Jag har väl kikat på en och annan produktion av exempelvis Perch Fight, Abborrefemman och Fly Vs Jerk... men jag tror aldrig att jag har sett att någon där fiskar med digitala rullar spm exempelvis shimanos DC-rullar. Har ni andra sett att sådana rullar används så att det bara är jag som totalt har missat det?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Digitala rullar
Collapse
X
-
-
Liknande spaning här. Samma sak på fisketävlingar. Tycker det är väldigt lite DC-rullar på svenska internetshoppar över lag. Har sett SLX DC och Metanium DC men finns säkert fler som missats. Lågprofilade DC-rullar passar ju ypperligt för lättare gäddfiske och de håller mer än man tror. SLX DC är ju en bra instegsrulle.
Med tanke på hur många spin-offs det gjorts på centrifugalbromsade rullar och begränsningen i bromsbanan så är det faktiskt märkligt att fler inte upptäckt de fördelar som finns med DC. Framför allt när tekniken förfinats under snart 20 år och att den redan från början var bra med Calcutta TE DC. Jag är iofs bias.
Men om det frontades hårt så tror jag faktiskt att det skulle bli en hit.Senast ändrad av gabbu; 2024-03-27, 08:41.
Kommentera
-
Om det är att dom inte bör använda DC rullar pga av ljudet, misstänkar att det kan göra det svårare när dom ska klippa & redigera film.
Personligen tycker jag det är en plåga att fiska med någon som har en DC rulle (tack och lov känner jag bara en som har sin kvar), ljudet är roligt en liten stund men inte en hel dag.
Kommentera
-
Mitt huvudsakliga problem med DC rullarna är att jag aldrig är helt säker på när och hur den kommer bromsa. Magnet- och centrifugalbromsar eller kombinationer av dessa känns för mig som att jag efter ett tag förstår "bromsprofilen". DC är dock något ett mysterium för mig och känns aldrig helt konsekvent.
- Gillar 2
Kommentera
-
Har faktiskt inte funderat hur fiskekompisarna upplever vinandet men kan tänka mig att det stör om man själv inte fiskar med rullen. Dock har ingen kommenterat ljudet ännu. Så länge rullen låter så vet man ju iaf att systemet fungerar. Tycker dock att liknande trend ses på de fåtal tävlingar jag är med i och det är ett skralt utbud i affärerna och sociala medier. Där fotas ju en hel del.
Min personliga spaning är att det är främst i medvind som DC-rullarna skiner.Senast ändrad av gabbu; 2024-03-27, 09:28.
Kommentera
-
Det är ju mest gädda på tävlingarna. Nyttan av DC på en gäddrulle är väl tveksam
Har en gammal Calcutta 250 DC första generationen som jag använder till gädda. Det funkar utmärkt förutom att jag kört slut på en uppsättning lager. Det är nog 50/50 i tid mellan den och Amba för mitt gäddfiske. Har några kompisar som kör Curado DC för gädda, de är också nöjda
Jag tror att frånvaron av DC handlar mycket om att de vill plugga för hyfsat prisvärda rullar som de kan sälja stora volymer av
Kommentera
-
Calcutta 201TEDC var ju ändå en hyfsat populär gäddrulle tiden det begav sig. Kan dock inte minnas att jag sett den eller andra i nävarna på våra kändisar.
Själv håller jag med barnmorskan om själva bromsen.
Lägger till att jag också upplever/upplevde det som att de tidiga DC-rullarna var tillverkade för att mer erfarna fiskare skulle kunna kasta långt medan de moderna snarare agerar "introduktionsrullar" där bromsen är mer av "hålla handen"-typ, ungefär som Daiwas SV.
Det är förvisso enbart mina personliga betraktelser efter några tiotals DC-rullar renoverade och testade, har själv endast ägt just en gammal TEDC, men kan om mina fantasier stämmer kanske också till viss del förklara varför inte "proffsen" använder DC annat än i reklamsyfte.
Med detta sagt tycker jag DC är spännande, tekniken har visat sig fungera även över tid, samt ha sin plats.
Flertalet jag känner som aldrig riktigt fått häng på kast med multi fiskar idag modernare DC-rullar som komplement till haspel vilket fungerar utmärkt.
Ljudet har jag aldrig uppfattat som störande, tycker inte de låter så hemskt farligt.
- Gillar 2
Kommentera
-
Kom ihåg att det var en på forumet som tog gift på att det var omöjligt att övervarva med en calcutta TEDC. Shimano utlovade tumlösa kast men riktigt så var det kanske inte, minns dock att man fick anstränga sig rätt bra ändå.
Jag tycker DC - bromsen har sin plats bland lättkastade gäddbeten, om det är typ swimbaits man har som grundarsenal, ex. westin, salmo, buster swim. Jag hade nog inte känt mig lika trygg med uttalandet om det gällde lättare grejer för abborre. Eller havsöringsdrag, eller någon situation när man går ner i lindimension och svårkastade beten för skatbona blir överjävliga att reda upp. Därtill är spolen rätt tung i de äldre modellerna. Men det beror ju lite på kaststil också, lirar man med små marginaler så åker man i diket då och då.
DC-spolarna rymmer inte så mkt grov lina, dvs lina som är tillräckligt grov för att behålla ett drag på 100 gram och ett tvärt stopp. Salmo 12 är värst, de får man på riktigt bra fart på i kasten så de har man fått simma efter ett par gånger.
Att DC-bromsen håller en i handen tycker jag stämmer bra om man drar åt bromsen till sweetspot, men på lägsta broms av de rullar jag testat, så övervarvar man om man inte är uppmärksam. En förklaring kan vara att bromsprofilen skiljer en hel del mellan olika DC-modeller.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 450 visningar
1 gilla