Flytväst varning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytväst varning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flytväst varning!

    Vill skicka en varning till Er övriga som liksom jag använder den Baltic Argus PRO som sålts/säljs via Sportfiskarna med tryck "Ge fan i våra vatten" jag har använt min några år nu och den har skött sig normalt men idag på morgonen så inträffade något oroväckande.

    Under färd så började det pysa kraftigt och västen började blåsa upp sig utan orsak, jag satt i båten, inget regn och hade inte rört dragsnöret till utlösningen men ändå så blåste den upp sig helt, men inte på ett normalt sätt det tog mer än dubbelt så lång tid som det borde göra innan den var helt uppblåst.

    Jag har flera andra Baltic västar (Vinner 150) som är uppblåsbara som jag testat både under övning och skarpt och de har fungerat som de ska, så den enda tänkbara förklaringen till detta beteende är ett latent fabrikationsfel som visade sig idag.

    Har dessutom testat flera andra västar inom sjöräddningen där jag är frivillig sjöräddare och aldrig sett en så dålig funktion på en uppblåsbar väst.

    Så Ni som har samma modell av väst bör ha lite extra koll och kanske överväga att få dem kollade och servade, eller så gör Ni som jag och slutar med denna väst helt då jag helt tappade förtroendet för den idag.

    Jag har kontaktat Baltic för att se vad De säger och uppdaterar här när jag får veta något mera.

  • #2
    Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
    Vill skicka en varning till Er övriga som liksom jag använder den Baltic Argus PRO som sålts/säljs via Sportfiskarna med tryck "Ge fan i våra vatten" jag har använt min några år nu och den har skött sig normalt men idag på morgonen så inträffade något oroväckande.

    Under färd så började det pysa kraftigt och västen började blåsa upp sig utan orsak, jag satt i båten, inget regn och hade inte rört dragsnöret till utlösningen men ändå så blåste den upp sig helt, men inte på ett normalt sätt det tog mer än dubbelt så lång tid som det borde göra innan den var helt uppblåst.

    Jag har flera andra Baltic västar (Vinner 150) som är uppblåsbara som jag testat både under övning och skarpt och de har fungerat som de ska, så den enda tänkbara förklaringen till detta beteende är ett latent fabrikationsfel som visade sig idag.

    Har dessutom testat flera andra västar inom sjöräddningen där jag är frivillig sjöräddare och aldrig sett en så dålig funktion på en uppblåsbar väst.

    Så Ni som har samma modell av väst bör ha lite extra koll och kanske överväga att få dem kollade och servade, eller så gör Ni som jag och slutar med denna väst helt då jag helt tappade förtroendet för den idag.

    Jag har kontaktat Baltic för att se vad De säger och uppdaterar här när jag får veta något mera.
    Hej Bosse Rospigg;
    Helly Hansens flytvästar
    har barnen, frugan och jag använt utan problem i många år...
    När det var regnigt eller kallt väder använde vi Helly Hansen Ocean Racing som flytoverall både i båten och vid vinterfiske...

    Med vänlig fiskehälsning,
    Leif Engström
    Old Firehand
    Senast ändrad av Old Firehand; 2022-09-12, 13:42.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

      Hej Bosse Rospigg;
      Helly Hansens flytvästar
      har barnen, frugan och jag använt utan problem i många år...
      När det var regnigt eller kallt väder använde vi Helly Hansen Ocean Racing som flytoverall både i båten och vid vinterfiske...

      Med vänlig fiskehälsning,
      Leif Engström
      Old Firehand
      ...inlägget påminner om när jag för många år sedan gick till den lokala databutiken för att införskaffa trådlöst tangentbord och blev erbjuden en gaming ratt till bilspel eftersom de inte hade några trådlösa tangentbord.

      Kommentera


      • #4
        Helly Hansens flytvästar är dock inga räddningsvästar och kommer inte hålla dig upprätt i vattnet med huvudet över vattenytan. Väldigt viktig detalj!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
          Helly Hansens flytvästar är dock inga räddningsvästar och kommer inte hålla dig upprätt i vattnet med huvudet över vattenytan. Väldigt viktig detalj!
          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

          Hej Benjamin S.

          Tack för upplysningen!
          Jag tror inte att dina kunskaper om räddningsvästar hade nått oss vanliga sportfiskare på 1950-talet när jag började mitt fiske i Mälaren efter Abborre, Gädda och Gös...

          Med vänlig fiskehälsning,
          Old Firehand
          Leif Engström

          https://www.google.com/search?q=Hell...hrome&ie=UTF-8



          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

            ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

            Hej Benjamin S.

            Tack för upplysningen!
            Jag tror inte att dina kunskaper om räddningsvästar hade nått oss vanliga sportfiskare på 1950-talet när jag började mitt fiske i Mälaren efter Abborre, Gädda och Gös...

            Med vänlig fiskehälsning,
            Old Firehand
            Leif Engström

            https://www.google.com/search?q=Hell...hrome&ie=UTF-8


            Det är möjligt, men bättre sent än aldrig! Helly Hansen funkar säkert bra att fiska med, så det är ingen kritik mot dem som använder dessa. Jag gör det själv ibland. Däremot är det inte rätt om man letar efter en räddningsväst och det är det jag vill få fram.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
              Helly Hansens flytvästar är dock inga räddningsvästar och kommer inte hålla dig upprätt i vattnet med huvudet över vattenytan. Väldigt viktig detalj!
              Nog är det en räddningsväst old firehand visar i bild även om han kallar den flytväst eller vad menar du för slags väst - en uppblåsbar?

              Sen har man ju läst nånstans att den typen av räddningsväst som i bilden ovan inte hjälper speciellt bra den heller om medvetslös, översköljande vågor dränker även en flytande person...

              Och även en flytväst håller dig upprätt om du kan simma. Ramlar man i plurret i kallt vatten så är det hyfsat brått att ta sig upp annars kommer hypotermi, medvetslöshet och så småningom.... Torrdräkt är avsevärt bättre om det är kallt men det kostar.
              Senast ändrad av anteman; 2022-09-14, 00:31.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                Vill skicka en varning till Er övriga som liksom jag använder den Baltic Argus PRO som sålts/säljs via Sportfiskarna med tryck "Ge fan i våra vatten" jag har använt min några år nu och den har skött sig normalt men idag på morgonen så inträffade något oroväckande.

                Under färd så började det pysa kraftigt och västen började blåsa upp sig utan orsak, jag satt i båten, inget regn och hade inte rört dragsnöret till utlösningen men ändå så blåste den upp sig helt, men inte på ett normalt sätt det tog mer än dubbelt så lång tid som det borde göra innan den var helt uppblåst.

                Jag har flera andra Baltic västar (Vinner 150) som är uppblåsbara som jag testat både under övning och skarpt och de har fungerat som de ska, så den enda tänkbara förklaringen till detta beteende är ett latent fabrikationsfel som visade sig idag.

                Har dessutom testat flera andra västar inom sjöräddningen där jag är frivillig sjöräddare och aldrig sett en så dålig funktion på en uppblåsbar väst.

                Så Ni som har samma modell av väst bör ha lite extra koll och kanske överväga att få dem kollade och servade, eller så gör Ni som jag och slutar med denna väst helt då jag helt tappade förtroendet för den idag.

                Jag har kontaktat Baltic för att se vad De säger och uppdaterar här när jag får veta något mera.

                Normalt brukar dessa typer av "defekter" inte hymlas med. Det brukar bli återkallande och återkallande i drivor.
                Har sett flera flytvästa bete sig skumt, löst i bilen, löst i båten utan "anledning"
                Har man haft den länge, inte servat den, bytt patronen etc osv så kan ju allt möjligt hända.

                Så detta kan vara som att ropa varg ... speciellt innan Baltic fått möjlighet att titta på detta.
                Men samtidigt, hade fler av dessa problem uppstått hade det märkts.

                Kommentera


                • #9
                  Det finns fler än en anledning att serva västarna..
                  Jag har en baltic (ge fan i våra..) som även den blåste upp sig huxflux. Det visade sig att gummit som tätar mellan gaspatron & där gaspatronen skuvas, hade torkat. Min ”status-ruta” lyste grönt & fint, men bäst före datumet hade passerat.
                  Bara ett kast till..

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Sikkfisk Visa inlägg
                    Det finns fler än en anledning att serva västarna..
                    Jag har en baltic (ge fan i våra..) som även den blåste upp sig huxflux. Det visade sig att gummit som tätar mellan gaspatron & där gaspatronen skuvas, hade torkat. Min ”status-ruta” lyste grönt & fint, men bäst före datumet hade passerat.
                    Exakt samma med min jag var nöjd då statusfönstret indikerade grönt men datum på patronen var utgånget så det går inte att lita på den indikatorn så värt för de som har såna att kolla direkt på patronen och byta i tid.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 320 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X