Hur fiskar jag gädda i november? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiskar jag gädda i november?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur fiskar jag gädda i november?

    Många säger att gäddfisket i början av november är fantastiskt. Men mina gäddor slutar nappa någon gång i slutet av september. Jag har testat att fiska mot vass (1-3), grynnor (3-6m) samt djupare grynnor (6-8m) med swimbaits, tailbaits, vibrationsbeten, större mjukbeten, vobblers, spinnerbaits men utan resultat. Jag fiskar framförallt i Mälaren runt Stäket samt Sankt Annas skärgård runt Mon.
    Mina fiskemetoder, -drag och -ställen som funkar ner till +14 grader slutar funka när vattentemperatur går under +10/12.
    Hur ska jag tänka och vad ska jag göra annorlunda?

    Ps. Jag föregår frågan och säger att jag inte vet om det är Greve Magnus Stenbocks vatten
    Click image for larger version

Name:	Screenshot 2022-10-25 202540.jpg
Views:	1038
Size:	169,6 KB
ID:	2609693


    Click image for larger version

Name:	fetch?id=2588629&d=1634645709.jpg
Views:	1018
Size:	69,3 KB
ID:	2609692

  • #2
    Leta betesfisk.. hittar du den är inte gäddan långt borta.
    I ”mina” vatten står merparten av betesfisk på 15-17m vid 11-12c.
    Gäddfisket har varit trögt för oss ett tag nu.
    Bara ett kast till..

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Jojje2 Visa inlägg
      Många säger att gäddfisket i början av november är fantastiskt. Men mina gäddor slutar nappa någon gång i slutet av september. Jag har testat att fiska mot vass (1-3), grynnor (3-6m) samt djupare grynnor (6-8m) med swimbaits, tailbaits, vibrationsbeten, större mjukbeten, vobblers, spinnerbaits men utan resultat. Jag fiskar framförallt i Mälaren runt Stäket samt Sankt Annas skärgård runt Mon.
      Mina fiskemetoder, -drag och -ställen som funkar ner till +14 grader slutar funka när vattentemperatur går under +10/12.
      Hur ska jag tänka och vad ska jag göra annorlunda?

      Ps. Jag föregår frågan och säger att jag inte vet om det är Greve Magnus Stenbocks vatten
      Click image for larger version  Name:	Screenshot 2022-10-25 202540.jpg Views:	69 Size:	169,6 KB ID:	2609693


      Click image for larger version  Name:	fetch?id=2588629&d=1634645709.jpg Views:	68 Size:	69,3 KB ID:	2609692
      Känner igen mig sjukt mycket, skulle kunnat vara jag som skrivit din text. Det jag kom fram till är det som Sikkfisk säger.

      Leta upp vart betesfisken står, kolla av tydliga strukturen och grynnor och prova olika beten. När du blir less på stället, fortsätt nöta.

      Enligt första bilden så skulle jag ha fiskat grynnor och kanter ner mot 15m, på med 40g skalle och ner med skiten.
      Senast ändrad av Letho; 2022-10-25, 22:59.

      Kommentera


      • #4
        Jag hade letat betesfisk som övriga säger, men jag hade även åkt till ställen där du vet att det finns gräs. Majoriteten av gäddorna vi fått det senaste har stått i gräs/döda näckrosor omkring 1-3m djupt.

        Kommentera


        • #5
          Tror den här frågan varit uppe förut på forumet. Att fisket kring stäket och däromkring är segt på senhösten. Skicka Pm till Ivar om han fortfarande är aktiv på forumet, kanske han kan lotsa dig i rätt riktning? Det han inte vet om det inringade området i Mälaren är inte värt att veta. Alternativt gå med i Jakobsbergs båtsällskap, jag vet att de iaf tidigare hade ett gäng väldigt ivriga fiskare där.
          Senast ändrad av gabbu; 2022-10-26, 22:00.

          Kommentera


          • #6
            Nu kan jag inte Mälaren då jag varken befunnit mig eller fiskat där, men har svårt att tänka mig den skiljer sig från andra större sjöar.
            Hitta djuphålor, fiska där vattnet är som varmast, där vinden legat på ett tag nu när det fortfarande är relativt varmt i vattnet och tvärtom när det blir kallare.
            Leta stim av bytesfisk och nöt länge på dessa platser, helt steril och tråkig botten spelar ingen roll bara det står betesfisk där
            FIska gärna djupa sund där vinden ligger på, dom står garanterat på ena eller andra sidan beroende på vattentemp.
            Glöm bort helt det där med att täcka vatten och fiska gräs, det kan semester och sommarfiskarna hållas med och dom slipper vi äntligen på sjön nu ;⁠-⁠)

            Kommentera


            • #7
              Riktigt knepigt fiske nu.. besökte 2 spotar under morgonen idag, där jag ”alltid” får fisk. (Från land).
              Provade runt lite olika beten, men när jag hängde på tail som jag fiskade riktigt sakta blev det lite händelse.
              2 kontakter på varje spot, men revade gummin som resultat.. jäklar så petigt!
              Ska inte gäddan äta upp sig nu?
              Vet tyvärr inte temperatur på vattnet..
              Bara ett kast till..

              Kommentera


              • #8
                Jag fiskar exakt samma område som dig i Mälaren. Jag är ganska ny i området, har fiskat där sedan i våras. Det blev lite utav en negativ överraskning kan man säga, gäddfisket där har varit så segt. Borre körde jag en del i somras, det funkade lite bättre. Men gäddan har jag gått bet. Jag har nött och nött i säkert 50-60 pass under året. Som mest tror jag att jag har 6 gäddor upp på en och samma tur. Det vanliga resultatet är 1-2 gäddor i 2-3kg klassen, om man inte bommar. Det är
                Lite frustrerande då man sedan ser i någon Facebookgrupp om folk som minsann fått upp 300borrar, 79 gäddor och 52 gösar samma dag. Men jag ger mig inte, och hoppas att det kanske ger med sig i höst.

                Det som har funkat bäst för mig är att bottenjigga eller slicka botten hyfsat sakta. Det brukar resultera i ett par missade hugg, men det ger hopp iallafall. Det är dock segt att bottenjigga om det är djupare än 10m, varav jag nästan aldrig fiskar djupare än så. Förmiddag ger sällan något, utan ofast eftermiddag som ger något. Fiska grunt ger INGET för mig här. Jag tror inte det är någon brist på fisk. Vissa har tydligen framgång här, men avslöjar såklart inte sina knep. Det är inte heller någon brist på fiskare. En helgdag är man en av säkert 10-30 båtar i vald del av området…kanske det har med saken att göra?

                Det är inte svårt att hitta betesstim. Bifogar en representativ ekolodsbild på hur det såg ut idag. Resultat efter 5h nötande runt dessa? 0 gäddor upp, 2 mindre pet. Fiskar på botten, mitt emellan och högre upp. I alla andra sjöar jag fiskat i hade jag haft minst ett par gäddor upp då det ser ut såhär

                Hur gick det för dig i våras i detta område?


                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
                  Jag fiskar exakt samma område som dig i Mälaren. Jag är ganska ny i området, har fiskat där sedan i våras. Det blev lite utav en negativ överraskning kan man säga, gäddfisket där har varit så segt. Borre körde jag en del i somras, det funkade lite bättre. Men gäddan har jag gått bet. Jag har nött och nött i säkert 50-60 pass under året. Som mest tror jag att jag har 6 gäddor upp på en och samma tur. Det vanliga resultatet är 1-2 gäddor i 2-3kg klassen, om man inte bommar. Det är
                  Lite frustrerande då man sedan ser i någon Facebookgrupp om folk som minsann fått upp 300borrar, 79 gäddor och 52 gösar samma dag. Men jag ger mig inte, och hoppas att det kanske ger med sig i höst.

                  Det som har funkat bäst för mig är att bottenjigga eller slicka botten hyfsat sakta. Det brukar resultera i ett par missade hugg, men det ger hopp iallafall. Det är dock segt att bottenjigga om det är djupare än 10m, varav jag nästan aldrig fiskar djupare än så. Förmiddag ger sällan något, utan ofast eftermiddag som ger något. Fiska grunt ger INGET för mig här. Jag tror inte det är någon brist på fisk. Vissa har tydligen framgång här, men avslöjar såklart inte sina knep. Det är inte heller någon brist på fiskare. En helgdag är man en av säkert 10-30 båtar i vald del av området…kanske det har med saken att göra?

                  Det är inte svårt att hitta betesstim. Bifogar en representativ ekolodsbild på hur det såg ut idag. Resultat efter 5h nötande runt dessa? 0 gäddor upp, 2 mindre pet. Fiskar på botten, mitt emellan och högre upp. I alla andra sjöar jag fiskat i hade jag haft minst ett par gäddor upp då det ser ut såhär

                  Hur gick det för dig i våras i detta område?

                  Gällande hur det gick i somras... Jag fick upp en hel del abborrar, men Gäddor i princip inte. Detsamma gäller vårfisket.
                  Nu väntar jag bara på att isen ska försvinna så att jag kan åka ut och fiska. Funderar på att kanske åka ut med en fiskeguide för att lära mig hur jag hittar fisk.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Jojje2 Visa inlägg

                    Funderar på att kanske åka ut med en fiskeguide för att lära mig hur jag hittar fisk.
                    Fisken hittar du med ekolodet.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 587 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 624 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X