funderingsar om öring. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

funderingsar om öring.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Buddy_Lackey
    Gött att få lite svar =)

Förklaringen varför klarälvsöring stiger tidigare än norsälvsöring låter ju logisk. Men finns det andra öringsarter som stiger senare även i klarävlen, tex?

När man snackar med folk om detta (typ person i sportfiskebutiker) tycker jag att man får höra olika versioner av olika personer. Jag skulle vilja hålla på med den typ av forskning där man placerar sändare på fiskar i sjöar och sen analyserar hur dom rör sig, vandrar, etc.
    Finns odlad Gullspångsstam av öring som kliver upp i Klarälven.
    Klarälven används som utsättningsplats för smolten till de 2 stammarna av öring och till laxarna. Största smoltutsättningsplatsen i Vänern är Klarälven.
    Finns öringstammar i biflöden till de övre delarna av Klarälven som kommer ut i älven.
    Finns även öringstammar ex.vis i Alsteråns, Ölmans övre vattensystem, som skulle kunna ta vägen upp i Klarälven efter en viss tid i Vänern.
    Fanns ett projekt nyligen som följde fiskar från Forshaga ut i Vänern, där de var radiomärkta. Lax och öringvandringarna i Vänern är ganska väl kända.
    Märkning och återfångstrapportering genom åren har kartlagt vandringsvägarna.
    Den där "hemliga" sjön kan du byta mot mer uppgifter om du vill :-)

Kommentera

Fast öringen kan ibland leka beroende på vattenstånd mycket sent...framförallt i små bäckar. Om det inte regnar mycket på hösten går de upp först när töväder kommer på vintern...ibland i sthlms län leker de först i januari/februari..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
        Fast öringen kan ibland leka beroende på vattenstånd mycket sent...framförallt i små bäckar. Om det inte regnar mycket på hösten går de upp först när töväder kommer på vintern...ibland i sthlms län leker de först i januari/februari..
        En av de intressanta sakerna med öring är att de är så flexibla. Finns i många olika miljöer. Kan jaga i 24-25 graders vattentemperatur, behåller ståndplatserna trots att vattnet på ståndplatsen i bäcken har -0.3 grader.
        Skulle inte en enda lekvandrare komma fram till lekplatserna finns det stationär öring som fullföljer lek. Då räddas ändå årets lekresultat.

Finns från fjällen långt uppe i norr till skånes sydligaste delar. Finns och trivs på alla jordens kontinenter.

Kommentera

Öringar är fräna, helt klart favoritfisken Särskilt havsöringsfiske, det är ju så dynamisk, ena stunden stryker det öringar 2-3 meter från land, och andra stunden är dom fullständing bortblåsa.

Det finns ju andra funderingar man har, t.ex vad händer när det är väldigt väldigt dåligt vattenflöde i en bäck med öring, dör stora delar av populationen ut, eller kan dom rädda sig på nåt sätt?

Linålen: har du hållit på att forska öringbeteendet för öringar i norra vänerns, eller är du bara "allmänt insatt"? Jag vet att dom har ett akvarium med öring här på universitetet, men jag har inte sett det ännu.

Kommentera

Öringar är fräna, helt klart favoritfisken Särskilt havsöringsfiske, det är ju så dynamisk, ena stunden stryker det öringar 2-3 meter från land, och andra stunden är dom fullständing bortblåsa.

Det finns ju andra funderingar man har, t.ex vad händer när det är väldigt väldigt dåligt vattenflöde i en bäck med öring, dör stora delar av populationen ut, eller kan dom rädda sig på nåt sätt?

Linålen: har du hållit på att forska öringbeteendet för öringar i norra vänerns, eller är du bara "allmänt insatt"? Jag vet att dom har ett akvarium med öring här på universitetet, men jag har inte sett det ännu.
            Den bäckens invånare har släktingar ute i sjön, havet eller högre upp i bäcksystemet som kan hjälpa till nästa lekhöst. De som överlever i bäcken bland de stationära öringarna är fullt tillräckliga för att den stammen ska kunna gå vidare. Men sker detta i flera återkommande år är risken stor att de försvinner.
            Du har ett PM snart.

Kommentera

4. Vad händer om man tar en bäcköring, låt oss säga på 500 gram, och släpper ner den i en insjö. Skulle den vara helt förvirrad, eller skulle den rent av kunna föröka sig? Naturen är ju inte helt "perfekt", det finns ju hybrider och så, så jag antar att viss slumpmässighet är en del av skaparens plan..
              Den växer och blir större (oftast).

I grund och botten är alla öringar samma fisk (Salmo Trutta) men beroende på var dom lever sitt liv så ser dom annorlunda ut. Anledningen till att just bäcköringen är så liten är att den lever i bäckar där bl.a födotillgången är mindre. Flyttar man en bäcköring till en annan livsmiljö så förändrar den normalt sett sitt beteende och utseende.

Det är däremot inte tillåtet att flytta fisk mellan vattendrag utan tillstånd från Länsstyrelsen. Det beror antagligen pga smittorisker.

Min webshop:
              www.paracordshop.se

Kommentera

Anledningen till bäcköringsfrågan är at jag hade en diskussion med en kompis som hävdade att han trodde att när en bäcköring (i tex en liten bäck) växer sig stor (kanske hittar efint revir längs fin lugnsträcka, bäverfördämning, etc) så kan den till slut få för sig att vandra ut i sjön bäcken mynnar ut i. Jag var själv lite skeptisk, eftersom dom som är stationära i bäcken troligtvis väljer att leva sitt liv i bäcken.

Kommentera

Rätt vanligt att öringen "byter livsstratergi" En del stationära individer vandrar ut om de kan.. En del uppvandrande sjö och havsöring kan få för sig att vandra upp och åter bli strömstationära. En mångformig och svårförutsägbar art.

Kommentera

Anledningen till bäcköringsfrågan är at jag hade en diskussion med en kompis som hävdade att han trodde att när en bäcköring (i tex en liten bäck) växer sig stor (kanske hittar efint revir längs fin lugnsträcka, bäverfördämning, etc) så kan den till slut få för sig att vandra ut i sjön bäcken mynnar ut i. Jag var själv lite skeptisk, eftersom dom som är stationära i bäcken troligtvis väljer att leva sitt liv i bäcken.
                    Kan öringarna från en sjö komma upp i bäcken du tänker på ska nog all öring i bäcken betraktas som smolt (eg. kommande smolt) och insjö-öring. Just hur öringarna beter sig som små är ju det som skiljer stammarna åt. Storväxta kortvandrande stammar som Gullspångare kan vandra ut som ettårig smolt medan tex Rottnaöringar stannar 2 till 3 år innan utvandring. Att just betrakta potientiella öring smolt som bäcköringar är enligt min mening ett av de största problem med fiskevården (iallafall i mina hemtrakter). Problemet är: det finns en bäck som rinner ut in sjö men öringen har stoppats av en damm-kvarn odyl i kanske 50 år, bäcken restaureras och öppnas för uppvandring. Öringen som finns kvar i bäcken är nu hårt präglad som bäcköring och det kommer inte att ske någon uppvandring i bäcken eftersom det finns få/inga insjövarianter av stammen kvar. Nu borde sjön prioriteras och inte bäcken (tycker jag som trollingfiskare) dvs får man inte tag i avelsfisk (o det får man oftast inte ) bör en ny stam av ren insjööring införas. Detta gillas naturligtvis inte av länstyrelsens biologer o fiskeenhet och de kommer inte att ge tillstånd till detta. Betyder i praktiken att man skaffat ett för milj. påkostat vatten som bara innehåller bäcköring. man ska naturligtvis värna om lokala stammar men ibland blir det stora hinder i fiskevårdsprojekt med insjööring.

Kommentera

Ursprungligen postat av Caro
                      Kan öringarna från en sjö komma upp i bäcken du tänker på ska nog all öring i bäcken betraktas som smolt (eg. kommande smolt) och insjö-öring. Just hur öringarna beter sig som små är ju det som skiljer stammarna åt. Storväxta kortvandrande stammar som Gullspångare kan vandra ut som ettårig smolt medan tex Rottnaöringar stannar 2 till 3 år innan utvandring. Att just betrakta potientiella öring smolt som bäcköringar är enligt min mening ett av de största problem med fiskevården (iallafall i mina hemtrakter). Problemet är: det finns en bäck som rinner ut in sjö men öringen har stoppats av en damm-kvarn odyl i kanske 50 år, bäcken restaureras och öppnas för uppvandring. Öringen som finns kvar i bäcken är nu hårt präglad som bäcköring och det kommer inte att ske någon uppvandring i bäcken eftersom det finns få/inga insjövarianter av stammen kvar. Nu borde sjön prioriteras och inte bäcken (tycker jag som trollingfiskare) dvs får man inte tag i avelsfisk (o det får man oftast inte ) bör en ny stam av ren insjööring införas. Detta gillas naturligtvis inte av länstyrelsens biologer o fiskeenhet och de kommer inte att ge tillstånd till detta. Betyder i praktiken att man skaffat ett för milj. påkostat vatten som bara innehåller bäcköring. man ska naturligtvis värna om lokala stammar men ibland blir det stora hinder i fiskevårdsprojekt med insjööring.
                      Det verkar ju onekligen ganska komplicerat och mycket att tänka på (och lätt att göra fel, vid utsättning, planering av fiskevård, etc)

När du säger rottnaöring, menar du då öring i älven Rottnan som jag antar kan innehålla rätt stora exemplar? Om vi då tar som exempel dom andra mindre bäckarna man åker förbi innan Gräsmark som rinner ned i Rottnen, Borrälven och Ängsälven (vet inte om dom heter så, men jag har hört dom kallas så), skulle även de bäcköring kunna byta strategi och vandra ned i Rottnen? Jag skulle kunna tänka mig att öringarna i dessa älvar är mer bäckstationära, även om jag vet att det kan gå upp öring i t.ex. Borrälven. För typ 15 år sen så var jag med till en kompis farsa endel i gräsmark, och då sprang vi runt och metade lite i sådana älvar, och då hände det att vi fick nån öring märkt med bricka som hade blivit utsatt i rottnen.

Hur är fisket i rottnen föressten (du kanske fiskar där eftersom du tog det som exempel)?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 432 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29