Fiskesnack - vart är vi på väg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskesnack - vart är vi på väg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    För kännedom

    Den nämnda tråden om nätfiske blev rapporterad och då den helt klart bröt mot forumreglerna så raderade jag den som EJ sportfiskerelaterat, däremot kan jag hålla med om att frågor om löjnät och liknande passar här på Fiskesnack som ju är ett sportfiekforum.

    Kommentera


    • #12
      Sportfiskare använder väl inte nät?
      Var i ligger sporten med det?

      Kommentera


      • #13
        Nu är jag inte på något vis för att man skriver om sitt nätfiske på fs, själv ger jag bara fan i att läsa tråden. Samtidigt kan någon skriva om att anlägga en damm och plantera ut flodkräfta i utan att någon höjer en röst. Har väl lika lite med sportfiske som nätfiske att göra.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
          Nu är jag inte på något vis för att man skriver om sitt nätfiske på fs, själv ger jag bara fan i att läsa tråden. Samtidigt kan någon skriva om att anlägga en damm och plantera ut flodkräfta i utan att någon höjer en röst. Har väl lika lite med sportfiske som nätfiske att göra.
          Yepp det var jag

          Jag hittade inte en ÖVRIGT där jag kunde lägga den, och hittade ingen forum som kunde hjälpa mig bättre, FS kan vara bra till många frågor.

          som någon skrev, man behöver ju inte läsa eller svara om man ej vill.

          Var går gränsen för sportfiske?
          Är det ej sportfiske att fiska i dammar med utplanterad regnbåge, måste det vara rent fiske på vildväxande fisk?
          Karpfisket är väl också ett fiske på gränsen då?

          Någon tycker att mörtstuga för att ta mört till gädd mete är "fusk", kanske borde man meta upp mörten för att passa in?
          hmm, om jag köper mörten till isfisket av annan som haft mörtstuga, är man mer sportfiskare då?
          Ska man kanske tillverka jiggarna själv elller är det ok att köpa jiggar?

          Denna tråden är faktiskt mer berättigad än många.

          edit
          kom på en gränsfråga till
          nätfiske för att kolla statusen på sjöar o älvar, är det ok om man frågar om?

          För mig är detta ok, många tveksamma sportfisketrådar handlar ju om ekologisk mångfald och även om det inte är sportfiske så kan det ju leda till bättre fiske efteråt.
          Senast ändrad av abe; 2019-06-02, 07:57.

          Kommentera


          • #15
            Vad som är sportfiske och inte får var och en avgöra. Ni minns säkert grejen i Danmark härom året då en rekordstor regnbåge sattes ut och det tävlades i vem som kunde fånga den? Inte särskilt mycket sportfiske i mina ögon. Den hade ju heller inte kunnat godkännas i Sverige enligt Sportfiskarnas storfiskregisters kriterium.

            Att fiska med nät är aldrig för mig sportfiske utan något som yrkes-/”husbehovsfiskare” gör. Att fånga betesfisk med nät/annat redskap för att sedan sportfiska predator är väl okej men personligen tycker jag att det är mer sportfiskemässigt att även fiska upp betesfisken med sportfiskemetod (spö, lina och krok).
            http://enamatorfiskare.blogspot.se
            Instagram enamatorfiskare

            Kommentera


            • #16
              Klockrent - Peter b

              Kommentera


              • #17
                Det är väl en typisk ickefråga ifall kastnäta upp betesfisk är sportfiske, jag har då aldrig sett en enda tråd/kommentar där någon påstår det. Man fångar betesfisk för sitt fiske efter sin huvudfångst, när man trär på mörten och kastar ut ett mete efter storgäddan/storabborren så kan man sportfiska, eller?

                Frågorna känns överdrivna och onödiga. Nätfiske efter matfisk, trålning och kräftfiske är inte sportfiske ändå och ingen har vad jag vet påstått motsatsen här i forumet.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

                  Yepp det var jag

                  Jag hittade inte en ÖVRIGT där jag kunde lägga den, och hittade ingen forum som kunde hjälpa mig bättre, FS kan vara bra till många frågor.

                  som någon skrev, man behöver ju inte läsa eller svara om man ej vill.

                  Var går gränsen för sportfiske?
                  Är det ej sportfiske att fiska i dammar med utplanterad regnbåge, måste det vara rent fiske på vildväxande fisk?
                  Karpfisket är väl också ett fiske på gränsen då?

                  Någon tycker att mörtstuga för att ta mört till gädd mete är "fusk", kanske borde man meta upp mörten för att passa in?
                  hmm, om jag köper mörten till isfisket av annan som haft mörtstuga, är man mer sportfiskare då?
                  Ska man kanske tillverka jiggarna själv elller är det ok att köpa jiggar?

                  Denna tråden är faktiskt mer berättigad än många.

                  edit
                  kom på en gränsfråga till
                  nätfiske för att kolla statusen på sjöar o älvar, är det ok om man frågar om?

                  För mig är detta ok, många tveksamma sportfisketrådar handlar ju om ekologisk mångfald och även om det inte är sportfiske så kan det ju leda till bättre fiske efteråt.
                  Jag vill absolut inte klaga på tråden om att anlägga en kräftdamm. Jag har själv sysslat med detta, vilket jag finner väldigt intressant. Men som sagt, lika lite sportfiske som nät, men tydligen helt accepterat ändå här på FS. Antar att kräftfiske anses finare än nätfiske av dom flesta sportfiskare.

                  Varför inte lägga in en ny forumsdel där man kan diskutera övrigt fiske.
                  ​​​

                  Kommentera


                  • #19
                    Kräftfiske är inte finare än nätfiske men långt ovanligare och drabbar inte fiskebestånden så direkt.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 320 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 315 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X