Digitala rullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Digitala rullar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Hemkommen efter morgonens regniga fiskepass. Blev lite konfunderad, Antares X-mode ska som jag har förstått det, kunna ställas så pass lågt att man verkligen kastar på marginalen. Antares DC MD har ett liknande läge antar jag, X-mode för big baits sk XB, men jag var nu nere på lägsta nivå och det var svårt att provocera rullen vilket får mig att tänka att bromsverkan på XB är klart större än sedvanliga X-mode.

    Fortfarande för tidigt för att dra några slutsatser, mitt bench mark är Exsence DC, men känslan är att det inte är någon större skillnad i kastlängd. Tänkte innan köp att det var lite oklart kring hur mkt XB skiljer sig mot X-mode men vågade inte beställa en Exsence DC 22 med MGL-spole då jag trodde rullen skulle vara för klen för gäddfisket.

    En annan detalj är att spolen inte är löstagbar utan verktyg. Så får man ett skatbo och vill ta ut spolen från gaveln, för att få plats att lirka med en krok eller dylikt, så går det inte hursom. Så man blir känsligare för att ett trassel ställer in turen och det här man i bakhuvudet under kasten.

    En annan skillnad är den mekaniska bromsen. På Exsence påminner den om ABUs runda rullar där du verkligen kan justera så du känner att spolen glappar helt i sidled. På Antares är det inte så, trots att du har glapp så är känslan att spolen inte är lika lös. Jag vill ju kunna ta bort den mekaniska bromsen helt.

    Min kaststil är rätt vårdslös på så sätt att jag hela tiden vill komma så långt som möjligt eftersom jag fiskar en hel del från land. Med grov lina löser jag ändå de allra flesta trassel. Fiskade inledningsvis med tunn lina och jag gick igenom 4 linbyten på kort tid innan jag ledsnade och bytte till grövre. Och som alla vet så står det alltid som mest fisk dit du inte når.

    Nu såhär i efterhand ångrar jag kanske lite att jag inte körde på en rulle av typen antares eller någon modernare Exsence som har både MGL-spole och X-mode. Frågan är ju hur hållbara dessa är för gäddfiske, men antagligen är de det.

    Exsence DC ser inte mycket ut för världen men är väldigt simpel och har alla funktioner som jag egentligen söker. Den är därtill enkel. Kanske att vissa upplever den överbromsad men det är inget jag har lagt märke till. Såhär initialt lite ljummet intryck, kanske att det ändrar sig allteftersom.
    Senast ändrad av gabbu; 2024-03-29, 10:13.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      Jag orkar inte googla :-) Vad är läge X till för?

      På en SLX XT DC finns N F och P som väl är för Nylon, Flourcarbon och PE. Någe X har jag inte sett...
      X = extra långa kast, minsta bromspåverkan. Finns hos Antares

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
        Hemkommen efter morgonens regniga fiskepass. Blev lite konfunderad, Antares X-mode ska som jag har förstått det, kunna ställas så pass lågt att man verkligen kastar på marginalen. Antares DC MD har ett liknande läge antar jag, X-mode för big baits sk XB, men jag var nu nere på lägsta nivå och det var svårt att provocera rullen vilket får mig att tänka att bromsverkan på XB är klart större än sedvanliga X-mode.

        Fortfarande för tidigt för att dra några slutsatser, mitt bench mark är Exsence DC, men känslan är att det inte är någon större skillnad i kastlängd. Tänkte innan köp att det var lite oklart kring hur mkt XB skiljer sig med X-mode men vågade inte beställa en Exsence DC 22 med MGL-spole då jag trodde rullen skulle vara för klen för gäddfisket.

        En annan detalj är att spolen inte är löstagbar utan verktyg. Så får man ett skatbo och vill ta ut spolen från gaveln, för att få plats att lirka med en krok eller dylikt, så går det inte. Så man blir känsligare för att ett trassel ställer in turen och det här man i bakhuvudet under kasten.

        En annan skillnad är den mekaniska bromsen. På Exsence påminner den om ABUs runda rullar där du verkligen kan justera så du känner att spolen glappar helt i sidled. På Antares är det inte så, trots att du har glapp så är känslan att spolen inte är lika lös. Jag vill ju kunna ta bort den mekaniska bromsen helt.

        Min kaststil är rätt vårdslös på så sätt att jag hela tiden vill komma så långt som möjligt eftersom jag fiskar en hel del från land. Med grov lina löser jag ändå de allra flesta trassel. Fiskade inledningsvis med tunn lina och jag gick igenom 4 linbyten på kort tid innan jag ledsnade och bytte till grövre. Och som alla vet så står det alltid som mest fisk dit du inte når.

        Nu såhär i efterhand ångrar jag kanske lite att jag inte körde en rulle av typen antares eller någon öl modernare Exsence som har både MGL-spole och X-mode. Frågan är ju hur hållbara dessa är för gäddfiske, men antagligen är de det.

        Exsence DC ser inte mycket ut för världen men är väldigt simpel och har alla funktioner som jag egentligen söker. Den är därtill enkel. Kanske att vissa upplever den överbromsad men det är inget jag har lagt märke till.
        Spolbromsen har de lagt till en oring. Då den är svårare att justera från glapp till inget glapp. Jag har inte rört den sen jag ställde den första gången vilket är skönt att slippa hålla på med. Men väldigt ovant i början. Mina andra rullar släpper jag när jag inte använder dem. Jag justerar så jag inte har glapp men väldigt nära glapp. På andra rullar icke nyare Antares kör jag lite glapp. Vet att the Reel test pratade om oringen när han testar Antares MGL 70.

        2minuter in i klippet pratar han om shimanos nya oring.

        https://youtu.be/lhzHRUvHtAk?si=gCX-hx6cHnZDYc0T


        Senast ändrad av Hepper2; 2024-03-29, 10:20.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg

          Spolbromsen har de lagt till en oring. Då den är svårare att justera från glapp till inget glapp. Jag har inte rört den sen jag ställde den första gången vilket är skönt att slippa hålla på med. Men väldigt ovant i början. Mina andra rullar släpper jag när jag inte använder dem. Jag justerar så jag inte har glapp men väldigt nära glapp. På andra rullar kör jag lite glapp. Vet att the Reel test pratade om oringen när han testar Antares MGL 70.

          Hur har du gjort när du ställt bromsen? Vilken inställning har fungerat bäst för dig?

          Kommentera


          • #35
            Shimano 23 Antares DC MD är inte helt lätt att hitta hos handlare här i Sverige va?

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg
              Spolbromsen har de lagt till en oring. Då den är svårare att justera från glapp till inget glapp. Jag har inte rört den sen jag ställde den första gången vilket är skönt att slippa hålla på med. Men väldigt ovant i början. Mina andra rullar släpper jag när jag inte använder dem. Jag justerar så jag inte har glapp men väldigt nära glapp. På andra rullar icke nyare Antares kör jag lite glapp. Vet att the Reel test pratade om oringen när han testar Antares MGL 70.
              För att reda ut eventuella missförstånd jag, och andra, kan ha:
              Redan Antares DC7 från 2006 hade o-ring innanför bromskoppen, precis som många andra rullar.
              Upplever dock att nyare rullar har mer motstånd i själva koppen.

              Tror det som försvårar inställningen hos nyare Antares (och andra mer avancerade Shimano), jag har kikat specifikt på DC MD, är Shimanos så kallade Silent Tune där det sitter tre o-ringar på spolaxeln, en mindre på vardera håll samt en större på vevsidan.
              Kan det stämma?
              Senast ändrad av JontaK; 2024-03-29, 10:53.

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                Hemkommen efter morgonens regniga fiskepass. Blev lite konfunderad, Antares X-mode ska som jag har förstått det, kunna ställas så pass lågt att man verkligen kastar på marginalen. Antares DC MD har ett liknande läge antar jag, X-mode för big baits sk XB, men jag var nu nere på lägsta nivå och det var svårt att provocera rullen vilket får mig att tänka att bromsverkan på XB är klart större än sedvanliga X-mode.

                Fortfarande för tidigt för att dra några slutsatser, mitt bench mark är Exsence DC, men känslan är att det inte är någon större skillnad i kastlängd. Tänkte innan köp att det var lite oklart kring hur mkt XB skiljer sig mot X-mode men vågade inte beställa en Exsence DC 22 med MGL-spole då jag trodde rullen skulle vara för klen för gäddfisket.

                En annan detalj är att spolen inte är löstagbar utan verktyg. Så får man ett skatbo och vill ta ut spolen från gaveln, för att få plats att lirka med en krok eller dylikt, så går det inte hursom. Så man blir känsligare för att ett trassel ställer in turen och det här man i bakhuvudet under kasten.

                En annan skillnad är den mekaniska bromsen. På Exsence påminner den om ABUs runda rullar där du verkligen kan justera så du känner att spolen glappar helt i sidled. På Antares är det inte så, trots att du har glapp så är känslan att spolen inte är lika lös. Jag vill ju kunna ta bort den mekaniska bromsen helt.

                Min kaststil är rätt vårdslös på så sätt att jag hela tiden vill komma så långt som möjligt eftersom jag fiskar en hel del från land. Med grov lina löser jag ändå de allra flesta trassel. Fiskade inledningsvis med tunn lina och jag gick igenom 4 linbyten på kort tid innan jag ledsnade och bytte till grövre. Och som alla vet så står det alltid som mest fisk dit du inte når.

                Nu såhär i efterhand ångrar jag kanske lite att jag inte körde på en rulle av typen antares eller någon modernare Exsence som har både MGL-spole och X-mode. Frågan är ju hur hållbara dessa är för gäddfiske, men antagligen är de det.

                Exsence DC ser inte mycket ut för världen men är väldigt simpel och har alla funktioner som jag egentligen söker. Den är därtill enkel. Kanske att vissa upplever den överbromsad men det är inget jag har lagt märke till. Såhär initialt lite ljummet intryck, kanske att det ändrar sig allteftersom.
                Vad gör att du önskar MGL spole istället?

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Shimano 23 Antares DC MD är inte helt lätt att hitta hos handlare här i Sverige va?
                  Såg ingen när jag sökte. Jag beställde min från japantackle.com

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg

                    Hur har du gjort när du ställt bromsen? Vilken inställning har fungerat bäst för dig?
                    På Antares -21 DC gjorde jag en inställning som har fått vara så. Där har de en ratt som knappt går att justera utan ett medföljande litet plasverktyg. Men den beter sig som min andra nyare Antares70.
                    På Antares 70 där ratten är mer justervänlig så känner man ett stort glapp till man kommer till att den nästan inte glappar. Fortsätter man dra åt där så händer typ ingenting. Fast man känner ett minimalt glapp. Där brukar jag ha den. En vanlig rulle går ju från stort glapp till inget glapp nästan på ingenting. Men så blir det inte här utan det går över till likadant minimalt glapp. Man får dra mycket om man ska in till helt glappfritt. Så jag stannat där jag precis kommer till det minimala
                    glappet.

                    Kommentera


                    • #40
                      22 Exsence DC har de (tyvärr) givit en djupare spole just för kustfisket i japan med större och tyngre beten så "halvtungt" gäddfiske bör den klara https://fish.shimano.com/ja-JP/produ...3s9y5cqau.html
                      Såg nån video på YT och de körde hyfsade glide-baits. Fast den känns personligen lite "fel" ja overkill för gäddfiske för mig på ngt sätt. Skulle dock gärna, trots djupare spole, pröva den till HÖ-fiske för att se hur den nya 4×8 bromsen funkar i motvind.
                      Senast ändrad av anteman; 2024-03-29, 12:37.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 638 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 468 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 584 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X