Lowrance LMS-520C/LMS-525C DF - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance LMS-520C/LMS-525C DF

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
    Dessa två som nijo funderar på 520C/525 C DF är de jag kommit fram till är prisvärdast och bäst för pengarna. det skiljer 50 dollar på dessa modeller. Rospigg, du verkar ha koll på det här med dubbla givare, det är dessutom 4000 watt istället för 2400 på 520:an. Nej jag kommer inte köra över 200 meter, snarare max 30 meter. Finns det några fördelar då att ta den med dubbla givare och 4000 W? eller nackdelar, drar det mkt mer ström från batteriet..
    Med den skillnaden på uteffekt så är saken klar i mina ögon, välj alltid högsta uteffekt på ett lod om Du har fler att välja på i samm prisklass, vad gäller val av givare så kan Du ju välja efter djup och förhållande, jag har haft dubbla på flera lod och kör oftast på 200 khz och tar till 50 khz dem gånger jag komer ut på djupt vatten, bara gå in under menyerna och välja den som passar 50, 200 eller båda två samtidigt.

Sen kan Du med 50 khz få en finess förutsatt att givaren har liten konvinkel (läs mer om det i tråden Ekolod och vrakfiske under Havsfiske där Anders och Flodström ger utmärkta förklaringar i ämnet) då kan Du växla till det för att begränsa området Du ser av botten och på så sätt lättare se när Du ligger mitt över ett intressant föremål som visas på skärmen.

Vad gäller strömförbrukning så är det inte så stor skillnad om Du har ett bra batteri, ett normalt 75Ah batteri klarar att driva ett ekolod och en plotter och en VHF en dag om battetriet är nyladdat vid start.
    Dock är det alltid bra att ha ett enkom startbatteri och alla förbrukare kopplade på ett separat batteri så att Du alltid har startström.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Vad gäller strömförbrukning så är det inte så stor skillnad om Du har ett bra batteri, ett normalt 75Ah batteri klarar att driva ett ekolod och en plotter och en VHF en dag om battetriet är nyladdat vid start.
      Dock är det alltid bra att ha ett enkom startbatteri och alla förbrukare kopplade på ett separat batteri så att Du alltid har startström.
      Kanon, tack för svar. Då blir det nog det 4000 W lodet med dubbla givare. Jaså, jag hade tänkt koppla den till startbatteriet. Det laddas ju när man kör, drar lodet så mkt ström från det? sen finns ju alltid dragsnöret..
      tänkte ha ett annat batteri till elmotorn. och det vill jag inte ha lodet på, värdefull ström där hehe. 3 batterier känns lite overkill i en mindre båt?
      /O

Kommentera

Olof, är det inte så att 200khz har en effekt på 2400w och 50khz har en effekt på 4000w?

Sen så antar jag att du får med en extra fartgivare till cdf-modellen.

Jag köpte en 337cdf just eftersom priset inte skilde nämvärt.
        Men jag har inte ens använt fartgivaren eller 50 khz så hitills så har det varit bortkastade pengar men en vacker dag då kanske det är värt det.

Jag tror det drar ca: 0.5 A men det står väl på lowrance hemsida.
        Ola

Kommentera

Kanon, tack för svar. Då blir det nog det 4000 W lodet med dubbla givare. Jaså, jag hade tänkt koppla den till startbatteriet. Det laddas ju när man kör, drar lodet så mkt ström från det? sen finns ju alltid dragsnöret..
          tänkte ha ett annat batteri till elmotorn. och det vill jag inte ha lodet på, värdefull ström där hehe. 3 batterier känns lite overkill i en mindre båt?
          /O
          Nja ett ensamt ekolod drar inte så mycket och har Du snöret som reserv så är det ju lungt, annars ska man inte koppla något extra på startbatteriet enligt min "skola" iaf, jag har inget snöre på min så jag vill inte bli utan startström och har för närvarande 3 batterier i båten med brytare så jag kan styra laddningen av dem som jag själv vill och efter behov, men jag är å andra sidan lätt yrkesskadad när det gäller sånt här

Kommentera

I de fall man fiskar på väldigt varierande djup kan hög effekt och dubbelgivare vara bra. I ditt fall kommer du inte använda annat än en frekvens. Jag använder bara 200 khz ända ner till tresiffriga djup.

Men någon nackdel är det inte att ha högre effekt och dubbelgivare om det skulle behövas någon gång. Har också högre andrahandsvärde.

Dessa två som nijo funderar på 520C/525 C DF är de jag kommit fram till är prisvärdast och bäst för pengarna. det skiljer 50 dollar på dessa modeller. Rospigg, du verkar ha koll på det här med dubbla givare, det är dessutom 4000 watt istället för 2400 på 520:an. Nej jag kommer inte köra över 200 meter, snarare max 30 meter. Finns det några fördelar då att ta den med dubbla givare och 4000 W? eller nackdelar, drar det mkt mer ström från batteriet..
            sigpic

Kommentera

Älskar yrkesskador!

Styr du batterifördelningen helt manuellt?

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Nja ett ensamt ekolod drar inte så mycket och har Du snöret som reserv så är det ju lungt, annars ska man inte koppla något extra på startbatteriet enligt min "skola" iaf, jag har inget snöre på min så jag vill inte bli utan startström och har för närvarande 3 batterier i båten med brytare så jag kan styra laddningen av dem som jag själv vill och efter behov, men jag är å andra sidan lätt yrkesskadad när det gäller sånt här
              sigpic

Kommentera

Jag kör med Lowrance 3500C och 105C båda 5' färgskärmar, kan bara säga att de är i minsta laget. Har du köpt en 540 CC får du gå hela vägen med en 10' 110C tycker jag..... Sen så är jag inte nöjd med Lowrance, har fått byta båda enheterna + antenn, detta då powerknappen hakade sig så skärmstyrkan ändrades hela tiden och antennen tappade positionen. Vet inte om det kan bidra till problemen om man som jag har allt kopplat direkt till batteriet utan kopplingsplintar, strömbrytare etc...

Garmins ekolod tycker jag inte ger bra återgivning + att de inte klarar hög hastighet. Raymarine A65 eller C skärmarna känns som bra alternativ. Men mest hardcore känns Simrad med aluminium chassin och industridesign byggda för att hålla, men de är dubbelt så dyra typ 45000:- för 10' jämfört med Lowrance 110C för halva.

Kommentera

Ni som haft problem med Lowrances GPSer, har ni testat att ladda hem ny programvara från Lowrance.?
                  Kompisen gjorde det till sin 3500 (både till antenn och enhet) och fick bättre mottagning och lite nya funktioner.
                  Själv har jag inte gjort det till min 3600 men detb är på gång.
                  Detta rekommenderades av Lowrance då en annan kamrat helt tappade kontakten med sateliterna på sin 3600.
                  Han fick starta om enheten från ursprungsinställningarna och sen funkade den igen.

//Stefan
                  Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Jag har haft noll problem med mina Lowrance. Ett lod 135 och en GPS 3300. Har haft dom i ca 3 år. Vet att vissa haft strul med de GPSer som haft inbyggda antenner, men det problemet ska vara åtgärdat på nyare modeller.

Kommentera

Har du använt Simrad? Tycker de är rena antikhandlarmaterialet när det kommer till menyer. Förövrigt ingen vidare bildskärm på de iof mindre modellerna jag kollat på. Rubusta verkar det dock vara, men också riktigt stora och klumpiga jmf med andra fabrikat. Ville gärna köpa en A65 på grund av överlag bra modell, men min budget sade nej just nu.

Ursprungligen postat av Andreas Ramsby Visa inlägg
                      Jag kör med Lowrance 3500C och 105C båda 5' färgskärmar, kan bara säga att de är i minsta laget. Har du köpt en 540 CC får du gå hela vägen med en 10' 110C tycker jag..... Sen så är jag inte nöjd med Lowrance, har fått byta båda enheterna + antenn, detta då powerknappen hakade sig så skärmstyrkan ändrades hela tiden och antennen tappade positionen. Vet inte om det kan bidra till problemen om man som jag har allt kopplat direkt till batteriet utan kopplingsplintar, strömbrytare etc...

Garmins ekolod tycker jag inte ger bra återgivning + att de inte klarar hög hastighet. Raymarine A65 eller C skärmarna känns som bra alternativ. Men mest hardcore känns Simrad med aluminium chassin och industridesign byggda för att hålla, men de är dubbelt så dyra typ 45000:- för 10' jämfört med Lowrance 110C för halva.
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 446 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline