Digitala rullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Digitala rullar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

    Den där på the reel test envisas ju med att använda sin urusla telefonsladd till lina... och när han använder en flätad lina så är den så billig så han bara får på 45 meter av den på en 70-spole... han har nog ett IQ under medel... i amerika...
    Ja han verkar ju vara lite speciell den killen. Men rullen känns som den kastar riktigt långt även med nylonlina.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg

      Ja han verkar ju vara lite speciell den killen. Men rullen känns som den kastar riktigt långt även med nylonlina.
      Jo, men han får ju linresning så fort han släpper lite på bromsen. Troligtvis har han fel spö OCH fel typ av lina för den rullen. Det finns ju ingen som sätter på cykelhjul på en formel 1 bil och tankar den med diesel...

      Kommentera


      • #23
        Provkastade Antares 2023 DC MD i 45 minuter, enbart i PE-läget men jobbade mig ner till näst-lägsta. Blev bra längd i medvind men inget fantastiskt.
        Ska testa X-läget imorgon och se om det är någon skillnad. Kanske man får med sig linräknaren och kan mäta kasten.

        Kvalitétskänslan jämfört med Exsence 12 DC är stor. Exsence känns som en riktigt default-rulle i jämförelse men det har ju varit en riktig slitvarg som verkligen levererat.
        Senast ändrad av gabbu; 2024-03-28, 20:35.

        Kommentera


        • #24
          Jag fick hem en Shimano SLX XT 71 DC idag. Jag hade 12-trådig spiderwire i 0.11 hemma så det spolades på. Jag fick nästan på 150 meter.

          Rullen sattes på ett ABU Svartzonker 6-21.

          En såndär vanlig internationell kastdobb för tävling på 7 gram sattes på och läge P valdes på rullen. Jag fegade och började med läge W som väl står för wind och det gav några kast på uppskattningsvis 20 meter… klart överbromsat i det läget. Ändrade steg för steg till lägsta läget vilket fungerade klanderfritt utan linresning.

          Kastlängden är ungefär som med en ABU Garcia MaxX med likvärdig lina på samma spö.

          Ingen direkt sensationell upplevelse men rullen fungerar även om den helt saknar själ och ska givetvis testas även med riktiga beten på sjön.

          Kommentera


          • #25
            DC kastar som Asien-ABU för 700 spänn!?
            Tror det är dödsstraff på dylika uttalanden i vissa kretsar nuförtiden...

            Skämt åsido, 7 gram på spö klassat 6-21 en bit över 20 meter (antar jag med den lättare bromseffekten) är faktiskt inte särskilt illa alls egentligen.

            Kommentera


            • #26
              Med rullen i lägsta bromsläge kastar den närmare 50 meter så ingen skugga över DC alls. Med kastdobb går ju det nästan med vilken rulle som helst.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                Provkastade Antares 2023 DC MD i 45 minuter, enbart i PE-läget men jobbade mig ner till näst-lägsta. Blev bra längd i medvind men inget fantastiskt.
                Ska testa X-läget imorgon och se om det är någon skillnad. Kanske man får med sig linräknaren och kan mäta kasten.

                Kvalitétskänslan jämfört med Exsence 12 DC är stor. Exsence känns som en riktigt default-rulle i jämförelse men det har ju varit en riktig slitvarg som verkligen levererat.

                De senare Anteres rullarna är verkligen kavalitekänsla i . Excense DC kastar ju riktigt bra men är ju inte i närheten av nya Antares i känslan. Kan tänka mig att det är MM dreven som gör skillnad.
                X läget kör jag alltid med med min -21 Antares DC med havsöringsdrag vid Landfiske vid Vättern för jag vi ha långa kast. Väldigt sällan det strular trots den yttre bromsen på min.
                Endast om jag kör fladdriga skeddrag i blåst så kan det bli strul om jag inte går ner ett steg på yttre vilket jag bör men glömmer om jag ibland då jag går över till fladdriga drag.

                Med gäddbete och MD kan du nog lätt köra X och sedan finlira med yttre. Skulle inte förvåna mig om du kan köra på ner mot min också med gäddbete förutom när det blåser motvind. Bara att ställa bromsen lite svagt när du testar sig fram.
                Gäddabeten kommer flyga långt
                Jag kör gädda ofta med -19 Conquest 201 DC riktigt trevlig för bete upp till 100g iallafall
                Hade önskat lite lägre utväxling på Antares MD om man ska ha den till gädda bara. Det var väl 88cm
                på den lägre.

                Senast ändrad av Hepper2; 2024-03-29, 07:42.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                  Mitt huvudsakliga problem med DC rullarna är att jag aldrig är helt säker på när och hur den kommer bromsa. Magnet- och centrifugalbromsar eller kombinationer av dessa känns för mig som att jag efter ett tag förstår "bromsprofilen". DC är dock något ett mysterium för mig och känns aldrig helt konsekvent.
                  Är det DC på abborrerullar då du upplever det?

                  Kommentera


                  • #29
                    Jag orkar inte googla :-) Vad är läge X till för?

                    På en SLX XT DC finns N F och P som väl är för Nylon, Flourcarbon och PE. Någe X har jag inte sett...

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                      Jag har ingen erfarenhet alls av DC-rullar men är väl lite nyfiken av mig så jag köpte en för att testa och jämföra med mina analoga stofilrullar. För det mesta när man ser tester på nätet så testas en rulle med ett spö och en typ av lina... är testet gjort i norra amerikanska kontinenten är testet troligtvis utfört med en usel nylonlina med angiven brottstyrka som helt klart går att ifrågasätta :-)

                      Ni som använder traditionella multirullar med centrifugal eller magnetbroms eller en kombination samt även använder DC-rullar.. upplever ni att någon av rullarna medger längre kast, i så fall vilken typ?
                      Hade en Ryoga som jag kastade med parallellt med min Conquest 201DC. DC kastade nog bara något längre men den kastar mer luftigt, lätt om du förstår hur jag menar. Betet bara far iväg ljudlöst och långt. Kan nog vara lite pga av lite smalare spole på Shimano 201 mot Ryoga 1520 att den kändes betydligt luftigare i kasten. Samma lina sufix 131 0,33.
                      Innan dess körde jag gädda med den äldre TEDC 201 DC. Den finns fortfarande kvar men mest hyllvärmare.

                      Senast ändrad av Hepper2; 2024-03-29, 08:34.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 638 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 468 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 584 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X