Ny mentalitet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny mentalitet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ny mentalitet

    Jag tänkte såhär: Varför kan man inte sluta lyssna till den mördande reklamen som betes- och redskapstillverkarna pumpar ut. För det mesta är det bara till för att lura oss konsumenter
    att köpa prylar vi inte behöver och i förlängningen inte hjälper oss med vårt fiske ett dugg. En majoritet av de "nya" fiskemetoderna och trenderna är dessutom importerade från USA
    och hämtade från exempelvis bassfisket där förutsättningarna skiljer sig väsentligt från Sverige. Varför inte bara fokusera på att själv ta fram metoder och strategier utifrån erfarenheter
    från sitt eget vatten? Det som fungerar bäst efter senhöstborren är kanske inte crankbaits utan en liten mört som flötetrollas lååångsamt. Alltså sluta fokusera på beten och utrustning till förmån för vässad strategi och metodik och mer tid i ens eget vatten. Köper man mindre prylar så frigör man mer tid som kan läggas på vattnet och fiske och då höjer man ens fiske. Köper jag det "ultimata borresetet" så kostar det mig en veckas arbete. Jag skulle alltså istället kunna ta ledig en vecka bara för att fiska.

    Nästa fråga är: Vad är det som gör att proffsen och profilerna uppnår så fantastiska resultat i filmerna, är det betets/utrustningens förnäma egenskaper eller beror på att man fisket i rätt vatten vid rätt tillfälle? Kunde man inte få upp fler borrar om man själv var där just då och kastade en ut en röd reflex med spö och rulle från 82?

    Jag har i alla fall tröttnat och kommer i fortsättningen inte att bry mig om vad som är trendigt och på ropet. Det här borde jag kommit på för 10 år sen.
    Senast ändrad av Laxen2; 2019-09-26, 11:19.

  • #2

    Som du nämner på slutet av din insikt, att vi själva väljer vad vi tror är rätt och kommer fungera för ens eget fiske är helt och hållet upp till oss själva att avgöra!

    Beteshysterin och bass-båts hysterin i all ära och coola tävlingar hit o dit,..
    fångar man mer fisk från en bass-båt?
    Troligen inte. Men coolt är det och väldigt i ropet just nu!

    Kommentera


    • #3
      Det är nog många som inser att less is more.

      Jag får inte mer eller större fiskar nu än jag fick upp för 25 år sedan men linor, rullar och spön har blivit bättre och enklare att arbeta med.

      Kommentera


      • #4
        Jo det är en intressant trend det där.
        När man tittar på vad reklamfiskare rekommenderar för abborre. Reklamfiskare som i pro-staff, promotional staff.
        Utrustning som används av tävlingsfiskare för bass för att snabbt kunna slita upp fisken i båten. Och det ska vara lämplig utrustning för en fisk som är hälften så stor.

        Sedan ska man ha så många olika beten med sig ut att man omöjligen kan hinna fiska igenom alla på en dag.

        Det är nog knappast en slump att mask och annat naturligt bete inte får användas i dessa tävlingar. Det är ju reklamjippon. Då hade det ju varit rätt jobbigt om någon kom med en näve mask och utklassade den nya dyra plastbiten.

        Kommentera


        • #5
          En annan tanke som har slagit mig är det här: Gör jag en större tidsekonomiskt kalkyl av hur mycket fiskandet som helhet kostar mig per år så blir det ännu svårare att försvarare det. Om jag inte fiskade alls eller höll på med båtar och motorer och la tiden på annat skulle jag troligtvis kunna uppnå en eller flera av dessa mål.

          1) Bygga upp en fantastisk fysik och kropp med ingen övervikt och massor med fina muskler
          2) Klara av att ta mig in på läkarprogrammet i Sverige eller utomlands
          3) Hitta min 22- 25 åriga drömkvinna och starta en familj med henne, eller bli en riktig casanova.
          4) Jobba mer och öka min inkomst med minst 70-100 000/år.

          och fisket skulle jag kunna återuppta när jag fyllt 67 och är pensionär, har slutat att jobba, är sysslolös veckor i rad. Det är som om fisket trollbundit mig och gjort mig blind inför livets väsentligheter. Nu vinklar jag till det, men ni förstår säkert.
          Senast ändrad av Laxen2; 2019-09-26, 09:57.

          Kommentera


          • #6
            Tja det är klart att man kan plocka bort fisket till förmån för punkter 1-4 men varför det om man gillar fisket? Det är inget jobb vi pratar om, inte för mig iaf!

            Däremot blir ju tiden till fiske mindre för de flesta under familjetiden men att vänta till 67 år låter udda på ett forum som handlar om sportfiske...

            Alltför mycket av det ena eller andra är sällan bra, Att försöka nå balans mellan livets väsentligheter, vilka kan variera mellan oss och över tid är inte lätt men för mig är fisket en del av det...

            Kommentera


            • #7
              Jag känner att det gått till överstyr för mig de senaste 2-4 åren, fisket har tagit alldeles för mycket i tid i anspråk och kostat för mycket pengar.
              Jag borde ha prioriterat annat och jag är i en ålder där jag ännu inte är så gammal och kan fortfarande göra stora livsval och få saker att hända. Nästa år så kanske jag istället lägger 10-20 timmar på fiskerelaterade aktiviteter till förmån för det andra. Jag säger inte att jag inte fått ut något av det, men att det trots allt bara är en hobby och måste ses som en hobby och inget livsmål.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                Jag tänkte såhär: Varför kan man inte sluta lyssna till den mördande reklamen som betes- och redskapstillverkarna pumpar ut. För det mesta är det bara till för att lura oss konsumenter
                att köpa prylar vi inte behöver och i förlängningen inte hjälper oss med vårt fiske ett dugg. En majoritet av de "nya" fiskemetoderna och trenderna är dessutom importerade från USA
                och hämtade från exempelvis bassfisket där förutsättningarna skiljer sig väsentligt från Sverige. Varför inte bara fokusera på att själv ta fram metoder och strategier utifrån erfarenheter
                från sitt eget vatten? Det som fungerar bäst efter senhöstborren är kanske inte crankbaits utan en liten mört som flötetrollas lååångsamt. Alltså sluta fokusera på beten och utrustning till förmån för vässad strategi och metodik och mer tid i ens eget vatten. Köper man mindre prylar så frigör man mer tid som kan läggas på vattnet och fiske och då höjer man ens fiske. Köper jag det "ultimata borresetet" så kostar det mig en veckas arbete. Jag skulle alltså istället kunna ta ledig en vecka bara för att fiska.

                Nästa fråga är: Vad är det som gör att proffsen och profilerna uppnår så fantastiska resultat i filmerna, är det betets/utrustningens förnäma egenskaper eller beror på att man fisket i rätt vatten vid rätt tillfälle? Kunde man inte få upp fler borrar om man själv var där just då och kastade en ut en röd reflex med en spö och rulle från 82?

                Jag har i alla fall tröttnat och kommer i fortsättningen inte att bry mig om vad som är trendigt och på ropet. Det här borde jag kommit på för 10 år sen.
                Laxen 2;

                .................................................. .................................................. ........................

                "Det som fungerar bäst efter senhöstborren är kanske inte crankbaits utan en liten mört som flötetrollas lååångsamt."

                .................................................. .................................................. .......................

                Du har som vanligt helt rätt! Om man inte lyckas fånga några 10 kilo+ Gäddor på jerkbaits, jiggar, skeddrag, spinnare, wobbler ska man självklart trollingfiska med " små levande, självfiskande mörtar" och långsamt släpa dem bakom båten...

                Så här kunde det se ut förr när vanliga Gäddfiskare i Team Saida varit ute och gjort några kast med sina gamla, söndertuggade wobbler http://www.trumman.com/fisketips/galleri_32.htm ...

                Åtta av ovanstående Gäddor på bilden returnerades levande i vattnet "Catch & Release" ...

                Old Firehand
                Leif Engström


                http://www.trumman.com/fisketips.htm

                Senast ändrad av Old Firehand; 2019-09-26, 11:37.

                Kommentera


                • #9
                  Diggar trådskaparen. Jag håller på dig!

                  Ett utav de stora problemen är att Sportfiskarna som organisation växt sig så pass in i själva marknaden så nu ligger de med varandra på daglig basis. Det är sunkigt och osar kolhydratsmage och undermedvetet självförakt. För vems skull ska vi rädda våra vatten? För våra barns skull eller för att ett plastföretag på andra sidan atlanten ska lura fler vita män? Finns det ingen fisk så säljer man inte heller några nya beten.

                  Jag handlar grejer jag med och är lika mycket boven i dramat. Men jag håller med dig , förr eller senare söker människor sina rötter och om några år så är det här marknadsliberala fisket en utskrattad företeelse. ELLER?

                  Marknaden styr konsumenten och inte tvärtom. Därför är det väldigt viktigt att sådana här typer av diskussioner sker överhuvudtaget. Men har man inte svalt det röda pillret så har man inte det.
                  Senast ändrad av mrheyjoe; 2019-09-26, 11:49.

                  Kommentera


                  • #10
                    Det finns något intrinsikalt bra med att förvalta fiskbestånden oavsett vem som tjänar pengar på det, på samma sätt som med jaktbart vilt som om det inte bedrevs jakt och förvaltning skulle vara borta för länge sedan. Om ingen hade ett intresse av dessa saker vem skulle då driva på.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 587 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 624 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X