Alla som fiskar - löpande , vakna. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alla som fiskar - löpande , vakna.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Alla som fiskar - löpande , vakna.

Prylar o pryttlar är kul men bara om de används = i vattnet. Annars är det show- off eller för o impa på nån?
    Med risk för och tjata hål i huvet på er så önskar jag mer fr faktiskt fiske .
    För egen del så har självkänslan/självförtroendet stärks senaste veckorna. Har lurat en 7-8 öringar över mått senaste 2v vilket innebär att jag är på " banan" igen.
    Igår va en fin kväll , några öringar under mått och en riktigt fet strax över . Men lite lekfärg så tillbakakaka.
    När jag står och dänger så ser jag ngt i ögonvrån - två möjligen tre tumlare H & T in mot Båstad. ( Tyvärr missade dom Tennisveckan ) och jag missade några napp.
    Over and out.
    Peter b

Kul med sådana där extraupplevelser! Jag satt på min sten och fiskade en gång vid min lokala lilla sjö mitt inne i skogen, det började bli ganska mörkt så klockan var väl 21:00 någonting, när jag helt plötsligt blev skrämd från vettet när en stor lång sak snabbt kravlade sig upp ur vattnet.

Efter första shocken slog det mig att det nog var en utter, men jag hade aldrig trott att en sådan bodde vid min lilla sjö. Helt oväntat! Men ibland så får man dessa fina bonusupplevelser, det är riktigt kul! =)

Nu när jag vet om det tror jag inte han lyckas skrämma mig igen, men har inte sett honom på 2 år nu.

// N

Kommentera

Jag kan dela med mig av en upplevelse som blev årets bästa fiskepass.

Förra onsdagen hade jag och kompisarna ett fantastiskt fiske i Stockholms underbara skärgård. Det var abborre, stor sådan, som stod på schemat och vi var ute på sjön kl. åtta på morgonen. Vi väljer en djupvass att drifta av och efter bara ett par kast får jag på en abborre. Liten. Men efter den kommer en 45cm+ simmande. Kul! De finns här. Vi driftar ner en bit och kompisen gör ett långt kast med sin Jackall/Illex Deracoup. Långt ut i kastet får han på en fisk som jag genast ser är större. Jag är redo med håven. På orten vi fiskar är gädda ovanligt. Det här är alla dagar i veckan en abborre. Flera rusningar gör fisken och bromsen på kompisens Daiwa Zillion skriker. Jag håvar den på andra läget. Abborre, 47 cm lång, 1,25 kg. High five.

10 minuter senare flyttar vi ner ytterligare en bit. Vi synar löja i ytan och kompisen sätter på en Berkley Juke 78 i färgen Honey Shad och kastar. Snart får han på ännu en fin fisk. Återigen, urstark. Jag håvar den. 47 cm abborre igen. På samma drift. Dagen börjat otroligt bra. Vi väger inte fisken då den ser ut att vara snäppet smalare än den första, så uppskattningsvis 1,2 kg. Det är inte Kalmarsund trots allt, där dessa fiskar hade vägt över 1,5 kg alla dagar i veckan.

Vi fiskar klart driften och får ett par småttingar till. Nu bestämmer jag att vi ska till nästa ort. Fisketuren är i princip redan ett resultat vi är toknöjda med. Nästa ställe är ett sund. Vi börjar utanför det och jag får en 3 hg fisk på Jerkbait. Efter det är det stendött. Vi driftar in i Sundet mer och plötsligt får jag ett stenhårt hugg på min DUO Realis 100SP. Missat mothugg. Jag twitchar vidare. BAM! Nu sätter jag mothugget och fisken känns tung. Jag är återigen bombsäker på abborre, då gäddorna här har lyst med sin frånvaro i ett antal år. Jag ser fisken. Den är enorm. Jag blir skakis. Fisken gör en lång rusning och jag tvingas frikoppla och sätta tummen på spolen, då jag inte hunnit ställa om bromsen. Den tar säkert 10 m lina. Sedan bogserar jag försiktigt in fisken och efter mycket om och men ligger den i håven.

Wow! Vilken fisk. Vi mäter den till 49 cm, blått en halv centimeter från att nå det legendariska 50 cm sträcket konstaterar vi. Vikt? 1,55 kg. Vilken jäkla fisk. Det här är den nästa största abborren (längdmässigt) vi fångat här. Den är en koloss. Vi konstaterar att på två ställen ha uppnått en topp 3 på 47, 47 och 49 cm. Det är riktigt bra. Fisken får gå tillbaka och simmar kraftfullt iväg. Vi fiskar på en timme till. Jag är övertygad om att det inte var den enda stora och betesfisken är överallt verkligen. Efter att ha gått bet vill kompisen inomskärs. Jag vill testa en annan plats 15 minuter bort, mer exponerat. Eftersom att det är min båt och jag har mest erfarenhet får jag bestämma, och vi tar polarns ställe senare på dagen.

Turen innan hade också varit lyckad. På platsen vi åker till, som är en till synes helt vanlig, ointressant vass, hade kompisen en 45+ efter turen innan. Den turen slog jag mitt PB. Vi hade fiskat hela dagen och kammat hem dålig mängd fisk. Jag hade en 38 cm i båten på kanske 700 g, men annars var de få och små. Det sista vi gör är att ta en drift längs en vass.....och då händer det. Jag krokar den galnaste abborre jag någonsin har sett. Tidigt ser jag fisken och den är hög som en Braxen. Efter en fight där fisken bara slåss och slåss, med flera rusningar, får polarn tag i underkäken och lyfter varsamt i fisken (håven hade glömts hemma den turen). På en Armada Eyecatcher 8 g med BKK strl. 10 UV-krok har jag krokat mitt nya PB. En koloss på 51 cm. En legendarisk fisk i Stockholms Skärgård. Det var vad som hände turen innan.

Åter till onsdagens fisketur. Eftersom att en stor abborre hade visat sig vid den här så kallade ointressanta vassen förra gången jag fiskade där ville jag lägga ett par kast där. Jag får en på andra kastet på ca 37 cm. Duglig start. En liten kommer upp. Sen får jag ett hugg på min DUO Realis 100SP igen. Denna gång väldigt försiktigt, men jag ser den slackade linan studsa. Jag gör mothugg. Stor! Abborrarna den här dagen var verkligen urstarka. Min rusar som bara den. Den går under motorn och jag blir nervös när linan skrapar emot. Tacka vetja fluorocarbon. Kompisen håvar. 46 cm. Wow! Vilket fiske. 3:e stället, 4:e 45-plussaren. Vi båda blir spända. Tänk om vi kan dra en till och få en topp 5 på 45 cm och över? Det är vad vi går in för.

Klockan slår halv tolv. Nu dör det. Vi får färre kontakter och fisken är liten. Efter lunch och ett par platser som inte ger någon fisk tar vi en drift längs vassen där kompisen drog två över 47 cm. Det verkar resultatlöst både på mängd och storlek. Hmm. "Vi kanske ska dra?" tänker jag när jag ser en stor abborre hugga på kompisens tailspinnare nära båtkanten. Han gör mothugg.....kroken fäster inte. Skit också. En garanterad 45-plussare är bränd. Aja. Vår dag har varit bra ändå. Men den var stor den där. Då var klockan ca 14:30.

Efter ytterligare 4 h har vi plockat upp en kompis. Vi ringde dit honom eftersom att fisket hade varit så givande. Han var alldeles nyvaken men gick med på att ta sig dit. Efter att han anslöt har vi fått två fiskar på kanske 20 cm vardera. Han är minst sagt tveksam. Även de mest givande ställena verkar vara sega för tillfället. Vi bestämmer oss till slut runt kl. 20:30 att dra tillbaka till den obetydliga vassen där 46:an drogs. Det går ett tag och lite småfisk kommer upp. Jag ber att få pröva kompisens spö och sätter på en djupgående DUO Realis. Pang! Jag får på en fisk. Den känns stor. Tusan vad den fightas. I håven krymper den dock. I samma veva har vår anslutne kompis kastat på platsen jag fick min fisk. Han får på en nu.

Hans fisk som från början känns mindre bara växer och växer. Jag försöker desperat kroka loss mitt bete från håven och min fisk. Hans fisk är stor och nu är den vid båtkanten. Jag skyndar mig och lyckas till slut. Fisken håvas. Det är garanterat årsbästa för min kompis. Vi mäter fisken och hoppas...den är....45 cm lång! YES! Där satt den. Så himla kul. Ett dubbelhugg från ingenstans där 40 cm respektive 45 cm fångas. Vi har lyckats. Efter ett par till timmar har vi nått 32 fiskar totalt. Vi rampar upp.

Att vi är nöjda är inget snack om saken. Herregud vilket fiske vi haft. Topp 5 på 45, 46, 47, 47 och 49 cm. Det är en helt galen topp 5 i Stockholms Skärgård. Dagen efter är jag riktigt sliten. Jag räknar lite på det och till slut var vi ute i 15 h. Trots en hemsk huvudverk som gör mig sen till jobbet är jag toknöjd. Jag har verkligen aldrig varit med om något sådant fiske på stor fisk. Här i Stockholm blir dem ju inte alls lika tunga som nere i Kalmar, men längden är otroligt imponerande.

Det här var min rapport från förra onsdagens (respektive Söndagen innans) pass. Hoppas det var en kul läsning.

Kommentera

Bravo, kul läsning! =) Den galnaste jag varit med om, när vi var fyra som fiskade i samma båt var 51 gäddor på en dag. Men vi hade fiskeguide så det måste ju vara lite fusk.

// N

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        64 svar
        15 472 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg .art