Flugfiskefrågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiskefrågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
    Lättast är om du skaffar dig en sjunkspets och fäster på din flytlina, sen knyterdu en vanlig tafs på den så behöver du inte köpa sjunklina såvida du inte vill ner på stora djup :-)

netlines.se är en bra sida, Marco heter han som driver den. Det han inte vet om linor är inte värt att veta :-)

Jag kör hans egna Dynamic lina som finns i klass 5 och 6. Denna lina kostar bara 599:- ibland 500:- om han kör någon rea. Det är en mycket lättkastad lina som sträcker ut sig riktigt bra.

Angående kurs så är det alltid bra, annars finns det väldigt många instruktionsvideor på youtube som är bra :-)

Kul att få lite fler flugfiskare här :-)

Classe
    Smart! Vad för öglor är bra att kunna då om man ska knyta fast en sjunk spets på en flytlina. Tafsen längst ut ska den vara florocarbon, och är det någon speciell typ av florocarbon man behöver då? Tack för ditt svar

Kommentera

Ursprungligen postat av mrfisker Visa inlägg
      Vad ska du fiska för något?
      Jag tänkte fiska både i älv för harr men också i put and take vatten för regnbåge och öring!

Kommentera

En enhandslina för ett enhandsspö är inte på något vis lämplig att använda tillsammans med en sjunkspets för en tvåhandslina ämnad för just tvåhandsspö med skagit eller skandi som teknik. Linvikten blir garanterat fel.

För enhands så får man byta linan efter behov och till en början kommer du klara dig jättebra med en flytlina som är anpassad i vikt till ditt spö. Linklass står på spöet och många nya spön anger även lämplig vikt i gram.

Att gå utanför allt som är normalt är att göra det onödigt svårt för sig själv.

Vill man så kan man fiska med sjunkande flugor med taperad tafs av fluorocarbon för lite snabbare sjunk men även en taperad nylontafs sjunker. Se bara till att inte smörja tafsen med material som ska få den att flyta :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

Att gå utanför allt som är normalt är att göra det onödigt svårt för sig själv.
          Kunde inte vara bättre sagt

Kommentera

Har du friskvårdsbidrag på arbetet om du inte nyttjar det till annat så får du ta kastkurser på det sen mitt tips keep it simple är inte så svårt bara man inte stressar fram kasten.

Kommentera

Viktigast är att inte göra det så svårt. Vad är det för utrustning du köpt? Fick du med lina? Lättare att ge tips då. Men som flera skrev, börja med en flytlina. Sen köper du bara en färdig taperad tafs. Knut på lämplig fluga och kör. När du börjar bli säker på kasten så kan du köpa en spole till din rulle eller ytterligare en rulle om du så vill och skaffa en sjunklina om du vill fiska booby efter regnbåge.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Viktigast är att inte göra det så svårt. Vad är det för utrustning du köpt? Fick du med lina? Lättare att ge tips då. Men som flera skrev, börja med en flytlina. Sen köper du bara en färdig taperad tafs. Knut på lämplig fluga och kör. När du börjar bli säker på kasten så kan du köpa en spole till din rulle eller ytterligare en rulle om du så vill och skaffa en sjunklina om du vill fiska booby efter regnbåge.
                Köpte ett klass 6 kit med flytlina!

Kommentera

Ursprungligen postat av Harald Visa inlägg

Köpte ett klass 6 kit med flytlina!
                  Perfekt allround.

Köp ex en sådan färdig tafs. Jag undviker fluorocarbon tafsar för de bryts inte ner och jag märker ingen skillnad mot vanlig nylon.

Kommentera

Gå kurs är bra, fler tillfällen är bättre än ett. Det ger mer att få träffa en instruktör och sedan få träna på egen hand för att sedan träffa instruktören igen.

Jag är instruktör och tävlingskastare och tar fortfarande lektioner.

Här kan du hitta bra instruktörer i Sverige: https://www.flyfishersinternational....ner/country/SE

Kommentera

Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
                      Gå kurs är bra, fler tillfällen är bättre än ett. Det ger mer att få träffa en instruktör och sedan få träna på egen hand för att sedan träffa instruktören igen.

Jag är instruktör och tävlingskastare och tar fortfarande lektioner.

Här kan du hitta bra instruktörer i Sverige: https://www.flyfishersinternational....ner/country/SE
                      Jag kan gå i god för Thomas Berggren och Anders Molin som jag har använt mig av.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 127 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen