Digitala rullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Digitala rullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har ingen erfarenhet alls av DC-rullar men är väl lite nyfiken av mig så jag köpte en för att testa och jämföra med mina analoga stofilrullar. För det mesta när man ser tester på nätet så testas en rulle med ett spö och en typ av lina... är testet gjort i norra amerikanska kontinenten är testet troligtvis utfört med en usel nylonlina med angiven brottstyrka som helt klart går att ifrågasätta :-)

Ni som använder traditionella multirullar med centrifugal eller magnetbroms eller en kombination samt även använder DC-rullar.. upplever ni att någon av rullarna medger längre kast, i så fall vilken typ?

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Calcutta 201TEDC var ju ändå en hyfsat populär gäddrulle tiden det begav sig. Kan dock inte minnas att jag sett den eller andra i nävarna på våra kändisar.

Själv håller jag med barnmorskan om själva bromsen.
      Lägger till att jag också upplever/upplevde det som att de tidiga DC-rullarna var tillverkade för att mer erfarna fiskare skulle kunna kasta långt medan de moderna snarare agerar "introduktionsrullar" där bromsen är mer av "hålla handen"-typ, ungefär som Daiwas SV.
      Delar den uppfattningen och det kanske är skälet till varför jag slutade använda min 201 TEDC för typ tio år sedan när de första SV spolarna kom. Dessa var ju "tillbehörsspolar" och ersatte det behov jag egentligen hade och trodde DC bromsen skulle lösa; relaxade kast på alla avstånd, oavsett kastriktning utan risk för trassel. Jag tror den ursprungliga DC-tanken var lååååånga kast. Det var iaf så rullen marknadsfördes i Japan. Kast över 100m utan problem och spolhastigheter på revolutionerande 30000rpm. Jag har kvar min mest för att jag gillar plattformen, snarare än bromsen som jag upplever lynnig för min typ av fiske.

De senare DC-rullar jag testat är ju lite mer som JontaK beskriver, lättkastade. Jag håller med om essensen i att SV och DC, även om teknikerna bakom är enormt skilda uppnår ungefär samma sak. Hög användarvänlighet, men lägger samtidigt i viss mån sordin på fisket. Kasten blir lite stummare, i sin enorma stabilitet. Så det känns ibland skönt att byta spole till något som håller en på tårna lite mer och ger lite starkare dopaminpåslag i det perfekta kastet...

Kommentera

Jag har ett antal shimanorullar både med och utan DC och använder dessa snarlikt, DC kanske räddar en från po mot slutet av en lång dag när man börjar kasta ofokuserat eller om vinden är extra byig annars tycker jag skillnaderna är små. Kastlängd är sällan något som jag känner mig begränsad av oavsett bromstyp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Jag har ingen erfarenhet alls av DC-rullar men är väl lite nyfiken av mig så jag köpte en för att testa och jämföra med mina analoga stofilrullar. För det mesta när man ser tester på nätet så testas en rulle med ett spö och en typ av lina... är testet gjort i norra amerikanska kontinenten är testet troligtvis utfört med en usel nylonlina med angiven brottstyrka som helt klart går att ifrågasätta :-)

Ni som använder traditionella multirullar med centrifugal eller magnetbroms eller en kombination samt även använder DC-rullar.. upplever ni att någon av rullarna medger längre kast, i så fall vilken typ?
          Ja det är svårt det där när man är nyfiken -blev vid en slx 151 dc i vinter när lundgrens flyttrensade av samma anledning
          jaja det blir kul att testa så man gjort det så får man se om den går i arv eller vandrar vidare

Kommentera

Nya Metanium-24 DC verkar vara en grym rulle.
            Själv gillar jag mina dc rullar, tycker de kastar långt och pålitligt . Men ser ingen mening att ha dem till bete under 20g. Så på abborre väljer jag andra bromsystem. Främst Daiwa SV då de också är väldigt lätta att ställa in som DC, utan massa vikter som ska aktiveras eller avaktiveras efter olika beten.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              Jag har ett antal shimanorullar både med och utan DC och använder dessa snarlikt, DC kanske räddar en från po mot slutet av en lång dag när man börjar kasta ofokuserat eller om vinden är extra byig annars tycker jag skillnaderna är små. Kastlängd är sällan något som jag känner mig begränsad av oavsett bromstyp.
              Att kunna ta till en livlina vid slutet av dagen är ju en god aspekt såklart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

Ja det är svårt det där när man är nyfiken -blev vid en slx 151 dc i vinter när lundgrens flyttrensade av samma anledning
                jaja det blir kul att testa så man gjort det så får man se om den går i arv eller vandrar vidare

Spännande! Det ska bli kul att hör... läsa vad du anser om DC :-)

Jag hittade billig oanvänd slx xt i 70-storlek.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg
                  Nya Metanium-24 DC verkar vara en grym rulle.
                  Själv gillar jag mina dc rullar, tycker de kastar långt och pålitligt . Men ser ingen mening att ha dem till bete under 20g. Så på abborre väljer jag andra bromsystem. Främst Daiwa SV då de också är väldigt lätta att ställa in som DC, utan massa vikter som ska aktiveras eller avaktiveras efter olika beten.
                  24 metanium har väl samma spole men med dom där o-ringarna på axeln och idc-5 broms som slx xt 70 och lite lättare chassi? :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

24 metanium har väl samma spole men med dom där o-ringarna på axeln och idc-5 broms som slx xt 70 och lite lättare chassi? :-)

MGL 3 spole sitter i de flesta shimano nu tror jag. Har den i min -21 Antares DC

Kommentera

Den där på the reel test envisas ju med att använda sin urusla telefonsladd till lina... och när han använder en flätad lina så är den så billig så han bara får på 45 meter av den på en 70-spole... han har nog ett IQ under medel... i amerika...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 516 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34