Fiskat i 30 år utan ett enda napp. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskat i 30 år utan ett enda napp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg

    Förstår inte.....din länk är ju till en artikel som talar om att det är tillåtet med handredskap......

    Om det nu inte skulle vara tillåtet med spinnfiske i någon sjö, då är det väl isf förbjudet att fiska helt och hållet.......eller skulle det bara vara tillåtet att meta då?

    Dom enda förbjuden jag har sett är som sagt trolling och liknande.....och om man får fiska ifrån båt, och ha motor eller ej.
    Du får nog läsa artikeln en gång till och noggrant..fritt (handredskaps)fiske är tillåtet längs med kusterna samt Vättern, Vänern, Hjälmaren, Mälaren och Storsjön. Det betyder att i alla andra sjöar krävs fiskekort eller tillstånd från mark-/vattenägaren för att få spinnfiska eller meta.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

      Du får nog läsa artikeln en gång till och noggrant..fritt (handredskaps)fiske är tillåtet längs med kusterna samt Vättern, Vänern, Hjälmaren, Mälaren och Storsjön. Det betyder att i alla andra sjöar krävs fiskekort eller tillstånd från mark-/vattenägaren för att få spinnfiska eller meta.
      Det är väl klart det krävs fiskekort......men det är väl inte det vi diskuterar, utan om det är tillåtet med spinnfiske eller ej, vilket jag aldrig har sett något förbud mot.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg

        Det är väl klart det krävs fiskekort......men det är väl inte det vi diskuterar, utan om det är tillåtet med spinnfiske eller ej, vilket jag aldrig har sett något förbud mot.
        Ursäkta, då missförstod jag dig...

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg
          Tror säkert att det hade ökat mina chanser till att få fisk. Men att vara på en båt, med ekolod, där man kan söka upp exakt var fisken finns, anser jag vara lite fusk. Och jag tänker inte betala massa pengar för att ha möjlighet att dra upp ett par abborrar.
          Nej, bevare mig väl, det är bättre att kunna fortsätta gnälla om sin fisklöshet!

          Skämt (halvt allvar) åsido så ger en guidning potentiellt långt mer än "söka upp exakt var fisken finns" och "dra upp ett par abborrar" i form av kunskap från en duktig guide.
          Å andra sidan, jag har fiskat hela livet, aktivt minst 35 år, har gjort många bompass men har också i mina vatten faktiskt lärt mig ganska bra hur och var jag ska fånga fisk.
          Alltså söker jag upp fisken där den finns ofta från land utan elektroniska hjälpmedel, med relativt god framgång, är jag också en fuskare?

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg
            Bara för skoj skull så kollade jag upp ett par ställen i Göteborg. Och det kostar 4-5000:- att följa med en guide ut, och kanske då ha chans till att få en fisk eller två. 4-5000!!!! Helt vansinnigt! 4-500:- hade varit lite i överkant. Jag hade inte varit speciellt intresserad om det så var gratis, men 4-5000:- var en rejäl chock!
            Tänk på att det är avdragsgillt som friskvård om din arbetsgivare erbjuder friskvårdsbidrag. 4-5000 för en heldag med guide är absolut inte dyrt, det måste vara rätt bra snurr på guidandet för att det ska gå runt med så låg dagstaxa.

            Kommentera


            • Ja att kalla 400-500kr i överkant är oförskämt. Skulle du klara dig på en femhundring om dan brutto i lön minus skatt och omkostnader med jobb 1-7 dar i veckan under öppen säsong?

              ​​​​​​En advokat kostar säkert 2500kr per timme... Professionella guider lever också på detta, det är ingen hobby och de har inte alltid kunder 8-20 varje dag... Men lycka till med fisket.

              Kommentera


              • Med tanke på din ”fiskelycka” under 30 år och att du säkert har ett antal år till att fiska ska du kanske ta dig en allvarlig fundering på om det inte kan vara värt kostnaden för en guide. Vem vet, efter en dag med en guide kanske du ”ser ljuset” och fisket lossnar för dig? Sett ur perspektivet markant bättre fiske under kanske 10 år efter en guidad tur, då inser du säkert att guide kostnaden är en piss i Nilen i sammanhanget…..

                Kommentera


                • Eller kanske bara gå ner till sjön och titta på fåglarna och den vackra naturen och skita i fisket. Kanske inte är din grej helt enkelt :-)

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg

                    Tack, men jag tror inte det finns någon fisk alls i vattnen runt omkring Göteborg..... ;-)

                    Finns det ingen fisk i vattnen runt Göteborg kanske du ska kolla vart andra brukar fiska... på badhus, vattenpölar, fontäner, handfat, badkar, diken och zooaffärer behöver man inte lägga så många timmar för att inse att man är lite bakom flötet...

                    Kommentera


                    • Alltså, den här tråden handlar inte om att beklaga sig sig över att inte få någon fisk, eller att det skulle vara synd om mig, eller att jag har någon desperation över att få fisk. Som jag skrev i mitt första inlägg så har jag alltid tänkt och trott att det mer eller mindre är omöjligt att ha den turen, att stå någonstans där det faktiskt finns fisk, och lyckas få napp......så jag har varit rätt nöjd med att bara komma ut lite......sitta vid en sjö.....ha med sig lite kaffe.....njuta av naturen och kanske dra upp någon liten borre på mete.

                      Det var först när jag började titta på dessa youtube-videos, där dom får fisk på varenda kast dom gör, mer eller mindre, som jag blev riktigt förvånad och undrade vad det är frågan om egentligen. Känns fortfarande väldigt overkligt att se. Men det måste ju vara så att det finns extremt mycket mer fisk i dessa sjöar i USA, Canada.....än i sjöarna här i Sverige.

                      För skall vi vara ärliga, så är ju inte fiske raketforskning direkt.....det är ju rätt simpelt. Man kastar ut och vevar in, med lite olika tekniker beroende på bete, drag etc.

                      Man lär sig även en hel del på att titta på alla dessa olika klipp, så att betala extrema summor pengar för en guide vet jag inte om det hade hjälp något, utan det handlar mycket om tur, och att lyckas vara vid rätt plats vid rätt tid.

                      Och ja, jag håller fast vid att jag tycker att 4-5000 är extremt mycket pengar för en guidad fisketur. Om det är den enda inkomstkällan dessa guider har, så kan jag förstå att dom måste ha såpass höga avgifter, annars är det ju bara absurt! Vill man bara få lite fisk, så kan man betala 4-500:- och följa med en båt ut till havs för att fiska makrill/torsk......det är ett mer rimligt pris.

                      Jag tänker fortsätta att fiska, och har lite nya idéer och tekniker att testa på inför vår/sommar här......och lyckas jag få något så hade det varit kul givetvis.....och får jag inget, så är det ändå skönt och rogivande att komma ut lite då och då.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 592 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X