Fiskat i 30 år utan ett enda napp. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskat i 30 år utan ett enda napp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiskat i 30 år utan ett enda napp.

    Rubriken stämmer inte riktigt, men nästan.

    Jag är en glad amatör som gillar att komma ut och fiska ibland.....alltid med förhoppningen att fånga något, men också själva känslan att bara komma ut....sätta sig vid nån sjö.....ha med sig lite kaffe och bara njuta.

    Jag har så länge jag kan minnas alltid haft med mig två haspelspö ut.....ett som jag metar med och ett som jag använder som kastspö....jigg och olika drag.

    Jag har aldrig någonsin fått så lite som ett napp ens på mitt kastspö.....varesig om jag använder jiggar, spinnare, wobbler, skeddrag eller vad det nu kan vara.

    Och jag har alltid tänkt att det är väl bara så det är.....det kan ju inte vara lätt att få en fisk att byta på ett drag, jigg......det är väl lika lätt som att hitta en nål i en höstack....

    Men så råkade jag komma över ett par svenska youtube videos idag, där ett par killar fiskar ifrån båt (Har själv enbart fiskat ifrån land) Och dom drar upp den ena STORA abborren efter den andra.....och imellanåt drar dom upp en gädda.....och jag fattar ingenting! Jag har som sagt fiskat i 30 års tid, och inte varit i närheten av att få så lite som ett napp ens......så u undrar jag ju helt enkelt vad problemet är. Har jag bara haft extrem otur eller vad?

    Jag förstår att det säkerligen har en del med teknik att göra......och jag har testat lite olika vevhastigheter......olika djup......små ryck och pauser o.s.v.....men nada.

    Det enda jag kan få är då jag metar......och då är det till 99% små små abborrar på max 10-15cm och någon enstaka mört.....och det är det enda jag har fått på mina 30 år.

    Vet inte om det finns några tips att ge, eller om jag bara har haft extrem otur, eller måste man ha en båt för att få någon fisk?

    /Niklas

  • #2
    Det enskilt viktigaste är att fiska där det finns fisk.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Det enskilt viktigaste är att fiska där det finns fisk.
      Haha ja, visst är det så......och jag förstår att man har en jättefördel om man har båt och ekolod. Men det kanske är så som jag har tänkt i alla år då.....att ställer man sig på land vid någon brygga, klippa eller liknande och kastar.....så är det mer eller mindre omöjligt att få något. Jaja.....det är väl bara till att fortsätta försöka......hade varit riktigt kul att få en riktig fisk någon gång.....istället för alla dom här mini-abborrarna som inte gör det minsta motstånd...

      Kommentera


      • #4
        30 år låter tufft i överkant!
        Svårt att ge tips när man inte vet hur, när och var du fiskar... fiskar du i lovart och djupare när det varmt och grundare när det är kallt...? Läser du fisketidningar eller ser fiskefilmer? Så här års är ofta gryning- eller skymningsfiske mer givande än fiske på dagen, tror dessutom att det gäller i högre grad från land/grundare vatten som vinner på lägre temperaturer och ljus...

        Rätt sjö? Ekoln där jag fiskar från båt är svårare från land... finns få, ofta svårtillgängligare ställen. En tillgänglig men långrund sjö är också svår... Vadarbyxor är nog underskattat i vissa sjöar... är det lite långgrunt i början så kan den saken göra att du når fram till strandens djupkant vilken ofta håller mer fisk...

        Att du metar och spinner samtidigt gör ditt fiske statiskt eller i vart fall stationärt. Säg att du valt ett ställe som är dåligt givet vind, topografi och vegetation och kör där hela dan... stället blir sällan bättre med tiden. Bättre att fiska aktivt, byt ställe tills du hittar det produktiva. När du gör det så notera alla omständigheter som väder, vind, temperatur, årstid, bete, fart mm.

        Stationärt fiske är melodin om du vet att stället redan håller fisk, då kan man invänta en huggperiod eller genom olika fart och teknik/metodbyte (jigg, dropshot, spinn) få i gång dem...
        Senast ändrad av anteman; 2019-07-07, 23:19.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          30 år låter tufft i överkant!
          Svårt att ge tips när man inte vet hur, när och var du fiskar... fiskar du i lovart och djupare när det varmt och grundare när det är kallt...? Läser du fisketidningar eller ser fiskefilmer? Så här års är ofta gryning- eller skymningsfiske mer givande än fiske på dagen, tror dessutom att det gäller i högre grad från land/grundare vatten som vinner på lägre temperaturer och ljus...

          Rätt sjö? Ekoln där jag fiskar från båt är svårare från land... finns få, ofta svårtillgängligare ställen. En tillgänglig men långrund sjö är också svår... Vadarbyxor är nog underskattat i vissa sjöar... är det lite långgrunt i början så kan den saken göra att du når fram till strandens djupkant vilken ofta håller mer fisk...

          Att du metar och spinner samtidigt gör ditt fiske statiskt eller i vart fall stationärt. Säg att du valt ett ställe som är dåligt givet vind, topografi och vegetation och kör där hela dan... stället blir sällan bättre med tiden. Bättre att fiska aktivt, byt ställe tills du hittar det produktiva. När du gör det så notera alla omständigheter som väder, vind, temperatur, årstid, bete, fart mm.

          Stationärt fiske är melodin om du vet att stället redan håller fisk, då kan man invänta en huggperiod eller genom olika fart och teknik/metodbyte (jigg, dropshot, spinn) få i gång dem...
          Jag trodde det var tvärtom......att fisken håller sig på djupare vatten då det är kallt ute, och kommer upp mer mot ytan då det är varmt väder? Men jag brukar testa lite olika metoder varje gång jag är ute. Rätt sjö.....jadu, jag har varit vid lite olika sjöar runt omkring Göteborg där jag bor.....där det skall finnas gott om både gädda abborre och annat.

          Jag har full förståelse för att det inte är optimalt att stå på ett och samma ställe, utan att man då får ha lite tur att det finns fisk just där......men samtidigt kan jag ju tycka att man skulle kunna få ha lite tur nån gång på 30 år.

          Jag har nog aldrig varit ute och fiskat dagtid, utan det har enbart varit tidiga mornar eller fram åt kvällen.

          Alla klipp man tittar på via Youtube......där använder ju sig alla av båt och ekolod, där man kan leta upp exakt vart fisken står.....och då är det väl kanske inte så konstigt att man får napp på var och varannat kast.

          Har ingen aning om hur andra lyckas som fiskar ifrån land......domm kanske har det lika hoppöst som jag.....så det kanske är som det skall vara..

          Kommentera


          • #6
            Du får gärna specificera vilka sjöar du brukar uppehålla dig vid.

            Finns en del sjöar här i Göteborg som inte är enkla och i synnerhet inte från land. Precis som någon annan skrev så är det heller sällan optimalt att hålla sig till en plats utan rörelse är positivt. Undantag givetvis om du mäskat upp en specifik plats för metet. Hur metar du? Det avgör också i stor utsträckning dina chanser.
            Senast ändrad av Abramis Brama; 2019-07-08, 06:33.
            http://enamatorfiskare.blogspot.se
            Instagram enamatorfiskare

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
              Du får gärna specificera vilka sjöar du brukar uppehålla dig vid.
              Bor du i Göteborg? Jag har varit vid lite olika GulaKortet-Sjöar genom åren. Men dom senaste åren så har det väl mest blivit Delsjön, Sävelången, Kåsjön, Härlanda Tjärn.

              Kommentera


              • #8
                Japp, bor i Göteborg. Delsjöarna ger jag inte mycket för. De andra du nämner har jag fiskat för lite i för att uttala mig om.

                Jag tycker att du ska testa något/några av följande:
                - Åk ut till havet. Har du bil? Testa olika ställen. Kollektivtrafik? Åk till Saltholmen (spårvagn 11) eller Lilla Varholmen (röd express). Där kan du köra både spinnfiske (gärna med skeddrag) och mete (gå över till bottenmete). Du får garanterat fisk här även om någon storlek inte kan utlovas.
                - Fiska i Vallgraven eller testa någon av åarna. De är lättillgängliga och du kommer åt både djupare och grundare delar.

                Sedan skulle det vara intressant att höra om HUR du metar. Metod, bete, krok m.m.
                http://enamatorfiskare.blogspot.se
                Instagram enamatorfiskare

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
                  Japp, bor i Göteborg. Delsjöarna ger jag inte mycket för. De andra du nämner har jag fiskat för lite i för att uttala mig om.

                  Jag tycker att du ska testa något/några av följande:
                  - Åk ut till havet. Har du bil? Testa olika ställen. Kollektivtrafik? Åk till Saltholmen (spårvagn 11) eller Lilla Varholmen (röd express). Där kan du köra både spinnfiske (gärna med skeddrag) och mete (gå över till bottenmete). Du får garanterat fisk här även om någon storlek inte kan utlovas.
                  - Fiska i Vallgraven eller testa någon av åarna. De är lättillgängliga och du kommer åt både djupare och grundare delar.

                  Sedan skulle det vara intressant att höra om HUR du metar. Metod, bete, krok m.m.
                  Jag har varit och fiskat i Göta Älv ett par gånger, men jag gillar mest lugnet och det stilla vattnet som är i en insjö vid kvällar och mornar. Jag använder mig av ett vanlig glidflöte bara.....storlek på krok har jag varierat lite, och agnar mest med levande metesmask. Har även testat några få gånger med levande betesfisk.

                  Kommentera


                  • #10
                    Okej, skriver under på att morgon och kväll är mest härligt som fisketid. Några tips för att förbättra fisket:

                    - Fokusera på antingen mete eller spinnfiske och gå in för att förbättra det. Jag föredrar mete så kommer förespråka det nedan.
                    - Mäska! Antingen köper du färdigt mäsk eller gör eget på ex. ströbröd, majs, curry och kanel. Krama till bollar som du slänger ut på platsen där du tänkt presentera ditt bete. Mäska gärna 3-6 bollar då du börjar passet och var sedan lite försiktig med mäskandet. Om fisken hittar till platsen så kan du mäska lite grann för att underhålla fisket. Om de inte dyker upp så mäska ånyo lite mer generöst.
                    - Presentera betet nära botten.
                    - Använd inte stor krok. Kör strl. 8 eller 10 (Kamasan B983 som referens).
                    http://enamatorfiskare.blogspot.se
                    Instagram enamatorfiskare

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X