Livebait, helt ok? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Livebait, helt ok?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• PojkenMedKepsen
    replied
    Ursprungligen postat av Robb Visa inlägg
    Förstår inte riktigt, du kan skära ut ögonen på en levande sutare utan problem, men inte på en död älg?
    Hahaha Jo, men exemplet jag gav var på en levande.

Lämna en kommentar:

• Robb
    replied
    Ursprungligen postat av PojkenMedKepsen Visa inlägg
    HOJT!

Hur svårt skulle det vara? Skjuta av alla benen, sen skära ut dess ögon tex om man vill vara lite brutal. Men söva den, skada den, hålla fast den etc etc. Varför skulle inte det gå? Har du aldrig varit sett på jakt? Skadeskjutna älgar som måste skjutas igen när dem ligger.

Förstår inte riktigt, du kan skära ut ögonen på en levande sutare utan problem, men inte på en död älg?

Lämna en kommentar:

• PojkenMedKepsen
    replied
    Ursprungligen postat av Ringaby Visa inlägg
    Hojta till när någon lyckas skära av en älg dess ögon levande!
    HOJT!

Hur svårt skulle det vara? Skjuta av alla benen, sen skära ut dess ögon tex om man vill vara lite brutal. Men söva den, skada den, hålla fast den etc etc. Varför skulle inte det gå? Har du aldrig varit sett på jakt? Skadeskjutna älgar som måste skjutas igen när dem ligger.

Lämna en kommentar:

• Ringaby
    replied
    Ursprungligen postat av PojkenMedKepsen Visa inlägg
    Skulle nån säga åt mig att skära ögon och andra delar av tex en levande sutare skulle jag kunna göra det utan vidare. Men skulle ta emot mycket mer att göra det på en älg, hare, fågel eller andra djur.

Happy fishing

Hojta till när någon lyckas skära av en älg dess ögon levande!

Lämna en kommentar:

• PojkenMedKepsen
    replied
    Live bait är helt okej för mig. Fiskar även med mask som också är en sorts live bait, helt utan problem.

Jag är väl ingen fiskkramare direkt, ser inte på fisk som jag ser på tex en hare, älg, rådjur etc. Skulle ha stora problem med att skjuta en vilt strövande älg.

Men jag ser inte så stor skillnad fiskarter imellan. Kan lika gärna plåga en gädda som en mört som en karp om det vore så. Så arten spelar ingen roll. Däremot om fisken i fråga är speciell på något sätt, den kanske är sällsynt, ovanligt lång, tung, gammal osv. Då vill jag självklart att den skall överleva. Men det handlar inte så mycket om art för mig.

Anledningen till att folk ser olika på olika arter är nog för att det är skillnad. Mört/abborre finns i mängder och gäddor lever av att äta dem. Ingen lever av att äta gäddan som är högst på näringspyramiden, men färre.

Skulle nån säga åt mig att skära ögon och andra delar av tex en levande sutare skulle jag kunna göra det utan vidare. Men skulle ta emot mycket mer att göra det på en älg, hare, fågel eller andra djur. Sån är jag, och jag är nog inte ensam

En liten edit: Utövar alltid C&R om jag inte skall äta fisken, eller om den är skadad såklart. Tar alltid bra hand om fisken och vill såklart att allt jag släpper tillbaka skall överleva.

Happy fishing
    Senast ändrad av PojkenMedKepsen; 2007-03-03, 17:40.

Lämna en kommentar:

• xaphod
    replied
    Inse att om man fångar fisk med krok så "plågar" man fisken för sitt eget höga nöjes skull!

Är man fiskare så är man en fiskplågare - mer eller mindre.

Klarar man inte av att plåga fisken med sin krok eller om man inte vill plåga någon fisk så kanske man ska fundera på om man ska fiska överhuvudtaget?

("Plågar" är ett starkt ord men "besvärar" eller "ofredar" låter inte bättre så det får bli "plågar".)

Lämna en kommentar:

• kamasan/Idkungen
    replied
    Och att en stor fisk har fördelaktiga gener behöver vi väl knappast diskutera?
    Jag skulle inte säga att en stor (hon)fisk har fördelaktiga gener. Däremot skulle den kunna ha en fördel vid reproduktionen eftersom den har potential att få fler avkommor varje år och att sannolikheten att en av dessa yngel uppnår vuxen ålder därför ökar. Eftersom det finns mkt fler små fiskar som deltar i leken så kommer dock denna fördel att försvinna hos fiskar som t ex gädda, vilka inte vaktar sin rom/lekplats. Dessutom har så klart en individ större chanser att föra sina gener vidare ju fler år den deltar i leken, dvs livslängden har en betydelse.

När man gör valet att släppa tillbaka en stor gädda så är det INDIVIDEN man räddar, inte gäddans gener, dess framtida avkomma eller vattnets förmåga att producera storgädda.

Hur stor effekt generna har på tillväxten hos en gädda kan testas genom att ta vilken liten gädda som helst och stoppa den i en damm full med lämplig bytesfisk. Jag kan garantera att alla gäddor har gener för att bli storgäddor. Tillväxtpotentialen ligger ju i ARTENS gener, inte i individens.

Slutsats: En stor fisk har många fördelar här i livet, men några fördelar gentemot sina artfränderna tack vare generna har den knappast.
    Senast ändrad av kamasan/Idkungen; 2007-03-02, 13:51.

Lämna en kommentar:

• Havsfiskenytt.Patrik
    replied
    [ äh inte sant .

De fiskar jag riktigt skiter i hur de har det är näbbgäddor de låter jag ligga till de dör om jag inte har någon kniv med mig. Kalla mig kallblodig men så är det.[/QUOTE]

Lämna en kommentar:

• ruskis
    replied
    Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
    Bra fråga.

Tycker det är helt riktigt att mörten ska värderas samma som gäddan så jag tycker det är rätt löjligt med dessa kommentarer så fort det kommer en bild där man glömt en liten sak. Men tipps är ju alltid bra.

Men när jag väl fiskar skiter jag blankt hur mörten har det med en krok i ryggen. Och en liten skitgädda på 1kg värderar jag mycket mindre än en 5kg 10kg. Även om jag tar god hand om dem så länge det går.

De fiskar jag riktigt skiter i hur de har det är näbbgäddor de låter jag ligga till de dör om jag inte har någon kniv med mig. Kalla mig kallblodig men så är det.
    Det osar pajas över ditt inlägg!

Lämna en kommentar:

• theoneandonly
    replied
    Näbbgäddorna är en utmärkt sportfisk och en hyfsad matfisk! Anledningen till att du föraktar dem så är ju att de är så lätta att fånga. Jag tycker verkligen det är enormt onödigt att vara dum mot dem. Hur skulle det kännas om vi decimerade näbbgädde beståndet så att det inte fanns i några stora mngder längre? Inte särskilt kul! De är väldigt uppskattatade av många, även om de vissa dagar kan vara irriterande för vissa.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
14 svar
3 151 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uditsen
av uditsen