2021 " över " 119 pass , betyg : mellanmjölk. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2021 " över " 119 pass , betyg : mellanmjölk.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 2021 " över " 119 pass , betyg : mellanmjölk.

    Det har varit ett trögt år. Kallvattenfisket 1/1 - 30/3 på Skånekusten( västra) gav en hel del fisk men mest smått o bes. Endast 2 blankfiskar passerade skamgränsen, 50cm, trots många pass 30 st. Det blev 66 öringar totalt under denna period. Det kom upp en del bättre , även om inte jag lyckades, innan köldknäppen som la locket på i början av februari.
    Vi har gjort flera besök på sydkusten/Österlen och det har givet en del fin fisk. Polarns på 3.4 från april var höjdpunkten.
    Efter många kast , timmar o dagar blev det totalt 24 blankfiskar för min del under säsongen , största örng 62 lång o 2.8 tung. Onödigt vetande leder fram till 272 öringar under året.
    ​​Förra året var väldigt bra annars tycker jag mig se att det har blivit tuffare att lura en bättre öring på hemmaplan de senaste åren. Vad,vilka erfarenheter/synpunkter har ni ?
    Nya tag 2022 .
    Hoppas polarn får ihop några lediga dagar i höst så att vi kan ta en tur till Bornholm, om inte så blir abstinensen svår i höst.
    Må väl alla spösvingare - Peter b

  • #2
    Fortfarande nybörjare på det här med öring, men ändå en klar förbättring från 2020 (då totalen stannade på *en* liten rackare).
    I år blev det väl en cirka 10 pass under vårsäsongen och kanske lite mer än ett dussin pass nu på hösten.
    Våren var det trögt, blev bara en öring (dock årets största, fortfarande under måttet men ca. 40cm i alla fall).
    Augusti och framåt har det gått lite bättre, sex stycken blev det, så sju totalt för året...
    Har fortfarande inte knäckt koden alls, hade en grym vecka i början av september då jag fiskade samma ställe någon timme efter jobbet nästan varje dag och fick totalt fyra öringar den veckan.
    Fiskat massvis med gånger på före och efteråt på samma plats, men inte en fisk...

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
      Det har varit ett trögt år. Kallvattenfisket 1/1 - 30/3 på Skånekusten( västra) gav en hel del fisk men mest smått o bes. Endast 2 blankfiskar passerade skamgränsen, 50cm, trots många pass 30 st. Det blev 66 öringar totalt under denna period. Det kom upp en del bättre , även om inte jag lyckades, innan köldknäppen som la locket på i början av februari.
      Vi har gjort flera besök på sydkusten/Österlen och det har givet en del fin fisk. Polarns på 3.4 från april var höjdpunkten.
      Efter många kast , timmar o dagar blev det totalt 24 blankfiskar för min del under säsongen , största örng 62 lång o 2.8 tung. Onödigt vetande leder fram till 272 öringar under året.
      ​​Förra året var väldigt bra annars tycker jag mig se att det har blivit tuffare att lura en bättre öring på hemmaplan de senaste åren. Vad,vilka erfarenheter/synpunkter har ni ?
      Nya tag 2022 .
      Hoppas polarn får ihop några lediga dagar i höst så att vi kan ta en tur till Bornholm, om inte så blir abstinensen svår i höst.
      Må väl alla spösvingare - Peter b
      Hej,

      Då har du nog inte hört och läst det sista om sälen. Hav & Vatten förslår att sälen ska få flera skyddade områden där ingen jakt får bedrivas. Det är helt absurt för fiskbeståndet kommer att minska drastiskt runt hela Sveriges kust. Dom borde göra tvärsom istället och göra det enklare för säljägarana. Nu växer beståndet obehindrat och vi kommer inte ha kvar någon egen fisk efter Sveriges kust för varken sport- eller yrkesfiske. All fisk som kommer att finnas i Sveriges livsmedelsbutiker kommer att vara impoterad till slut om dom ska hålla på i den här stilen.
      Dom borde även begränsa beståndet av Skarv krafitigt för den är en duktig fiskare, också.
      https://www.jaktjournalen.se/okat-sk...-gora-tvartom/

      Sveriges olika jägarförbund, sportfiskarna och yrkesfiskarna borde göra en gemensam protestlista/skrivelse och skicka till Hav & Vatten.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #4
        De lokaler jag fiskar så upplever jag inte att sälen är ett stort bekymmer ser snarare den galopperande utvecklingen av antalet skarvar som ett gigantiskt problem. Från att ha funnits ngn enstaka för ett 20 tal år sen till att blivit kolonier på upp mot hundratalet på en begränsad yta - det skrämmer mig. Enl forskare så skall skarven äta någonstans 0.5 -1,5 kg fisk/dag . Det ruinerar de ytor som skall fungera som fiskens barnkammare.
        Åkte över Öresundsbron i torsdags ,på väg till dottern i Berlin, och den mängd skarvar som satt på den konstgjorda ön Pepparholmen var som en bra löningsfredag av köpsugna på Gekås : Tusentals. Hur många ton fisk äter inte de ( obs ej shopparna).
        De är ingen naturlig del av vår fauna : picka ägg och avskjutning krävs för att komma tillrätta med problematiken.
        Men det som sker under ytan har aldrig varit em prioriterad fråga.
        En liten avvikelse från mitt ursprungliga ämne, hoppas ni hittar tillbaks.
        Peter b

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
          De lokaler jag fiskar så upplever jag inte att sälen är ett stort bekymmer ser snarare den galopperande utvecklingen av antalet skarvar som ett gigantiskt problem. Från att ha funnits ngn enstaka för ett 20 tal år sen till att blivit kolonier på upp mot hundratalet på en begränsad yta - det skrämmer mig. Enl forskare så skall skarven äta någonstans 0.5 -1,5 kg fisk/dag . Det ruinerar de ytor som skall fungera som fiskens barnkammare.
          Åkte över Öresundsbron i torsdags ,på väg till dottern i Berlin, och den mängd skarvar som satt på den konstgjorda ön Pepparholmen var som en bra löningsfredag av köpsugna på Gekås : Tusentals. Hur många ton fisk äter inte de ( obs ej shopparna).
          De är ingen naturlig del av vår fauna : picka ägg och avskjutning krävs för att komma tillrätta med problematiken.
          Men det som sker under ytan har aldrig varit em prioriterad fråga.
          En liten avvikelse från mitt ursprungliga ämne, hoppas ni hittar tillbaks.
          Peter b
          Med mitt inlägg i din tråd menade jag bara att jag har hört att fiskbeståndet och storleken på den fisk som fångas blir mindre i storlek i alla fall här uppe i nordligaste Bottenviken. Sälen och skarven är det stora problemet och att beståndet av bägge arterna borde desimeras rejält och hållas nere på en acceptabel nivå.

          Förlåt om du tycker att det var en liten avvikelse från ditt ursprung.
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #6
            Jag är rätt så oerfaren och det här blev min andra seriösa säsong med havsöringsfiske så mina erfarenheter från i år ger ju inte så mycket till referens. Men jag har fånga fler och större fiskar i år. Jag har ju dock blivit bättre på att hitta fisken så det har gjort stor skillnad.

            Säsongens bästa fisk var en väldigt bastant hane på 61 cm.

            Kommentera


            • #7
              Härligt med + 60 öring , brukar innebära en rejäl fajt. Var det en riktig blankfisk ?
              Jag fick en bamse vid Hammars backar i april,
              78 lång. Tyvärr var det en rehabbesa - välmatad hade det varit nytt PB men en bra fajt var det innan den fick simma hem o äta upp sig
              Peter b

              Kommentera


              • #8
                Kul att läsa dina rapporter. Fiskar själv i Höga Kusten och inser att vårt fiske här uppe faktiskt är ganska likvärdigt ert.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
                  Härligt med + 60 öring , brukar innebära en rejäl fajt. Var det en riktig blankfisk ?
                  Jag fick en bamse vid Hammars backar i april,
                  78 lång. Tyvärr var det en rehabbesa - välmatad hade det varit nytt PB men en bra fajt var det innan den fick simma hem o äta upp sig
                  Peter b
                  Det var en riktigt fin fight. Blankfisk i augusti. Hade fått ett par pigga kring 40 cm innan och det kändes direkt att det här var något annat.

                  Tycker det är intressant hur det blir en helt annan fisk när dom kliver över ett nytt tiotal i centimetrarna.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  • Newborn
                    Svar till Värde?
                    av Newborn
                    Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                    2024-01-13, 20:31
                  • Knox88
                    Värde på spön ?
                    av Knox88
                    Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                    2023-08-13, 11:49
                  • Backslag
                    Svar till Cisco Kid, mindre
                    av Backslag
                    Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                    2023-09-03, 20:16

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                  15 svar
                  4 576 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  63 svar
                  13 589 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                  Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                  16 svar
                  1 467 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg mrfisker  
                  Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                  19 svar
                  5 329 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                  20 svar
                  25 573 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Arbetar...
                  X