Fiskat i 30 år utan ett enda napp. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskat i 30 år utan ett enda napp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Under de få år jag bott i götet så har jag fått fisk på spinn på majoriteten av ställena som nämns i tråden och detta utan att ha haft några större förkunskaper om platserna innan, har inte heller på långa vägar den erfarenhet som många andra som tipsat i tråden har. Till och med havsöringsfisket som ska vara "de tusen kastens fiske" har gett resultat fler gånger än det blivit bompass. Detta säger jag inte för att strö salt i såren utan för att poängtera att något väldigt grundläggande måste vara galet med ditt fiske, och att döma från dina inlägg så är min uppfattning att felet är din ovilja mot att göra något som är minsta lilla obekvämt. Vill man inte fiska i blåst, inte bland folk och inte från båt samt tycker P&T är fusk så har man inte många platser att välja på i Göteborg. Kan du tänka om på de punkterna däremot, då är platserna nästintill oändliga. Fisket från pirarna runtom stan t.ex har erbjudit bland det roligaste abborrfisket i hela mitt liv. De lätttillgängliga sjöar som finns häromkring är tröga absolut, men stendött jämt är det definitivt inte. Om jag ska ge dig ett praktiskt råd så är det att hålla dig till ett fåtal beten och nöta med dem, förslagsvis
    jigg och spinnare. En curlytailjigg hemtagen med vevstopp är bland det enklaste och mest effektiva spinnfiske man kan bedriva, på de flesta arter. Testa det, ge dig ut på "obekväma" platser och låt fisket vara ditt fokus när du är ute så kommer huggen. Skitfiske!
    Senast ändrad av kenwald; 2023-05-24, 10:46.

    Kommentera


    • Idag har jag fått min första fisk på kastspö.....typ.....

      Jag var uppe i Delsjön.....körde lite dropshot och jigg på ena spöt, som inte gav någonting alls......sedan kastade jag med vanliga drag.....skeddrag, spinnare, och till slut satte jag på en popper, som jag fick en liten abborre på, som knappt var större än draget själv ;-) Tror abborren var nyfiken, och sedan har draget råkat fastna under munnen på fisken.

      Kändes som något litet ryck när jag vevade in......men sedan var det helt "dött"......men när draget kommer närmare in mot land så såg jag att det satt fast en liten abborre.

      Känns nästan som att det inte går att räkna detta......men men.....alltid nåt.....och första gången någonsin som jag fått något på ett kastspö.

      Hoppas fortfarande på att få något större.......något som sprattlar och kämpar emot......att man verkligen känner att man har något på kroken.

      Kommentera


      • Grattis till fisken! Jag är långt ifrån en expert men jag har fiskat rätt mycket de senaste åren från land i Göteborgstrakten med omnejd och jag kan säga att när jag stått vid de större sjöarna (Kåsjön, Rådasjön, Delsjön etc) har jag ofta kammat hem noll. Det finns mycket pelagisk fiske i sjöarna som är svåra att nå från land.

        Jag rekommenderar starkt att du tar och besöker mindre otillgängliga vatten som RUSTY HOOK nämner då det är där jag själv haft fiskelycka från land i exakt samma område som dig. Va inte rädd för att besöka sjöar på 1-2 hektar. Vissa av dessa småsjöar inne i skogen kan man få 20 - 30 abborrar och gäddor på en dag så det är värt att gå någon extra kilometer eller två och ta den obekvämheten för fisket brukar belönas. Om du går runt en liten sjö så kommer du garanterat att stöta på fisk. Rörligt fiske är jätteviktigt stå inte kvar på samma plats för länge. Små drag som exempelvis 3-7g spinnare och 3-5cm jigg så kan du plocka upp även de minsta abborrarna och de stora abborrarna tar gärna små drag.

        Tips är att kika på Gula kortets karta på Ifiske efter små sjöarna som inte har 10 parkeringsplatser bredvid sig. Kolla på andra Fiskevårdsområden och deras kartor. Kolla även om det finns fiskeklubbar med små sjöar i området som endast medlemmar har tillgång till (det gör det). Sen så kan du ta kontakt med de som äger fiskerätten om du hittar intressanta sjöar som inte täcks av fiskekort.


        Kommentera

        Foton

        Collapse

        • Newborn
          Svar till Värde?
          av Newborn
          Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
          2024-01-13, 20:31
        • Knox88
          Värde på spön ?
          av Knox88
          Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
          2023-08-13, 11:49
        • Backslag
          Svar till Cisco Kid, mindre
          av Backslag
          Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
          2023-09-03, 20:16

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
        15 svar
        4 563 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        63 svar
        13 327 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg RUSTY HOOK  
        Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
        16 svar
        1 454 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg mrfisker  
        Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
        19 svar
        5 317 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
        20 svar
        25 557 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Henke E
        av Henke E
         
        Arbetar...
        X