Hur fiskar ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiskar ni?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Tack för två bra och tänkvärda inlägg, Anteman och Usling.

    Håller med Anteman helt om att det är rätt få förunnat runt Mälardalen/Stockholm att ha optimala förutsättningar för sitt fritidsfiske. Handlar primärt inte heller om ekonomi. Skulle vara billigare att flytta ut på landet men fungerar inte med övriga detaljer som jobb, familj/flickvän.

    Jag väger lite mellan båt på båtklubb liknande det upplägg Cosmoz beskrev, eller att ha en lite mindre båt på trailer hos mina föräldrar. Problemet med det senare är att det kräver mer tid och transport för att ta sig ut. Väljer man det första alternativet bör man ju vara hyffsat nöjd med det fiskevatten där man kommer ha båten, eller att man är villig att köra en bit.

    Min fråga blir då, hur mycket tid och soppapengar lägger ni på transport vid era fiskepass? Kör ni ut 5-10 minuter och fiskar där ni har båten eller kan ni köra 1h+ enkel väg för att hitta spots? Hur många distans kan ni lägga på en heldag? Detta är kanske främst relevant för större sjöar och skärgård...

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
      Undra om man i framtiden skulle kunna ta fram virus som specifikt decimerar bestånden av Säl och skarv.. Berör myndighet skulle smitta ett tiotal individer och inom 10 år är problemet löst.
      Hej Laxen 2;

      Virus som enbart decimerar bestånden av Säl och Skarv existerar inte. Det fanns fisksjukdomar exempelvis Sarkom..https://www.google.se/search?q=bilde...=1573919532214 .. och Vibrio som tog hårt på bestånden av Gädda förr. Sådana sjukdomar vill vi absolut inte ha tillbaka i våra fiskevatten...

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-11-16, 16:54.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Herrklamm Visa inlägg
        Tack för två bra och tänkvärda inlägg, Anteman och Usling.

        Håller med Anteman helt om att det är rätt få förunnat runt Mälardalen/Stockholm att ha optimala förutsättningar för sitt fritidsfiske. Handlar primärt inte heller om ekonomi. Skulle vara billigare att flytta ut på landet men fungerar inte med övriga detaljer som jobb, familj/flickvän.

        Jag väger lite mellan båt på båtklubb liknande det upplägg Cosmoz beskrev, eller att ha en lite mindre båt på trailer hos mina föräldrar. Problemet med det senare är att det kräver mer tid och transport för att ta sig ut. Väljer man det första alternativet bör man ju vara hyffsat nöjd med det fiskevatten där man kommer ha båten, eller att man är villig att köra en bit.

        Min fråga blir då, hur mycket tid och soppapengar lägger ni på transport vid era fiskepass? Kör ni ut 5-10 minuter och fiskar där ni har båten eller kan ni köra 1h+ enkel väg för att hitta spots? Hur många distans kan ni lägga på en heldag? Detta är kanske främst relevant för större sjöar och skärgård...
        Om jag var du skulle jag satsa på insjöfiske, Mälaren är ju nära och bitvis bra, samt en mängd mindre sjöar. Stockholms skärgård kräver förutom lokalkännedom ett j-a båtåkande samt tur/skicklighet i en härlig symbios och ibland räcker inte ens det.

        Kommentera


        • #24
          Hej, Jag har bott i sthlm innerstad hela mitt liv och alltid levt för att fiska så jag förstår problemen, har testat det mesta hur man än vrider och vänder på det så kommer det kosta pengar och tid.

          Testat att ha båtplats långt ut i skärgården i flera år, inget båtåkande bara att börja fiska direkt och bra fiske, nackdelen är minst en timmes bilåkande enkelväg.

          Båtplats i större båtklubb lite utanför stan går att få tag i utan längre kötid, nackdel du får alltid trängas med massor av andra fiskare, båtar, vattenskotrar, idioter utan sjövett mm massor av båtåkande i redan sönderfiskade vatten brukar det bli.

          Ha båten på trailer, kul att testa olika vatten men så jäkla jobbigt i längden att åka och lämna och hämta båt mm om man inte kan ha den nära där man bor. Brukar sluta med att man fiskar mycket mindre, dock så kan det bli mer kvalitetsfiske.

          Nu testar jag att ha båtplats mitt i stan bara att promenera ner till båten. Det tog mig 7år i kötid att få platsen och kostar en del pengar och man får tänka om helt när det kommer till fisket.. bland kablar och vattenskotrar...

          Så har jag båtar i insjöar med vilket är ett kapitel försig..

          Mitt tips är att träffa likasinnade fiske tokar här på fs och fiska med dom, det har jag gjort genom åren och har fått många bra vänner och har nu tillgång till massor av båtar, vatten och kunskap som jag aldrig skulle fått annars. Dra ett pm om du vill med ut någon dag.
          Senast ändrad av Matte77; 2019-11-15, 20:19.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

            Hej William;

            Jag tror inte att skärgårdsfisket är kass nuförtiden...
            Samma sak hörde jag redan på 1960-talet...


            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Wayne Gretzky gjorde 215 poäng i NHL säsongen 85-86
            Helt andra tider för 30+ år sedan

            Kommentera


            • #26
              Fiskar några gånger i veckan under isfri säsong men i stort sett bara i små insjöar runt södra Stockholm. Jag tar med mig ett gäddspö, 10-20 beten och nyttiga prylar som avkrokningsmatta etc. och kastar från land. Det är lättillgängligt och roligt även om man måste kämpa för fiskarna.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av AKEN79 Visa inlägg

                Wayne Gretzky gjorde 215 poäng i NHL säsongen 85-86
                Helt andra tider för 30+ år sedan
                Nej, vi som fiskar nu är bara helt värdelösa på det =)

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Herrklamm Visa inlägg
                  Tack för två bra och tänkvärda inlägg, Anteman och Usling.

                  Håller med Anteman helt om att det är rätt få förunnat runt Mälardalen/Stockholm att ha optimala förutsättningar för sitt fritidsfiske. Handlar primärt inte heller om ekonomi. Skulle vara billigare att flytta ut på landet men fungerar inte med övriga detaljer som jobb, familj/flickvän.

                  Jag väger lite mellan båt på båtklubb liknande det upplägg Cosmoz beskrev, eller att ha en lite mindre båt på trailer hos mina föräldrar. Problemet med det senare är att det kräver mer tid och transport för att ta sig ut. Väljer man det första alternativet bör man ju vara hyffsat nöjd med det fiskevatten där man kommer ha båten, eller att man är villig att köra en bit.

                  Min fråga blir då, hur mycket tid och soppapengar lägger ni på transport vid era fiskepass? Kör ni ut 5-10 minuter och fiskar där ni har båten eller kan ni köra 1h+ enkel väg för att hitta spots? Hur många distans kan ni lägga på en heldag? Detta är kanske främst relevant för större sjöar och skärgård...
                  Med garaget jag nämnde : Kör i Mälaren, hemifrån, rygga med fika, hämta båt, lägga i, parkera ekipage är nog åtminstone 40-50 min men då slipper jag fylla båten med spön, beten, kläder mm, det mesta ligger i båten, jäkligt skönt faktiskt med 3-8 spön... (för borre, gädda å trolling). Med min trailer skulle jag kunna byta vatten men jag har blivit bekväm och Ekoln (Mälaren) har dugit för mig...

                  Även jag skulle ha råd med ett mindre hus i närheten men då blir det nog ändå bil till jobbet och parkeringsbök med avgifter, idag har jag 12 min på cykeln, sånt e också värt... jag jobbar ju mer ofta än jag fiskar...

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                    Nej, vi som fiskar nu är bara helt värdelösa på det =)
                    Ha ha...ja, för min del blev jag helt kass någonstans i mitten av 90-talet, innan dess var jag under ett 20-tal år rätt så duktig skärgårdsfiskare om jag får säga det själv :-)

                    Kommentera


                    • #30
                      Tja om du inte har regredierat, vilket jag har svårt att tro, så är det nog så att fisket blivit långt sämre även om några få här anser att det snarare beror på personella brister...
                      Få fiskar så effektivt och ”vetenskapligt” som Old Firehand gjorde förr, ens idag men ändå är de många, många nu som är nära förutom i utfall vilket antyder att fisket i sig blivit tuffare.

                      Jag tror det beror på bl a sämre miljöbetingelser (vattentemperatur, lekområden, uppväxtområden, bytesfisk mm) samt markant ökat fisketryck, inte enbart på gäddan utan på dess byten... fanns ens dessa enorma ”dammsugande” strömmingstrålbåtar i Stockholmska vatten på 60-90-talet?
                      Senast ändrad av anteman; 2019-11-15, 23:59.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 571 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 465 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 329 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 572 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X