Daiwas specifikationer missvisande...? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwas specifikationer missvisande...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwas specifikationer missvisande...?

    Köpte en haspelrulle härom veckan... jag vet att specifikationer sällan stämmer men... why?

    Köpte en Daiwa LT 2500-XH som har en "halvgrund" spole, ska ta 150m 0,20 nylon eller 200m PE #0.8 (=egendomligt nog varierande, 0,128-0,148 mm beroende på källa på Google) nästan perfekt för abborre med typ 0,10 mm å kanske drygt 120m 0,15 flätlina IRL till HÖ tänkte jag...

    Nå, tjena! ville kolla linpåläggningens kvalitet och la på en spole Sufix 832, 120m 0,13 mm (= PE # 0.8 enligt Google) och spolen blev full utan en meter nylon i botten!??

    Inget yvas över "Så är det ofta" kan man ju säga då... Fast jag funderar hur Daiwa tänker - vad vinner de på att "slarva"? På spolen står det för övrigt att den rymmer 200 m PE # 0.8 (0.10 mm)...

    Daiwa, Buster - när blev PE #0.8 samma som 0,10 mm? PE # är ett i Japan ofta använt slags mått på diameter, ej styrka sägs det, hur kan då PE #0.8 bli allt tunnare med tiden och utvecklingen?

    Vilken PE # 0.8 använde Daiwa när de fick på 200m? Finns den ens eller är linkapaciteten en teoretisk beräkning? Varför när man har egna linor i "huset"? Vet du Buster? Får jag på säg 120 m av 0,15 mm på min rulle med någon flätlina? T ex Morethan 12 EX, PE #1.2 (0,14 mm)?

    Nä den här rullen kan jag ju knappast ha till havsöringsfiske, då vill jag ha lite grövre lina än den "0,13 mm" som finns där nu, ffa för ökad slitagestyrka men också lite snällare mot fingret när den släpper en 25 grammare från 9'6":an, minst "0,15 mm" lina och iaf 120m så nu blir det sannolikt ett rullbyte för att Daiwa, eeh slarvar...? Köpa en extra, djup spole kanske? Nä 120 USD + importkostnader... nej.

    Ja nu har jag fått ventilera iaf... som jag gärna gör när fisket lyser med sin frånvaro! Smiley
    Click image for larger version  Name:	Screenshot_20200213-204138_Gallery.jpg Views:	0 Size:	1,01 MB ID:	2535911

    Se specifikationen, på den spolen ligger alltså 120m Sufix 832 0,13 mm (PE#0.8)...Ubertjock 0,13 mm? Nä känns inte så även om Sufix 832 sägs vara lite grövre än angivet...
    Senast ändrad av anteman; 2020-02-13, 22:34.

  • #2
    Är väl lite skillnad på blöt och torr lina. Men 120 istället för 200 meter är ju än jäkla skillnad

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Köpte en haspelrulle härom veckan... jag vet att specifikationer sällan stämmer men... why?

      Köpte en Daiwa LT 2500-XH som har en "halvgrund" spole, ska ta 150m 0,20 nylon eller 200m PE #0.8 (=egendomligt nog varierande, 0,128-0,148 mm beroende på källa på Google) nästan perfekt för abborre med typ 0,10 mm å kanske drygt 120m 0,15 flätlina IRL till HÖ tänkte jag...

      Nå, tjena! ville kolla linpåläggningens kvalitet och la på en spole Sufix 832, 120m 0,13 mm (= PE # 0.8 enligt Google) och spolen blev full utan en meter nylon i botten!??

      Inget yvas över "Så är det ofta" kan man ju säga då... Fast jag funderar hur Daiwa tänker - vad vinner de på att "slarva"? På spolen står det för övrigt att den rymmer 200 m PE # 0.8 (0.10 mm)...

      Daiwa, Buster - när blev PE #0.8 samma som 0,10 mm? PE # är ett i Japan ofta använt slags mått på diameter, ej styrka sägs det, hur kan då PE #0.8 bli allt tunnare med tiden och utvecklingen?

      Vilken PE # 0.8 använde Daiwa när de fick på 200m? Finns den ens eller är linkapaciteten en teoretisk beräkning? Varför när man har egna linor i "huset"? Vet du Buster? Får jag på säg 120 m av 0,15 mm på min rulle med någon flätlina? T ex Morethan 12 EX, PE #1.2 (0,14 mm)?

      Nä den här rullen kan jag ju knappast ha till havsöringsfiske, då vill jag ha lite grövre lina än den "0,13 mm" som finns där nu, ffa för ökad slitagestyrka men också lite snällare mot fingret när den släpper en 25 grammare från 9'6":an, minst "0,15 mm" lina och iaf 120m så nu blir det sannolikt ett rullbyte för att Daiwa, eeh slarvar...? Köpa en extra, djup spole kanske? Nä 120 USD + importkostnader... nej.

      Ja nu har jag fått ventilera iaf... som jag gärna gör när fisket lyser med sin frånvaro! Smiley
      Click image for larger version Name:	Screenshot_20200213-204138_Gallery.jpg Views:	0 Size:	1,01 MB ID:	2535911

      Se specifikationen, på den spolen ligger alltså 120m Sufix 832 0,13 mm (PE#0.8)...Ubertjock 0,13 mm? Nä känns inte så även om Sufix 832 sägs vara lite grövre än angivet...
      Nu var det ett bra tag sen jag testade sufix 832. Men ville minnas att den var sådär, rätt grov för sin tjocklek och byggde rätt mycket. Dessutom i Sverige klassas linorna helt galet. En svenskköpt 0,18 lina var nästan lika tjock som en usa importerad 0,23 av samma modell.

      Kommentera


      • #4
        Det är lintillverkare och, som nämnts, europeiska måttangivelser på flätlinor som är boven i dramat.

        Den ena linan är inte den andra lik... tyvärr.

        Anteman, skarva på 2-3 spölängder 0,28 mm FC eller nylon ytterst så blir fingrarna (och öringarna) glada.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #5
          Rulla på någon nylon som sägs hålla sin uppgivna dimension, exempelvis Stroft GTM. Det kan ju ge vissa ledtrådar...
          Då jag testat 832 har jag tyckt den byggt REJÄLT på spolen i relation till just uppgiven dimension.

          Vilken modell är det du köpt förresten, Caldia?
          Jag har ett tvärtom-problem, kikade på Caldia LT 2500D till abborrfiske men upplevde spolen alldeles för djup samt för liten i diameter.

          Kommentera


          • #6
            Också som sagt "hört och läst" att S 832 är lite kraftigare än vissa andra linor av "samma" dimension men upplever inte denna 0,13 som mkt grövre än SW Stealth Smooth 8 0,10 mm typ snäppet över...kan tänka mig en lång FC/nylontafs till HÖ men denna 0,13 känns snäppet för tunn bland kobbar och sten på kusten...

            En Certate LT. 2500D spolen är alldeles onödigt djup för abborrelina, min 2500 (utan D) bättre där... om än inte HÖ optimerad... därav missnöje. De har en 45 mm spole där Shimano 2500 har 47 mm. Daiwa LT 3000 C (Compact) och 3000S-C (Shallow Compact) har Daiwas 2500 kropp å 48 mm spole, kanske kan vara något för dig om de modellerna tagits hem? Många LT modeller finns bara med D-spole här i Sverige... Undvik "XH" om du inte vill ha 6.2:1. Eller en Theory/Luvias 2508? Den senare från Japan om det betyder något?
            Senast ändrad av anteman; 2020-02-14, 03:18.

            Kommentera


            • #7
              Brukar dom inte använda j-braid x8 för att ange kapacitet?
              PE 0.8 verkar ju motsvara 0,10 mm då.

              Kommentera


              • #8
                Ska vi va riktigt anala här nu så står det ju faktiskt inte att den klarar 200m specifikt utan -200, vilket innebär "upp till 200m".

                För övrigt bygger alla linor olika.

                Kör jag med min Revo Toro NACL med Spiderwire så får jag på hela spolen med 150m lina men inte Daiwas J-braid i samma dimension (enligt förpackningarna ska tilläggas)

                Kommentera


                • #9
                  Tja, i Daiwas närmsta katalog står det enbart 150m/0.20mm, nylon tror jag.

                  PE sägs vara ett mått på diameter men om PE #0.8 kan vara allt mellan 0.128-0.148 och med Morethan 12 t o m vara 0.10 mm så är ju PE värdelöst som mått.

                  För övrigt lär få inse att Daiwa ev. har använt sin allra tunnaste, dyraste PE när de angivit specifikationer, dvs ytterst få kommer att kunna lägga på närmare 200 m PE #0.8....
                  Jag tror inte ens Morethan 12 PE #0.8 grejar det och vad är vinsten, vitsen med sådan vilseledande information? Jag inte nöjd med deras "skarvande" eftersom det ledde mig i fel riktning.

                  Kommentera


                  • #10
                    Och ska vi ta det äääännu längre. Och bli äääännu mer nördiga och onödigt tråkiga är ju tex 160yards inte 150m utan 145m. Men vem räknar?

                    Och det är vad som står på spolen.

                    Tyvärr är det samma som med spöna, tillverkarna har ju inget universalspråk så allt är efter tillverkare, tillfälligheter och situation.

                    Så samtidigt som det är "fel" är det även "rätt"... så lite lagom meta såhär på lördagsmorgon

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 318 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X