Fiskat i 30 år utan ett enda napp. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskat i 30 år utan ett enda napp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
    Hur ser din meteutrustning ut?
    Jag använder ett haspelspö med ett vanligt 8g glidflöte, sänke och krok.

    Kommentera


    • #32
      Jag åkte till Sävelången igår kväll, men det var så mycket folk vid näs....vid den lilla bron. Körde upp och förbi slottet.....parkerade längre bort och började gå runt sjön. Gick flera kilometer.....men det var högt med vass runt hela sjön.....gick inte att komma till någonstans.

      Åkte vidare till Långa Stamsjön i Lerum, där jag aldrig tidigare varit. Gick längs med hela östra sidan av sjön.....många bryggor som hade varit perfekta att stå på och fiska, men det är ju privatägda bryggor.....och det fanns inte ett enda annat ställe att stå på, så jag gick tillbaka till bilen igen och var på väg hem! Jag var dock så sugen på att få fiska lite så ja.....det slutade med att jag åkte till Delsjön.

      Det har hänt förut att jag har åkt ut till sjöar och inte hittat något ställe att stå och fiska på ifrån land. Antingen är det för mycket vass längs med kanterna, eller så är det för grunt, eller så finns det ingenstans att parkera. Vet inte vart jag skall ta vägen riktigt. Får försöka komma upp tidigt någon morgon och åka till Sävelången igen, och hoppas att det är mindre med folk...

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg
        Jag åkte till Sävelången igår kväll, men det var så mycket folk vid näs....vid den lilla bron. Körde upp och förbi slottet.....parkerade längre bort och började gå runt sjön. Gick flera kilometer.....men det var högt med vass runt hela sjön.....gick inte att komma till någonstans.

        Det har hänt förut att jag har åkt ut till sjöar och inte hittat något ställe att stå och fiska på ifrån land. Antingen är det för mycket vass längs med kanterna, eller så är det för grunt, eller så finns det ingenstans att parkera. Vet inte vart jag skall ta vägen riktigt. Får försöka komma upp tidigt någon morgon och åka till Sävelången igen, och hoppas att det är mindre med folk...
        Om du ska fiska Sävelången finns ett bra ställe att fiska från land. Jävligt o-charmigt med alla tåg som brakar förbi, men det brukar finnas bra med abborre då det är djupt ända in till land. Kör upp till Norsesund och gå längs med banvallen till den lilla platå som jag markerat på kartan. Bästa är att meta med mört eller nors, men vill du jigga får du räkna med att sätta en del jiggar. Det är mycket skräp på botten...

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg

          Jag använder ett haspelspö med ett vanligt 8g glidflöte, sänke och krok.
          Hur långt är spöt? Jag tycker att du bör gå ned till ett lättare flöte som också då är mer känsligt. Vad för krok och vilken storlek? Har du lodat flötet så att ditt bete presenteras vid botten?

          Läste att du senast hamnade vid Delsjöarna. Det är inte mycket att ha, tyvärr. Jag och en kompis ägnade en hel kväll där för två veckor sedan. Mäskade
          platsen kontinuerligt. Allt som kom upp var en sketen mört.
          http://enamatorfiskare.blogspot.se
          Instagram enamatorfiskare

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg

            Hur långt är spöt? Jag tycker att du bör gå ned till ett lättare flöte som också då är mer känsligt. Vad för krok och vilken storlek? Har du lodat flötet så att ditt bete presenteras vid botten?

            Läste att du senast hamnade vid Delsjöarna. Det är inte mycket att ha, tyvärr. Jag och en kompis ägnade en hel kväll där för två veckor sedan. Mäskade
            platsen kontinuerligt. Allt som kom upp var en sketen mört.
            Hur långt? Ingen aning.....det är ju ett haspelspö.....så jag kan kasta ut hur lågt eller hur kort jag vill.

            Vet inte vad du menar med lodat.....men jag har ju fötesstopp så att jag kan justera djupet hur jag vill. Brukar testa mig fram med lite olika djup.

            Krokstorlek vet jag inte heller.....men något mellanting.....stolek 8 kanske.

            I går var den nog inte fel på varken utrustning eller teknik, utan det fanns helt enkelt ingen fisk i den viken jag var vid. Har även hittat en massa andra trådar med folk som inte heller får någon fisk vid fiske från land......och standardsvaret verkar vara att det är svårt, att man behöver ha tur, och att det bästa är att skaffa sig en båt och ett ekolod.

            Jag vet inte om jag skulle våga mig ut i någon båt, så jag får väl helt enkelt bara försöka hitta några nya sjöar och ställen att pröva min lycka på.

            Även om det var helt dött igår, så var det ändå trevligt att komma ut lite och försöka.....dricka lite kaffe, njuta av lugnet och bara koppla av.

            Kommentera


            • #36
              Visst finns det väl nån å eller så genom Göteborg man kan fiska i?

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg

                Hur långt? Ingen aning.....det är ju ett haspelspö.....så jag kan kasta ut hur lågt eller hur kort jag vill.

                Vet inte vad du menar med lodat.....men jag har ju fötesstopp så att jag kan justera djupet hur jag vill. Brukar testa mig fram med lite olika djup.

                Krokstorlek vet jag inte heller.....men något mellanting.....stolek 8 kanske.

                I går var den nog inte fel på varken utrustning eller teknik, utan det fanns helt enkelt ingen fisk i den viken jag var vid. Har även hittat en massa andra trådar med folk som inte heller får någon fisk vid fiske från land......och standardsvaret verkar vara att det är svårt, att man behöver ha tur, och att det bästa är att skaffa sig en båt och ett ekolod.

                Jag vet inte om jag skulle våga mig ut i någon båt, så jag får väl helt enkelt bara försöka hitta några nya sjöar och ställen att pröva min lycka på.

                Även om det var helt dött igår, så var det ändå trevligt att komma ut lite och försöka.....dricka lite kaffe, njuta av lugnet och bara koppla av.
                Ang. spölängd så har det betydelse. Du kan kasta längre med ett 12-fotspö än ett på 7 fot. Ett längre spö ger flera fördelar vid mete med flöte. Du kan bättre kontrollera var du placerar betet och har bättre kontroll vid krokningar.

                Att testa olika djup kan vara bra men generellt så rör sig fisk vid botten och därav är det ofta gynnsamt att presentera betet på eller strax ovan botten.

                Ang. krokstorlek så är det en viktig fråga. Om målet generellt är att få fisk så skulle du kunna gå ned något till en 10:a eller till och med 12:a. Det beror förstås på bete med.

                Det är klart att det går att få fisk när man metar från land men då får man kanske vara beredd att lämna sin komfortzon och pröva nya vatten. Delsjöarna exempelvis är inte lätta. Du skulle kunna testa Härlanda tjärn och satsa på att nöta på där. Där finns t.ex. bryggor som du kan fiska från.

                Att njuta av naturen, kaffet med mera är helt rätt men eftersom du skapade denna tråd i syfte att få hjälp att få fisk så rekommenderar jag dig att gå på de råd du fått av mug med flera.
                http://enamatorfiskare.blogspot.se
                Instagram enamatorfiskare

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg

                  Ang. spölängd så har det betydelse. Du kan kasta längre med ett 12-fotspö än ett på 7 fot. Ett längre spö ger flera fördelar vid mete med flöte. Du kan bättre kontrollera var du placerar betet och har bättre kontroll vid krokningar.

                  Att testa olika djup kan vara bra men generellt så rör sig fisk vid botten och därav är det ofta gynnsamt att presentera betet på eller strax ovan botten.

                  Ang. krokstorlek så är det en viktig fråga. Om målet generellt är att få fisk så skulle du kunna gå ned något till en 10:a eller till och med 12:a. Det beror förstås på bete med.

                  Det är klart att det går att få fisk när man metar från land men då får man kanske vara beredd att lämna sin komfortzon och pröva nya vatten. Delsjöarna exempelvis är inte lätta. Du skulle kunna testa Härlanda tjärn och satsa på att nöta på där. Där finns t.ex. bryggor som du kan fiska från.

                  Att njuta av naturen, kaffet med mera är helt rätt men eftersom du skapade denna tråd i syfte att få hjälp att få fisk så rekommenderar jag dig att gå på de råd du fått av mug med flera.
                  Jag skall testa mig fram med lite olika tips jag får, men metet brukar ju oftast ge resultat.....även om det bara är smått jag får upp, och aldrig något större. Tråden handlade mest om att jag aldrig har fått så lite som ett napp ens på kastspö, och att jag hade velat uppleva känslan av att veva in någon större fisk. Men det verkar ju som att man måste ha turen på sin sida.....att det står fisk just vid det stället, just vid den tiden. Annars är det väl bara att "fuska" med båt och ekolod.

                  Kommentera


                  • #39
                    Varför hittar du inte ett bra put and take vatten att i fiska i? Det skulle lösa alla dina problem samtidigt. Tillgänglighet, bra bestånd av större fisk, möjlighet att både meta och spinnfiska. En regnbåge på 1-2 kg är en väldigt fin fångst för någon som endast fångat små mörtar och abborrar.
                    Senast ändrad av Laxen2; 2019-07-09, 14:23.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                      Varför hittar du inte ett bra put and take vatten att i fiska i? Det skulle lösa alla dina problem samtidigt. Tillgänglighet, bra bestånd av större fisk, möjlighet att både meta och spinnfiska. En regnbåge på 1-2 kg är en väldigt fin fångst för någon som endast fångat små mörtar och abborrar.
                      Visste inte vad det var innan jag googlade på det. Men det känns ju lite som att skjuta en älg inne på en djurpark

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 590 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 330 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X