Fiskat i 30 år utan ett enda napp. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskat i 30 år utan ett enda napp.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Det fetstilta: fullt möjligt att någon fångar i stort sett en fisk per kast, det har nog hänt många av oss men märk väl att mycket som skrivs och filmas för att sedan visas på nätet är modifierat i någon form.

Tror dessutom att många fiskemediapersonligheter är rätt sparsamma med att dokumentera sina bompass, det blir liksom inte så kul i videoform.

Öringabborre (largemouth bass), den troligen mest populära sportfisken i USA blir ytterst sällan 20 pounds, alltså cirka 9 kilo. Tror rekordet ligger strax över 20lb och fiskar över 12-13 är nog relativt ovanligt.
    Alltså få eller inga 10-kilos om det är den arten man pratar om.
    Och nej, det går inte jämföra fiske på andra kontinenter med vårt här hemma.

Angående din brist på fisk, förutsatt att du inte trollar vilket man nästan kan tro:
    Du skrev att du gör cirka 4-5 pass om året och att du fiskat i 30 år.
    Det är på tok för sällan för att få känsla för vatten, beten och fisk. Många av oss gör/har gjort 100 fiskepass per år.
    Då jag fiskade som mest gjorde jag närmare 180 pass på ett år, det är fiske varannan dag, en stor del av dem i samma vatten.

Jag har genom hela livet fiskat mycket från land, i mer eller mindre "svåra" sjöar. Jo, det blir fisklöst relativt ofta, betydligt oftare blir resultatet ett antal små abborrar och gäddor.
    Gäller att ta lärdom av varje fiskepass, att släpa runt en ständigt pessimism i stil med "det är omöjligt för mig att få fisk" kommer definitivt inte öka fångsten.

Fiske är fiske även utan många och stora fiskar, tar man sig tiden ute vid vattnet, med betena fiskandes konstant och uppskattar möjligheten att vara ute så kommer fisken så småningom.
    Men jag skulle vilja påstå att fyra pass per år faktiskt är för lite för att utvecklas som fiskare.
    Jag förstår att chansen till att få fisk ökar ju mer man fiskar, och om man verkligen sätter sig in i fisket och försöker ta redan på så mycket man kan om just den sjön man fiskar i. Men jag är bara en glad amatör som tycker det är skönt att komma ut någon dag ibland. Jag räknar inte med att jag skall få några mängder.....jag är bara lite förvånad över att jag aldrig har fått någonting.

Nu har jag köpt ny utrusting för typ 10.000:- , så nu måste jag bara ut och försöka lite mer seriöst. Har förstått att mjukbete är väldigt populärt.....något jag knappt testat innan......wacky worm, texas rigg, drop shot o.s.v Har massa nya saker att testa på.

Är sugen på att ge mig iväg ut till helgen som kommer. Har dock ingen aning om vart jag skall åka.

Några tips på hur man fiskar bäst den här tiden på året?

P.S Jag menade givetvis 10 pound och inte 10 kg.....

Kommentera

• Du måste köpa grejer för minst 100 tusen om du ska få fisk, det har jag sett på Youtube :-)

Kommentera

• Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg
        Nu har jag köpt ny utrusting för typ 10.000:- , så nu måste jag bara ut och försöka lite mer seriöst.
        Tror jag köpte min första nya, lite dyrare rulle först när jag var runt 20 år, då hade jag fiskat större delen av livet med mestadels begagnade prylar.
        Fick mängder av fisk.

Det dummaste man kan göra är att få för sig att mängden/storleken på fisk står i relation till hur mycket eller dyr utrustning man äger/använder.
        Snarare bättre att ha EN utrustning man trivs med och ett litet men varierat utbud beten man lär sig fiska.

Sen kan man vara glad i prylar, men det har sällan särskilt mycket med fiskelyckan att göra...

Kommentera

Sen kan man vara glad i prylar, men det har sällan särskilt mycket med fiskelyckan att göra...
          Ack så fel! Den med mest prylar får flest fiskar... det vet väl alla :-)

I det efterblivna landet USA brukar dom säga nånting i stil med "beware the man with only one gun; he knows how to use it." Det är väl det enda vettiga som kommit från det landet... kanske...

Kommentera

Tror jag köpte min första nya, lite dyrare rulle först när jag var runt 20 år, då hade jag fiskat större delen av livet med mestadels begagnade prylar.
            Fick mängder av fisk.

Det dummaste man kan göra är att få för sig att mängden/storleken på fisk står i relation till hur mycket eller dyr utrustning man äger/använder.
            Snarare bättre att ha EN utrustning man trivs med och ett litet men varierat utbud beten man lär sig fiska.

Nej, det var därför jag skrev i inlägget innan;

Nu har jag köpt en massa ny utrustning (precis som att det kommer hjälpa)

Men förhoppningsvis så motiverar det mig till att komma ut lite oftare. Även kul med lite nya prylar med hyfsad kvalité, som förhoppningsvis kommer prestera bra.

Kommentera

• Man ska inte underskatta "tron"

Vet man att man har bra prylar så fiskar man bättre än om förhållandet är omvänt.

Kommentera

• Det var någon i tråden som rekommenderade vadarbyxor, men när har man användning av det?

Det är ju bra vid flugfiske givetvis, men annars vet jag inte?

Kommer man intill så att man kan gå i vattnet, så kan man ju oftast stå på land och fiska ändå. Och dom flesta ställena jag varit på, där är det djupt vatten direkt intill klippan/bryggan.

Ni som inte flugfiskar och använder vadarbyxor…..var och hur gör ni det?

En annan sak är ju att jag alltid har med mig en stor väska och flera spön. Det går ju inte riktigt att bära med sig allt ut i vattnet. Och lämna det i land vill man väl heller inte göra….

Kommentera

• Vadarbyxor kan vara nyckeln till framgång beroende på vatten. Vissa sjöar har tät vegetation, träd, buskar intill strandlinjen så man kommer inte åt vattnet just där. Andra har stora vassbälten, kan man vada igenom dem så öppnar sig nya vatten. I långgrunda partier kan man med vadare nå längre ut, till strukturer ovan eller under vattnet, t ex en brant vilka ofta kan hålla vegetation och fisk.

Kan man välja sjöar, vatten med sådana omständigheter så kan man helt eller delvis slippa trängas med och nöta samma vatten som alla andra landfiskare utan vadare. Vore jag helt landbunden så skulle jag satsa på vadare och titta efter vatten som då blir mer tillgängliga.
                  Senast ändrad av anteman; 2023-02-23, 23:16.

Kommentera

• Jag fiskar endel från land. När jag gör det vill jag helst ha lite rinnande vatten, upplever att jag får mer fisk då.

Har också lyckats hitta bra platser i sjöar efter att ha studerat djupkartor på social maps och dyligt. Letar efter djupbranter nära land.

Om jag bara fiskade från land skulle jag köpa ett sånt där lod man kastar ut och kollar på telefonen i appen hur det ser ut.

Kommentera

• Tanken var att jag skulle gett mig iväg idag på morgonen och fiskat lite, men det var lite väl kallt idag på morgonen.....så jag har suttit och gjort i ordning denna pärmen istället....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 517 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34