För varmt vatten och Abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

För varmt vatten och Abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • För varmt vatten och Abborre

    Hej fiske kompisar.
    Är relativt ny på abborrefiske. Så nu undrar jag lite om vart abborren tycker om att stå i sådana varma förhållanden vi har nu.
    Har haft en jätte bra sommar med många fina och stora abborrar. Men sedan värmeböljan, så har dom större individerna försvunnit.
    Jag fiskar i insjöar(Kväll), med en nu 24-26 graders varmt ytskikt.
    Sjöarnas djup är allt från 6-7 meter, till andra med 18 meter. Dock så är dom djupaste bottnarna fulla med dy. Så jag har inte brytt mig om att försöka där. Eftersom jag lärt mig att dom gillar stenigt och struktur på botten.
    Har fiskat 3-4 meter på stenbottnar. Men även 1,5 - 2 meter.Cranks, jigg o även popper.
    Så hur gör bjässarna nu med så varmt vatten tror ni? Vart står dom helst o trycker? Går dom ner djupt, eller bara väntar ut värmen?
    Tack på förhand!!

  • #2
    Dom älskar värmen

    Kommentera


    • #3
      Jo det har man ju läst tusen gånger. Ändå så är dom helt borta nu dom här kokheta dagarna... (Förutom 100 - 300 grammare) Ej i övre eller mellersta vattenlagret. Brukar snitta 500 gram o uppåt... Därför jag undrar

      Kommentera


      • #4
        Testa med löja på botten i risvaser

        Kommentera


        • #5
          Måste hålla med om att fiskar man med artificiellt bete så får man större fisk tidigt/sent på dygnet.
          Levande löja funkar hela dygnet, enligt min erfarenhet.

          Kan det vara gassande sol som stör? eller bara tiden på dygnet, betesfisken är ju mer aktiv på dan känns det som.

          Kommentera


          • #6
            När det blir riktigt varmt vatten kan fisken behöva hålla sig lugn då deras ämnesomsättning skenar iväg. De måste hålla igen så mycket de kan annars är risken att de svälter. Invänta någon dags blåst som rör om i vattenskikten så kommer de igång igen

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Stånkarn Visa inlägg
              Hej fiske kompisar.
              Är relativt ny på abborrefiske. Så nu undrar jag lite om vart abborren tycker om att stå i sådana varma förhållanden vi har nu.
              Har haft en jätte bra sommar med många fina och stora abborrar. Men sedan värmeböljan, så har dom större individerna försvunnit.
              Jag fiskar i insjöar(Kväll), med en nu 24-26 graders varmt ytskikt.
              Sjöarnas djup är allt från 6-7 meter, till andra med 18 meter. Dock så är dom djupaste bottnarna fulla med dy. Så jag har inte brytt mig om att försöka där. Eftersom jag lärt mig att dom gillar stenigt och struktur på botten.
              Har fiskat 3-4 meter på stenbottnar. Men även 1,5 - 2 meter.Cranks, jigg o även popper.
              Så hur gör bjässarna nu med så varmt vatten tror ni? Vart står dom helst o trycker? Går dom ner djupt, eller bara väntar ut värmen?
              Tack på förhand!!
              Läs Curt Lindhès fiskeböcker Abborren hugger, FOLKET I BILDS FÖRLAG 1960 och Gädd- och abborrfiske LTs FÖRLAG 1963...

              Old Firehand
              Leif Engström

              Kommentera


              • #8
                Fick ca 35 st igår under ett eftermiddagspass. Ca 31 i luften, 23.7 i vattnet i innerskärgård Östhammar.
                Minsta uppskattar jag till 300g, största 970g, de flesta på halvt kilo eller strax över

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                  Fick ca 35 st igår under ett eftermiddagspass. Ca 31 i luften, 23.7 i vattnet i innerskärgård Östhammar.
                  Minsta uppskattar jag till 300g, största 970g, de flesta på halvt kilo eller strax över
                  Vart i vattenskiktet stog dom då? Crank? Jigg? Mete med levande bete?

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för alla svar! Får testa mig fram lite. Dock inte länge kvar nu tills värmeböljan försvinner

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 584 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 604 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 335 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X