunt vatten? Vad ska dem göra där? Jag tvivlar inte på att det är så, du verkar veta vad du pratar om. Men det låter skumt. Funkar inte alls så där jag fiskar. Här går all fisk ut på djupet när vattnet börjar bli kallare än ca 7 grader. Brukar vara "knökfullt" i djupare partier av sjöarna.
                Kunde inte låta bli att "lägga mig i" denna gamla tråd om senhöst/vinterfiske efter gädda eftersom detta engagerat mig också.
                Håller med om att det kan tyckas konstigt att gäddan går upp grunt, riktigt grunt på senhösten när vattentempen kanske inte är mer än 3-4grader, det rimliga borde vara att den söker sig till djupare varmare vatten eftersom gäddan till viss mån är tempratursökande, som tex. på sommaren när grundvattnet blir för varmt och då finner dom på djupare och svalare vatten.
                Är ingen professor i detta men teori jag "tagit till mig" till anledningen att man ofta, dock inte alltid, kan hitta även stor gädda på riktigt grunt vatten på senhösten torde ha förklarning i vattenväxternas förmultnande.
                När växter som tex. naten påbörjar sin förmultningsprocess drar detta till sig vitfisk in på grundområderna som tex. braxen för "bete", ofta kan man se stora mängder av braxen på vissa ställen i tex marar, detta lockar givetvis upp gäddan, när gäddan "klippt" tex en braxen står den sedan kvar på det grunda kalla vattnet pga den "står sig" längre på bytet i det kallare vattnet än på det varmare där matsmältningen av fisken går snabbare. Eftersom framförallt stor gädda är extremt skygg och i "normala" fall vill ha djupt skyddande vatten att stå och smälta maten på så skulle teorin passa in med Old Firehands quote ovan om att man enbart kan hitta stor gädda på riktigt grunt vatten om vattnet är "orört" eller ofiskat, alltså i vatten med mycket "aktivitet" och rörelse av olika slag skulle gäddan inte kunna känna sig tillräckligt trygg på det riktigt grunda vattnet.
                Detta är som sagt bara min "teori" och säkert inte hela förklaringen till gäddans grunda ståndsplats på senhösten men har fått mer och mer belägg för den av egen erfarenhet, man kan fiska i slutet av Oktober början av November och ha ett riktigt svårt fiske och hitta gäddan riktigt djupt sen händer något och i slutet an Nov början av dec kan man plötsligt titta dom på 0,5m.

Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av world in my eyes Visa inlägg
                  Kunde inte låta bli att "lägga mig i" denna gamla tråd om senhöst/vinterfiske efter gädda eftersom detta engagerat mig också.
                  Håller med om att det kan tyckas konstigt att gäddan går upp grunt, riktigt grunt på senhösten när vattentempen kanske inte är mer än 3-4grader, det rimliga borde vara att den söker sig till djupare varmare vatten eftersom gäddan till viss mån är tempratursökande, som tex. på sommaren när grundvattnet blir för varmt och då finner dom på djupare och svalare vatten.
                  Är ingen professor i detta men teori jag "tagit till mig" till anledningen att man ofta, dock inte alltid, kan hitta även stor gädda på riktigt grunt vatten på senhösten torde ha förklarning i vattenväxternas förmultnande.
                  När växter som tex. naten påbörjar sin förmultningsprocess drar detta till sig vitfisk in på grundområderna som tex. braxen för "bete", ofta kan man se stora mängder av braxen på vissa ställen i tex marar, detta lockar givetvis upp gäddan, när gäddan "klippt" tex en braxen står den sedan kvar på det grunda kalla vattnet pga den "står sig" längre på bytet i det kallare vattnet än på det varmare där matsmältningen av fisken går snabbare. Eftersom framförallt stor gädda är extremt skygg och i "normala" fall vill ha djupt skyddande vatten att stå och smälta maten på så skulle teorin passa in med Old Firehands quote ovan om att man enbart kan hitta stor gädda på riktigt grunt vatten om vattnet är "orört" eller ofiskat, alltså i vatten med mycket "aktivitet" och rörelse av olika slag skulle gäddan inte kunna känna sig tillräckligt trygg på det riktigt grunda vattnet.
                  Detta är som sagt bara min "teori" och säkert inte hela förklaringen till gäddans grunda ståndsplats på senhösten men har fått mer och mer belägg för den av egen erfarenhet, man kan fiska i slutet av Oktober början av November och ha ett riktigt svårt fiske och hitta gäddan riktigt djupt sen händer något och i slutet an Nov början av dec kan man plötsligt titta dom på 0,5m.

Fredrik
                  Tror att du är ganska nära sanningen här, jag tar och vidarutvecklar den. Det finns två typer av gäddor. Gäddor som följer eller är stationerade vid strömingsstim på hösten och drar nytta av den relativa värmen på djupare vatten. Braxen m.m drar sig mot vegetationsrika platser efter att första frosten har lagt sig. Just för att vegetationen har lagt sig ner på botten samtidigt sker en förmultingsprocess. givet att det är mycket vegetation från början , då växterna dör, Jag skulle inte bli förvånad om den förmultningsprocess avger värme liknande kompost mao det är relativt varmt i exempelvis den kraftigt vegatationsrika viken inga stora skillnader men en grad är ju procentuellt mycket om det är 4 grader överlag i vattnet typ 25% varmare om det då är fem. hoppas att Ni hänger med men detta är min egna teori och vi får i alla fall en logisk förklaring att gäddor hittas både grunt och djupt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishcraft Visa inlägg
                    Jag skulle inte bli förvånad om den förmultningsprocess avger värme liknande kompost mao det är relativt varmt i exempelvis den kraftigt vegatationsrika viken inga stora skillnader men en grad är ju procentuellt mycket om det är 4 grader överlag i vattnet typ 25% varmare om det då är fem. hoppas att Ni hänger med men detta är min egna teori och vi får i alla fall en logisk förklaring att gäddor hittas både grunt och djupt.
                    Intressant resonemang men för mig känns det tveksamt att förmultningen kan värma upp vattnet. Vattnet rör ju på sig och även om en kompost blir varm så är den ju isolerad av materialet så att säga. Löv och gräs isolerar ju rätt bra. Vore dock coolt om du har rätt.
                    När drar vi?

Kommentera

Ursprungligen postat av world in my eyes Visa inlägg

Fredrik

Jag gillar ditt sätt att söka hitta en logisk förklaring till varför gäddorna går in på grunt vatten under senhöst. Jag tror att du har rätt i många utav dina teorier.
                      Min uppfattning är att det är flera parametrar som styr gäddans beteende, varav föda och fortplantning betyder mer än alla andra tillsammans.. (Temp, syrehalt, möjligheter till kamouflage, metabolism osv.)

Många öringar i skärgården uppvisar samma beteende och kan stå riktigt grunt i december, trots att det är betydligt varmare på djupt vatten..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 125 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen