Fiskat i 30 år utan ett enda napp. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskat i 30 år utan ett enda napp.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Grattis till fisken! Jag är långt ifrån en expert men jag har fiskat rätt mycket de senaste åren från land i Göteborgstrakten med omnejd och jag kan säga att när jag stått vid de större sjöarna (Kåsjön, Rådasjön, Delsjön etc) har jag ofta kammat hem noll. Det finns mycket pelagisk fiske i sjöarna som är svåra att nå från land.

Jag rekommenderar starkt att du tar och besöker mindre otillgängliga vatten som RUSTY HOOK nämner då det är där jag själv haft fiskelycka från land i exakt samma område som dig. Va inte rädd för att besöka sjöar på 1-2 hektar. Vissa av dessa småsjöar inne i skogen kan man få 20 - 30 abborrar och gäddor på en dag så det är värt att gå någon extra kilometer eller två och ta den obekvämheten för fisket brukar belönas. Om du går runt en liten sjö så kommer du garanterat att stöta på fisk. Rörligt fiske är jätteviktigt stå inte kvar på samma plats för länge. Små drag som exempelvis 3-7g spinnare och 3-5cm jigg så kan du plocka upp även de minsta abborrarna och de stora abborrarna tar gärna små drag.

Tips är att kika på Gula kortets karta på Ifiske efter små sjöarna som inte har 10 parkeringsplatser bredvid sig. Kolla på andra Fiskevårdsområden och deras kartor. Kolla även om det finns fiskeklubbar med små sjöar i området som endast medlemmar har tillgång till (det gör det). Sen så kan du ta kontakt med de som äger fiskerätten om du hittar intressanta sjöar som inte täcks av fiskekort.

Kommentera

• Haft någon lycka ännu?

Kommentera

• Fortfarande ingen lycka, och jag blir så förvirrad när jag ser klipp som detta på Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=65rdaWwGTEY

Här är en snubbe som är ute och campar och fiskar lite, och drar upp den ena efter den andra abborren. Säkerligen ett 30 tal eller mer. Och själv har man inte lyckats få en enda fisk på snart 40 år.

Och han verkar bara sätta en simpel jigg på en krok, och jag har testat massvis med olika tekniker genom åren. Massvis med olika typer av drag, jiggar, jerk, dropshot o.s.v

Känns som han fiskar i en sjö där det simmar omkring miljontals stora abborrar överallt.

Jag måste ha någon förbannelse över mig eller nåt.......känns så overkligt.

Jaja.....hoppas fisket går bättre för er andra.

Kommentera

• Den här tråden gjorde någonting med mig, och väckte ett gammalt minne till liv. Snart 40 år av fiskeolycka, det är nog rekord. Kan beskriva hur det var för mig, när jag som grabb började fiska.

Det tog fyra år samt ett byte av kontinent innan jag fick min första fisk med kastfiske som metod, och det är ett tidsspann jag själv tyckt var extremt. Tills nu. Under mina första fyra år med haspelrulle och spö fiskade jag mycket, hela sommarloven. Mina barndomskompisar jag var ute med berättade att de hade fått fisk, det var ingenting konstigt att få napp, men under dessa fyra år såg jag ALDRIG någon annan fånga fisk heller när jag var med.

Det där satte sig. Minns hur jag från en brygga såg hur en pytteliten gädda smakade på en spinnare min kompis drog framför fisken, och jag blev helt eld och lågor. Han förstod nog inte hur sensationellt jag tyckte det var, även om gäddan lojt spottade ut draget igen.

Som femtonåring åkte jag till Kanada och bodde hos en familj i ett år. Fiskade även där (älskade att fiska, trots frånvaron av napp) och helt plötsligt fick jag fisk. Kunde inte säga vad jag gjorde annorlunda, men nu kom nappen. Väl hemma i Sverige igen skaffade jag lite ny utrustning (en Abu Cardinal Classic C4, grön med ädelträhandtag, har rullen fortfarande) och nappen fortsatte komma.

Min teori är att den extremt billiga (om jag känner min snåle morfar väl, må han vila i frid) haspelutrustningen från Daiwa var den stora boven. Med backspärren aktiverad gav den ifrån sig ett klickljud när man vevade in, som var något helt överdjävulskt högt. Folk kommenterade det minns jag. Då rykte jag mest på axlarna, eftersom det var helt enkelt så min rulle var. Jag tror helt enkelt att ljudet fortplantade sig ner i vattner via linan, och effektivt störde allt fiske omkring mig.

Om det var så eller ej får vi väl låta vara osagt, men det är min teori än i dag. Backspärrknackandet.

PS. Mete var en helt annan historia, där kom det fisk som det skulle.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
          11 svar
          13 550 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg jimmy85
          av jimmy85