Testet av öringspö - check - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Testet av öringspö - check

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Testet av öringspö - check

    Vad kunde jag gjort annorlunda? Jag kunde kommit på och genomfört idén i augusti. Regnskuren som dök upp mitt i testet hade inte SMHI förvarnat om.
    Jag skulle jämföra 11 spön som jag fick låna från Wittlocks. Tanken va att dessa skulle funka för såväl dobb som drag. Spöna var mellan 9.6 - 10.6 fot långa och kastvikten låg mellan 7 -35g. Jag valde ut dem och i sista stund slängde butikschefen på mig ett Daiwa Morethan.
    Så här gick jag tillväga: använde samma rulle 2500 Twinpower 0.15 flät inte helt full spole och ett 20g snaps drag som jag tacklade om till varje spö, vilket pyssel. Vägde det i handen , gjorde några " laddningar av spöt " och sen kastade jag 4ggr per spö om det blev knas så blev det ett extra kast.
    Mätte upp 50 m och 60m , det var en del motvind och jag maxade inte kasten.
    Trodde att det skulle skilja mer i kastlängd mellan spöna men så var inte fallet. Alla spöna kastade mellan 55-65m , kan inte påstå att ngt stack ut.
    Tur man hade läsglasögon med sig , öglorna är väldigt små och tunna och lätta. Annat var det när jag köpte mitt första Atlantic då kunde jag slänga en ölburk genom öglan närmast rullen.
    SPÖN:
    W3an : nya upplagan ngt framtungt , delat bakhandtag med gummigrepp , rullfästet nöp bra , spöt kändes lite robust ingen wow feeling när jag kastade.

    W4an: lättare och bättre balans än 3an , det kommer en ny W4a som skall va helt uppdaterad, smalt korkhandtag som kändes fint , mer följsamt vid kast och laddade bättre , ngt längre kast än 3an.

    W6an : kvalitetsmässigt ett par snäpp upp , klinga, öglor , känslan när man torrviftar är klart vassare , va tveksam till bakhandtaget som är mycket tjockare än vad jag vant mig vid, men eftersom greppet är ovalt ( yxskaft) så fick jag en mckt bra känsla när jag kastade. Alla Westin 10 fot 7-30g.
    Skulle jag välja ett av spöna till mer dobbfiske så hade W4an blivit valet. Annars är W6an lite mer premier League.

    Sölv AG 3 : oerhört bra grepp vid rullfästet , kändes anatomiskt utarbetat, inte samma balans som W6an men kastade lika långt , smäcker tunn klinga , bra rullfäste ( över tid omöjligt o veta ), känslan är att spöna är nyare i sin design o konstruktion jämfört med Westin , va lite orolig att de skulle kännas för snabba men fick inte den känslan.

    Sölv AG 2 : om jag skulle välja mellan Sölv spöna så hade jag lagt de extra pengarna på nr 2. Fina små öglor , lätt följsam klinga som snabbt " rätar ut sig " efter kast , greppet vid rullfästet är toppen , inget känns ivägen. Sölv 10fot 10-30g

    Daiwa Luvias 10.1 , 10 -35g : jag upplevde spöt som överklassat , bad två man i butiken som jobbar där att jämföra dessa båda Luvias spö 10-35 , 5-25 utan att veta vilket de hade i handen . Vi var alla överens om att det var svårt skilja dem åt. Jag hade nog aldrig hängt på ngt tyngre än max 27-28g på 10 -35an. Tvådelat spö . Härligt grepp och en fantastiskt följsam klinga hade utan vidare kunnat ha detta spö som ett dobbspö , bra rullfäste litet smidigt . Tillfällighet eller inte men precisionen av mina kast va som bäst med detta spö ( och morethan).

    Luvias 5-25 , 4 delat. Oerhört lätt spö som kändes helt balanserar i handen , kastade lika långt som " 35an "

    SG parabellum travel 10.6 , 8-28g : kändes ganska svajigt när jag gungade 20 g draget , efter Sölv o Luvias så var det ett steg tillbaka i tiden när det gäller klingans aktion, inte negativt uran att det var en längre långsammare aktion vilket jag märkte vid kast. Fick gå över lite mer mot dobbteknik lite mer svepande, skulle inte använda tyngre bete än 20 g t.o.m tänka mig o fiska med 15g dobb beroende på vind.

    SG 4 travel shore game 10.1, 12-35 g: mer ryggrad, tog ngt kast extra att hitta timing . Bra med " extra skruv/ring" för låsa rullen på alla SG spön. Kastade långt utan särskilt stor "laddning",

    SG custom coastal 9.6 fot , 9-27 : mckt kort bakhandtag kändes inte ok , samma kastlängd trots ngt kortare spö, inte samma finish som Sölv o Luvias.
    Morethan ( egen prisklass) 9.3 fot , 5-25 g , superlätt , kanonfinish på alla detaljer , rätade upp kastet snabbast av alla spön. Värt priset ? Du bestämmer.

    Mina favoriter Sölv AG 2 , Luvias 12-35g o Westin W4( W6 om jag får pruta).
    På väg in att hålla ögonen på Sölv AG 1 , Daiwa Shogun o Nya W4an.
    Tack Wittlocks för lånet, butiken har Prisgaranti
    Peter B
    Senast ändrad av Peter B; 2022-11-30, 10:44.

  • #2
    Grymt sa grisen! En recension värdig en fisketidning.
    Lär underlätta för många i val av spö. Även om smaken e som baken så är det ju en vägledning.
    Återigen grymt!

    Kommentera


    • #3
      Tackar , hoppas ngn känner att de fått lite extra input fr en som inte skall sälja ngt.
      Peter b

      Kommentera


      • #4
        Det där snaps draget, är det ett skeddrag eller är det platt så att säga? Svårt att se på bilderna jag hittar på nätet.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Det där snaps draget, är det ett skeddrag eller är det platt så att säga? Svårt att se på bilderna jag hittar på nätet.
          Det är en plåtbit med en nästan slät tyngd på baksidan om jag ejj minns fel. Så i det närmaste platt kan man väl säga.
          Jäkla bra drag inte bara till öring.

          Kommentera


          • #6
            Tack Peter vilket jobb! Luvias har legat på topplistan men även Sölv 3 samt nyfiken på vad nya W4 .... Tål att tänka på, strikt taget blir nog vilken som av de tre ett lyft för mig. Heder även åt Wittlocks!

            Snaps är väl en variant på Varbergsdraget som jag kört själv, för mig ett skeddrag med "pilkstuk" Enkelt utförande men kastar mkt bra, "skär" fint i vinden och fiskar likaså.
            Senast ändrad av anteman; 2022-11-29, 23:27.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Det där snaps draget, är det ett skeddrag eller är det platt så att säga? Svårt att se på bilderna jag hittar på nätet.
              Snaps är ett måste i öringlådan, det är en välkalibrerad plåtbit med en vikt på andra sidan, men försök att hitta nån gammal batch med blyvikt för dom nya med något miljövänligare viktmaterial har inte lika bra gång, det gäller både vid invevning och vid spinnstopp tycker jag, men dom nya funkar självklart oxå och dom kastar som en missil. Snaps är ett sånt klassiskt drag som funkar jämt och levererar när allt annat sviker, misstänker att tillverkaren kört mycket med Elbe torsk i sin barndom

              Kommentera


              • #8
                Peter B . Jag har SG Parabellum CCS Travel spöt som testades av dig, fiskat det endast 3 ggr. Håller med om att det är djupare aktion på det och lite mer ”gammaldags” aktion och jag får lite flugspö vibe med det vid drillning. Hö på 35-40cm böjer spöt bra så det är ingen krallig påk. Jag har endast använt bombarda 15g som fungerade bra. För egen del tycker jag aktionen på spöt passar till bombardafisket men om jag endast fiskade drag skulle jag valt ett spö med lite toppigare aktion och kortare längd.
                /h

                Kommentera


                • #9
                  Peter B Tack för bra test information! Klippte ett AG3 på nu på morgonen då jag väntat på ditt test. Att jag tog AG3 11 fot istället för AG2 beror på att jag gillar 2 delat mer och att jag har lite svårt för rullfästet på AG2. 1160:- gav jag för spöt på fiske.se som verkade ha förlängt black weeken, om någon undrar. AG2 fanns för 1800:-.

                  Har ett Savage Gear 9 fot sen tidigare och håller med om den klassiska aktionen vilket är trevligt när man drillar men såklart kastar man kortare. Tycke också om det suveräna rullfästet med dubbla skruvar vilket gör att rullen sitter riktigt bra.

                  Kommentera


                  • #10
                    Håller helt med H i din analys/bedömning. Synd att det inte är mer variation på spöna , marknaden styr och tillverkarna springer åt samma håll.
                    Ngt som gjorde mig både förvånad o glad är hur mycket spö vi får för 1500-2500 . Grattis till AG 3 tror du blir nöjd.
                    Att ett gammalt Snaps drag skulle få en av huvudrollerna - den såg jag inte komma.
                    Peter b

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 302 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 453 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 314 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X