Ny mentalitet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny mentalitet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av mrheyjoe Visa inlägg

    Marknaden styr konsumenten och inte tvärtom.
    Hade konsumenten fått välja hade vi haft snabbare hästar

    Jobbar själv delvis med produktutveckling och kunderna vet definitivt inte alltid bäst när det kommer till att avgöra vad de vill ha eller behöver. I de flesta fallen så kan de inte se "visionära" förändringar utan endast inkrementella förbättringsåtgärder inom befintliga ramar.

    Själv har jag jämfört med tidigare år en större och snabbare båt, fler spön, fler rullar, fler drag, fler tillbehör och har aldrig tidigare fångat så många och stora fiskar och nog inte haft lika kul på sjön.

    För vissa är fisket ett sätt att komma ut i naturen och tänka på annat, för andra är fisket ett sätt att få utlopp för ett inneboende nörderibehov (för vissa är det både och). Jag tror att man skall vara försiktig med att klanka ner på andras sätt att utöva sin hobby vilket sker mer ofta på forum och sociala medier. Det finns absolut en tjusning i att stoppa några drag i ryggsäcken och cykla till närmaste sjö (gör det själv ofta), men det är varken bättre eller mer "äkta" än att packa halva bilen full med grejer, halvt sänka båten och stå och dänga vass en hel dag.

    Längtar verkligen inte tillbaka till tiden när jag hade en eka med åror och en liten låda med beten och fick triangulera fram grund och undervattensåsar. Börjar själv snart känna mig nöjd med hela min utrustning och dagen när jag inte känner att något mer går att förbättra kommer vara en tråkig dag...

    Kommentera


    • #12
      Håller med trådskaparen i mycket och det är bra med lite debatt i ämnet.

      Vems vatten ska vi rädda? fiskarnas eller sportfiskarnas? Hur mycket prylar får plats i en båt?

      Växt upp i närhet till Stockholms skärgård så båtliv och sportfiske har alltid funnits nära. Spenderar många timmar på sjön både med och utan spö i handen.Tycker det är kul med båtar och sportfiske men kostnaden har stigit för en dag på sjön ökat med fler prylar, högre bränsleförbrukning och längre tid mellan bättre krokade fiskar. Vilket fått mig att tänka och bromsat min konsumtion och fundera över varje pryl jag köper om jag verkligen behöver den.
      Har reflekterat över konsumtionshetsen och statusjakten med större båtar och mer prylar. Jag är inte avundsjuk även fast det påverkat mitt fiske. För 10år sedan kunde jag åka ut en lördag i oktober och knappt se en båt ute. Det krävdes inte en snabb båt för komma först till heta ställen eller att åka 50 distans mellan fiskeplatserna på en dag för att få fisk och tävlingar var ovanligt. Konkurrensen om fiskeplatserna har blivit tuffare men då får man hitta på nya lösningar och hitta nya platser eller tid för fiske.

      Kan inte låta bli att störa mig på hyckleri som smygit sig in bland flertalet sportfiskeprofiler. Det är pengarna, prylar, båtar m.m som driver.
      För att ta sig till platsen och fånga fisken har man trailat båten 10-20 mil, kört upp 100 liter soppa för man har 200-300hk på akterspegeln och avverkar 50 distans på en fiskedag. Båten ska gärna ha minst en talon, dubbla ekolod, elmotor samt minst 2-3 spön per fiskare färdigtacklade och överfulla betesboxar.

      Sportfiskeprofiler som spelar in film om att det är viktigt att ta med sig skräpet hem eller står med vadare i ett vattendrag och pratar om hur viktigt det är att värna om ekosystemet och återställa uppväxtplatser i våra vatten. Nästa dag är det en reklamfilm för de varumärken/butiker/leverantörer som betalar deras lön och gör att de kan fiska med det senaste. Skippa miljösnacket och stå för att ni avlönas av pengar/prylar ifrån era sponsorer. Kul för de som kan leva på sin hobby.

      Jag är varken trädkramare eller bakåtsträvare bara emot hyckleri och dubbelmoral.
      Senast ändrad av Frankerat; 2019-09-27, 15:21. Anledning: lagt till lite info

      Kommentera


      • #13
        Jo att stå och prata om hållbarhet och förbanna folk som vill ta med en fisk hem samtidigt som man lägger upp en bild på att man kört slut på en rejäl tank soppa är en speciell form av hyckleri.

        Kommentera


        • #14
          Så TS, det blir inget Expride och salmo trutta byts snart mot brutta, brutta!

          Visst har prylhetsen gått långt, har själv en billig bil men en halvmodest Amerikabåt sedan några år som jag trivs med så ngn 150-300hk ekipage blir inte aktuellt och i år har jag bara köpt, tja lite jiggar...

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Så TS, det blir inget Expride och salmo trutta byts snart mot brutta, brutta!

            Visst har prylhetsen gått långt, har själv en billig bil men en halvmodest Amerikabåt sedan några år som jag trivs med så ngn 150-300hk ekipage blir inte aktuellt och i år har jag bara köpt, tja lite jiggar...
            Hahahahahahaha,, vi får väl se. Jag tror att jag skulle gagnas av en mer "normal" relation till fisket, att det ska bli en vanlig hobby istället för en passion.

            Lever man i ett förhållande, eller vill bygga en relation med någon så måste man visa kärlek, och det gör man genom att göra diverse uppoffringar för personen, man prioriterar personen. Hade jag nu haft en kvinna hade hon säkert blivit jävligt sur för att jag nästan aldrig är hemma på min lediga tid och fått för sig att jag kör mitt eget race och inte prioriterar henne.
            Senast ändrad av Laxen2; 2019-09-27, 14:36.

            Kommentera


            • #16
              Click image for larger version

Name:	regler.jpg
Views:	180
Size:	360,8 KB
ID:	2522443


              Vart tog de här budorden vägen?


              Kommentera


              • #17
                Det är väl bara sluta lyssna på "reklamen" Själv håller jag mig oftast till 2 st plano-lådor för gädda, dessa är fulla sedan länge så får typ inte plats några nya beten. Jobbar likadant med de flesta arter. Vist händer det att man får nått ryck att testa något nytt men oftast ganska immun.

                Däremot är jag tacksam för reklamen för tycker att perch fight, fly vs jerk etc är väldigt roligt att titta på. Man behöver ju inte köpa allt.

                Men det är helt rätt att "nya" prylar inte fångar fisken, tid och rätt plats är mycket viktigare. Men mitt fiske har blivit mycket enklare sen jag satte elmotor på båten, men om jag får mer fisk vete fasiken. Tidigare ankrade man bara om det blåste för mycket. Sen har båtar och elektronik gått till överdrift men har man pengarna och så kan man lika gärna köpa en fet båt som en fet bil

                Ps: Skriver inte mycket här nu för tiden, läser lite oftare och måste säga att jag är trött på allt gnäll på sportfiskarna. Om det är någon som verkligen gör något för våra vatten är det väl dem. Sen har fisket blivit sämre på många håll men är ju långt ifrån deras fel. De försöker vårda våra vatten och skapa opion mot saker som utarmar våra vatten.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg

                  Hahahahahahaha,, vi får väl se. Jag tror att jag skulle gagnas av en mer "normal" relation till fisket, att det ska bli en vanlig hobby istället för en passion.

                  Lever man i ett förhållande, eller vill bygga en relation med någon så måste man visa kärlek, och det gör man genom att göra diverse uppoffringar för personen, man prioriterar personen. Hade jag nu haft en kvinna hade hon säkert blivit jävligt sur för att jag nästan aldrig är hemma på min lediga tid och fått för sig att jag kör mitt eget race och inte prioriterar henne.
                  Ja har man både gädda (på hjärnan) och partner i så får man välja vilka nappatag som är viktigast!

                  Kommentera


                  • #19
                    Man får inte jämföra sig med eliten, som all sport lägger dom all tid dom har och har sponsorer.
                    Har man börjat lägga ut för mycket pengar ( mer än man kan avvara) är man illa ute.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av målaren63 Visa inlägg
                      Man får inte jämföra sig med eliten, som all sport lägger dom all tid dom har och har sponsorer.
                      Har man börjat lägga ut för mycket pengar ( mer än man kan avvara) är man illa ute.
                      Kloka ord. Det är ett väldigt effektivt sätt att göra något kul till något stressande och jobbigt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 577 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 592 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X