Finskproducerade vadare Ursuit Aqua - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Finskproducerade vadare Ursuit Aqua

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Finskproducerade vadare Ursuit Aqua

Har fått möjlighet att va testpilot för dessa vadare.
    Blir spännande o se hur de funkar , bäst för mig hade varit köra dem under kallvattensäsongen ( tålamod).
    Lite annat upplägg med tvärgående zip " pisslucka" , en snabb 180 gradare så kanske du kan lyckas med nr två - varning för
    " kantboll ".
    Foten är av samma material som byxan nedre del , lätt att ha förutfattade meningar om att det måste va neopren.
    Har bara torrprovat dem men de kommer o bli blöta inom kort.
    Peter b Click image for larger version

Name:	20230523_102838.jpg
Views:	503
Size:	1,89 MB
ID:	2623715

Spännande att se om de kan matcha annat på marknaden vad gäller bl a passform, andningsfunktion och livslängd.

Vilka byxor/modell kör du annars och vilka har sammantaget varit bäst av dem enligt dina kriterier? Får du ut 4-5 år ur en vadarbyxa eller givet att du fiskar så ofta, vanligen mindre än så?
    Senast ändrad av anteman; 2023-05-23, 15:29.

Kommentera

Dröjde lite med svaret kom inte in , varför vet jag inte.
      Passformen får bli lite på känn då jag fick XL och L hade varit mer passande.
      Jag tror att mina vadare snittar 3 år och då går de i saltvatten hela tiden 120-150 pass/år. Har kört Guideline Alta zip senaste 3 paren och är mycket nöjd med dem. Enda lilla minuset är att själva draget på dragkedjan har havererat på ett av paren och gick inte o hitta nytt - lite dåligt . Numera ser jag till o lägga nån droppe olja på det och det verkar funka. Innan dess hade jag 2 el 3 par av Patagonia Gallego men det var nog ingen bra upplaga . Läckage i grenen på ett av dem och vid dragkedjan på det andra.
      Har även haft Vision lite enklare/billigare modeller.
      Ska bli spännande o se hur Ursuit funkar , deras koncept är annorlunda än de flesta andra på marknaden.
      Kommer o va "brutalt ärlig " har inga kopplingar mot ngt märke el butik. Fick dem av en av säljarna på Wittlocks som ville att jag skulle testa eftersom Ursut frågat efter ngn som fiskar mckt.
      Peter b

Kommentera

Har nu gjort ett par första test.
        Materialet i byxor o gren känns oerhört gediget och starkt. Att kunna bedöma hur det tål slitage över längre tid är svårt att värdera men vadarna känns rejält gjorda.
        Jag är van vid en zip som går lodrätt, då gör det inte så mycket om man inte dragit den hela vägen upp men på dessa går den horisontellt ( märkte jag ) och då blev lite " fuktigt " utmed ena benet . Skönt att detta missöde hände nu och inte i januari. Det blev en snabb totalstängning av dragkedjan.
        Bältet är integrerat och med " steglös " justering tack vare det kraftiga kardborrupplägget. Lättjusterade hängslen , byxorna går högt upp på bröstkorgen.
        Minus : jag hade lite farhågor ang. foten/strumpan som är av samma material som byxan. De byxor som jag provat är för stora och foten i synnerhet vilket gjorde att den "korvade" sig i vadarskon - inte skönt.
        Hur slitstark är den jämfört med neopren.
        Jag kommer att testa igen men med en neoprenstrumpa inuti vadarna för att få fram ett mer rättvist test, resultat.
        Återkommer i frågan.
        Peter b

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
          Har nu gjort ett par första test.
          Materialet i byxor o gren känns oerhört gediget och starkt. Att kunna bedöma hur det tål slitage över längre tid är svårt att värdera men vadarna känns rejält gjorda.
          Jag är van vid en zip som går lodrätt, då gör det inte så mycket om man inte dragit den hela vägen upp men på dessa går den horisontellt ( märkte jag ) och då blev lite " fuktigt " utmed ena benet . Skönt att detta missöde hände nu och inte i januari. Det blev en snabb totalstängning av dragkedjan.
          Bältet är integrerat och med " steglös " justering tack vare det kraftiga kardborrupplägget. Lättjusterade hängslen , byxorna går högt upp på bröstkorgen.
          Minus : jag hade lite farhågor ang. foten/strumpan som är av samma material som byxan. De byxor som jag provat är för stora och foten i synnerhet vilket gjorde att den "korvade" sig i vadarskon - inte skönt.
          Hur slitstark är den jämfört med neopren.
          Jag kommer att testa igen men med en neoprenstrumpa inuti vadarna för att få fram ett mer rättvist test, resultat.
          Återkommer i frågan.
          Peter b
          Nu när jag läser. Stora i foten blir jag genast ytterst intresserad. Har väldigt svårt att hitta vadare. Nästan alla som sitter bra är för trånga i foten. Ska de passa i foten blir de gigantiska. Har inte helt onormal mått men nästan alltid passar M perfekt i vadare men då ryms inte mina 44 i skor. Ett par M i vadare som äntligen är stora i sockan vore ju en dröm.

Kommentera

Hej , jag upplevde dem som rejält stora i foten. Jag kör alltid oversize eftersom jag fiskar mycket när vattnet bara håller nån grad - då har jag dubbla polarsockar. Nu hade jag en men det kändes som jag utan problem hade kunnat ha 2-3 par till.
            Jag har 42 i ord skor men 46 i vadarkängorna .
            Kanske vore ngt för dig o testa . Har ingen koll på vilka butiker som för Ursuit .
            För små neoprenfötter smärta o kyla inget vidare.
            Hoppas du hittar rätt.
            Peter b

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            14 905 visningar
            1 gilla