Hemliga fiskeplatser - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hemliga fiskeplatser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hemliga fiskeplatser

    När man exempelvis kikar på livefiske från Fisheco så säger dom sällan vart dom är... det kan jag väl iof förstå för dom vill väl inte att det ska komma nån båt på besök under inspelningen men ibland låter det även som om dom inte vill röja en hot spot.

    Det verkar även vara vanligt bland team som tävlingsfiskar exempelvis gädda.

    För egen del tycker jag att det är lika kul när andra får gott om stor fisk så jag delar gärna med mig gällande vart jag fått fisk.

    Hur gör ni?

  • #2
    Det här måste vara bland de mest diskuterade ämnena inom fisket idag.
    Eftersom det har visat sig att fiskare är som flugor på en sockerbit så gör man bäst att inte "basunera ut" vart man fiskar och då i allra högsta grad på sociala medier om man är sportfiskeprofil.

    Ju fler som fiskar på ditt ställe, desto färre och mindre fisk kommer DU att få.
    Fler som delar på resursen så blir det mindre åt alla och tillslut är de fiskar som finns/fanns där i dålig kondition och intresset för platsen dör ut och man åker vidare till nästa "gratis plats".

    /Johan Pettersson

    Kommentera


    • #3
      Speciellt när det rör sig i sociala medier, folk vallfärdar dit, vet flera ställen som har blivit så gott som förstörda, det är nog därför

      Kommentera


      • #4
        Jag delar gärna med mig till polare som jag vet ÄR fiskare, inte till vad jag kallar det "söndagsfiskare"

        På så sett får även jag tips ibland om ställe att fiska på. Mina vatten runt mig är ju tyvärr sönderfiskade av tävlingar och åter tävlingar, så vill jag T.ex ha stor gädda får jag åka en bit :-)

        Men mitt största fokus på fisket är uppladdning av kropp och själ, jag vill njuta av mina fisketurer :-)
        Givetvis vill jag ha fisk oxå men det vet jag att jag brukar få. Ibland lite och ibland lite mer.

        Visst, mina mål är +10 Gädda, +2 Abborre och +5 Gösen. Men tokjagar inte detta. Då vissa omställnigar har behövts göra i mitt liv sen i somras så har jag börjat njuta istället för att jaga. Kommer någon av mina +fiskar så blir det en jädrans bonus :-)

        Min jakt är nog mer inriktad på det "perfekta fiskesetet" hahaha
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          När man exempelvis kikar på livefiske från Fisheco så säger dom sällan vart dom är... det kan jag väl iof förstå för dom vill väl inte att det ska komma nån båt på besök under inspelningen men ibland låter det även som om dom inte vill röja en hot spot.

          Det verkar även vara vanligt bland team som tävlingsfiskar exempelvis gädda.

          För egen del tycker jag att det är lika kul när andra får gott om stor fisk så jag delar gärna med mig gällande vart jag fått fisk.

          Hur gör ni?
          Förr i tiden arbetade skogshuggarlagen på beting med tre och tre i varje grupp. I Medelpad fanns ett lag med krutgubbarna Anders, Einar och Knut. Detta tremannalag var känt för sin enorma styrka och snabbhet över hela Skandinavien. En dag så dog åldersmannen Einar. Anders och Knut sökte land och rike runt efter en ersättare som kunde svinga storyxan som Einar vid unga år. Många kom och fick prova men ingen dög. Så en dag kom en liten man, cirka 1,70 cm lång. Anders och Knut skrattade och frågade vad den lille ville. Hugga, svarade han och fattade storyxan och siktade in sig på den största furan i skogen, en fura som Anders visste att han kanske kunde fälla på tjugo yxhugg. Lill-Jonte, så hette mannen högg och högg. På elva slag så föll furan. Du var mig en djäkel till att hugga sa Knut. Var har du lärt dig det? I Sahara svarade Lill-Jonte. Men där finns väl inga träd sa Knut. Nunä, svarade Lill-Jonte.
          - Old Firehand

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            När man exempelvis kikar på livefiske från Fisheco så säger dom sällan vart dom är... det kan jag väl iof förstå för dom vill väl inte att det ska komma nån båt på besök under inspelningen men ibland låter det även som om dom inte vill röja en hot spot.

            Det verkar även vara vanligt bland team som tävlingsfiskar exempelvis gädda.

            För egen del tycker jag att det är lika kul när andra får gott om stor fisk så jag delar gärna med mig gällande vart jag fått fisk.

            Hur gör ni?
            Hej Xerup;

            Att Jan Olssons kompisar på Fisheco inte vill avslöja sina "Hot Spots" betyder att de inte vill ha en massa fiskare som nöter sönder deras bästa fiskeplatser...

            Samma sak gäller även dig Xerup! Inte vill väl du berätta exakta platserna var du har fångat alla dina 13 kilo+ Monstergäddor under alla år som du fiskat Gädda...

            De är inte alltid lätta att locka till hugg, men de kan se ut så här..https://www.google.se/search?q=leif+...=1576750433928 ...

            eller ännu bättre så här..http://team-orebroarna.blogspot.com/...om-gaddor.html ..

            Old Firehand
            Leif Engström


            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2019-12-21, 12:45.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

              Hej Xerup;

              Att Jan Olssons kompisar på Fisheco inte vill avslöja sina "Hot Spots" betyder att de inte vill ha en massa fiskare som nöter sönder deras bästa fiskeplatser...

              Samma sak gäller även dig Xerup! Inte vill väl du berätta exakta platserna var du har fångat alla dina 13 kilo+ Monstergäddor under alla år som du fiskat Gädda...
              Jag fiskar inte längre i samma vatten som jag fiskade i för 30 år sedan och om jag ska vara helt ärlig så minns jag inte ens alla platserna i dom sjöarna längre.

              Jag har aldrig skrivit någonting om vikterna på mina fiskar från förr i tiden och om du mot förmodan skulle veta vem jag är eller vem jag var på den tiden så har du säkert fler bilder på mina fiskar än jag själv har.

              Jag har kontrollerat två av vågarna jag använde för 30 år sen ganska nyligen och dom visar dessvärre flera kilo fel vilket faktiskt var ganska vanligt på den tiden. Om jag hade slagit ihjäl alla fiskarna med ordentlig storlek och vägt dessa på krönt våg hade saker sett lite annorlunda ut.

              Nya tider, nystart på fisket i nya vatten... Jag har absolut INGEN anledning att hymla om vart jag får fisk nu för tiden eftersom jag som sagt tycker att det är lika kul när andra får stor fisk. Jag har inget att bevisa för nån och fisket är för mig avkopplande oavsett storlek på fisken.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                Jag fiskar inte längre i samma vatten som jag fiskade i för 30 år sedan och om jag ska vara helt ärlig så minns jag inte ens alla platserna i dom sjöarna längre.

                Jag har aldrig skrivit någonting om vikterna på mina fiskar från förr i tiden och om du mot förmodan skulle veta vem jag är eller vem jag var på den tiden så har du säkert fler bilder på mina fiskar än jag själv har.

                Jag har kontrollerat två av vågarna jag använde för 30 år sen ganska nyligen och dom visar dessvärre flera kilo fel vilket faktiskt var ganska vanligt på den tiden. Om jag hade slagit ihjäl alla fiskarna med ordentlig storlek och vägt dessa på krönt våg hade saker sett lite annorlunda ut.

                Nya tider, nystart på fisket i nya vatten... Jag har absolut INGEN anledning att hymla om vart jag får fisk nu för tiden eftersom jag som sagt tycker att det är lika kul när andra får stor fisk. Jag har inget att bevisa för nån och fisket är för mig avkopplande oavsett storlek på fisken.
                Hej Xerup;

                Det är självklart att man inte minns alla vatten och platser man fiskade i för 30 år sedan speciellt om man inte lyckades fånga några rekordstora fiskar...

                Några bilder på dig och dina fiskar har jag inte eftersom jag och andra som skriver här på Fiskesnack inte har den blekaste aning om vem du är och vilka fiskar du fångat....

                Om dina vågar som du använde för 30 år sedan visar flera kilo fel bör du skaffa nya vågar. Besman-vågar från förr är tillförlitliga även idag....


                Hösten 1982 när jag varit i Leech Lake, Minnesota och tävlat i Gädd- och Muskiefiske mot en av Minnesotas skickligaste Gäddfiskare, legendaren Babe Winkelman då köpte jag med mig några av den tidens jerkbaits som Suick Thrillers ..http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm och några andra i USA populära jerkbaits..

                Match Fishing i USA spelade in tävlingen på film som visades via TV...

                Se fina bilder och läs gärna lite mer här om
                Babe Winkelman Fishing
                https://www.google.se/search?q=babe+...=1575731907934


                Lycka till med ditt framtida fiske!

                Med vänlig fiskehälsning,
                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Senast ändrad av Old Firehand; 2019-12-20, 12:28.

                Kommentera


                • #9
                  Tycker det är bra att folk håller sina ställen hemliga, det finns alldeles för många som kallar sig sportfiskare i dag som varken kan, vill eller orkar leta hot spots själva utan uteslutande leker följa John ute på fiskevatten....
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #10
                    För min egen del handlar det inte om att folk ska få möjlighet att fånga samma fisk som jag eller inte utan snarare om att kunna ha möjlighet att få vara ensam där man fiskar (åtminstone ibland).
                    Att sitta och rigga iordning grejer och fixa och trixa samt planera inför kommande fiskepass och sen när man väl kommer dit så sitter det någon annan där och fiskar är inte kul. På vissa ställen går det ju tyvärr inte att göra någonting åt det så därav är det viktigt att kunna ha ett ställe i lugn och ro, behöver inte betyda att det är topphemligt.

                    I våras var jag ute med en guidad fisketur på Mälaren och vi åkte då i 40-45 minuter för att hamna i en vik där det dels redan låg tre båtar samt en båt där personen ifråga hade övernattat på för att kunna fiska tidigt. Under dagen kom det flera båtar som kom och sedan åkte, osv. Jag brukar sällan fiska i båt ute på stora vatten men vad jag förstår så är det här verkligheten i vissa vatten vid vissa tidpunkter på året. Detta är verkligen inget fiske för mig även om chansen att fånga en riktigt stor gädda är större i den där viken än vad det är i mitt lilla "egna" vatten så föredrar jag hellre möjligheten att sitta och njuta för mig själv än att stå och kasta med några spölängders mellanrum mellan andra båtar och behöva lyssna på andras diskussioner när man har begett sig iväg för att få lite lugn och ro.

                    Om man utgår med en radie på 5-10 mil ifrån sig själv där man bor och sedan frågar 20 andra sportfiske vart dom skulle lägga sin tid mest så kanske 15 st skulle välja samma ställe (störst vattensystem osv) medans jag då hellre väljer ett mindre och mer okänt/outforskat vatten bara för att ha möjligheten att få vara ifred. Det tar tid att även utforska små vatten så vill åtminstone inte jag gärna att någon kommer och sätter sig på den platsen hipp som happ, utan den håller jag gärna för mig själv. Ibland finns det ju fiskare som är smartare än en själv och som redan listat ut att detta är en trevlig spot och då får man anta att dom tycker likadant om mig.

                    Skall tilläggas att jag helt enkelt trivs bättre att fiska själv, brukar gå bättre då dessutom.
                    Hade jag haft båt och kört på stora vatten osv så hade jag nog föredragit att ha med mig sällskap då och då.
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                    8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 575 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 463 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 328 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 571 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X