Multirulle för LAX-fiske - alternativ till Ambassadeur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för LAX-fiske - alternativ till Ambassadeur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multirulle för LAX-fiske - alternativ till Ambassadeur?

Hej!

Jag är på jakt efter en multirulle för spinnfiske efter lax. Förra året köpte jag en Tranx 401 - som visserligen fungerade bra, men jag tror att jag skulle behöva en lite tyngre rulle med framförallt med linkapacitet.
    Är förövrigt sjukt nöjd med Tranx-rullen, använder den till gäddfisket

Egentligen är jag ute efter tips från er och skapa diskussion. Fisket som kommer bedrivas blir med skeddrag/wobblers på runt 40g, då fiske med spinnfluga är förbjudet i området jag kommer befinna mig i.
    Spontant är min känsla att 30-50grams beten är lite för lätt att dänga iväg med en multirulle i den kalibern. Blev en hel del overruns förra året innan jag lyckades justera rullen för betena jag fiskade med.

Därför går jag i tankarna av att kanske investera i ett haspelset istället...

Vad är er erfarenhet, har ni några råd?
    Multirulle eller haspelrulle? Själv är jag multirulle-frälst, men att undvika overruns är ju så bekvämt..

Vad finns det för alternativ till Ambassadeur? Alla "lax-multirullar" jag hittar är Ambassadeurer, det måste väl finnas annat? Eller är dominerar de den marknaden?

Hoppas jag kan få lite råd och skapa diskussion. Sorry om inlägget blev lite rörigt

Har ingen erfarenhet av laxfiske men har sett att Daiwa Luna 300 & Lexa 400 är populära till lax .

Kommentera

Hur mycket lina vill du få på och vilken tjocklek?
      Spontant tänker jag att en Tranx 401 har tillräcklig linkapacitet, är ju en ganska stor rulle.
      Själv kör jag 0,35-0,40 nylon när jag spinnfiskar lax och kör då med en Ambassadeur 6500 Pro Rocket och får på och med 0,35 går det på 250m vilket känns mer än väl.
      Men förstår att du inte vill ha en Ambassadeur så då skulle jag tipsa om en Daiwa Lexa då magnetbromsen gör det lättare att kasta fladdriga skedar.

Kommentera

Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
        Hur mycket lina vill du få på och vilken tjocklek?
        Spontant tänker jag att en Tranx 401 har tillräcklig linkapacitet, är ju en ganska stor rulle.
        Själv kör jag 0,35-0,40 nylon när jag spinnfiskar lax och kör då med en Ambassadeur 6500 Pro Rocket och får på och med 0,35 går det på 250m vilket känns mer än väl.
        Men förstår att du inte vill ha en Ambassadeur så då skulle jag tipsa om en Daiwa Lexa då magnetbromsen gör det lättare att kasta fladdriga skedar.
        Jag har för mig att jag har 0.30 flätlina påspolat på min Tranx, kanske 0,28. Valde lite tunnare dimension för att just maximera kapaciteten. Jag tror nog också att det bör räcka som du säger, men jag tänker att det bara är en bonus om jag kan smeta på ännu mer - bara för att va på det torra.

Har hört gott om Lexan, men tror inte jag kommer köra på ännu en lågprofilare - i så fall fortsätter jag nog med min Tranx 401. De känns hyfsat lika.
        Hur ställer sig en Amba 6500 pro rocket mot en lågprofilare? Är det underdimensionerat att köra min Tranx för lax?

Går ju i funderingar på att kanske satsa på ett haspelset, känns som att det generellt är enklare att kasta lågviktsdrag.

Kommentera

Med rätt trim kastar du lika enkelt mindre drag med multi
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
            Med rätt trim kastar du lika enkelt mindre drag med multi
            Är öppen för förslag och tips på rulle och vilket trim. Någon specifik modell du tänker på? Håller även ett öga öppet i sälj-forumet.

Kommentera

Själv tycker jag "rulltrim" är överskattat, särskilt när det gäller moderna rullar.

Shimano Calcutta finns ju i storlekarna 400 samt 700 i flera olika modeller, det är rullar som definitivt fungerar till laxfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av detärlukas Visa inlägg

Är öppen för förslag och tips på rulle och vilket trim. Någon specifik modell du tänker på? Håller även ett öga öppet i sälj-forumet.
                Jag har bara kastat med trimmade rullar vad man stoppar i vilken rulle har jag inte lärt mig, än
                Men det finns en drös med folk här som är svinduktiga på trim
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jag gillar verkligen min 6500 till laxfiske. Har den på ett 10f 20-80g spö och med den utrustning kör jag skeddrag, spinnare och bombarda.
                  För vikter över 30g tycker jag absolut inte du behöver trimma en Ambassadeur 6500, även om det är skoj och jag gjort det på flera av mina egna rullar. Skölj ur spollagerna och testa med nylon 0,35-0,40 så ska du se att det fungerar bra.
                  Nylon håller också bättre mot slitage från sten och dylikt.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Själv tycker jag "rulltrim" är överskattat, särskilt när det gäller moderna rullar.

Shimano Calcutta finns ju i storlekarna 400 samt 700 i flera olika modeller, det är rullar som definitivt fungerar till laxfiske.
                    Tack för tipset, ska kika på 700 serien.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 443 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av geson, 2010-08-05, 15:29