nu ska jag inte komma och säga att man inte ska äta fisk för fisk e nog de godaste som finns, och har miljoner tillagningsätt, och som skillnad från kött kan de smaka väldigt olikt beroende på art vatten mm , men ja tycker tillochmed att de e fruktansvärt när folk sitter på pimleltävlingar och knäcker nacken på kanske 400 miniabborrar, de är utom mitt förstånd ... däremot att ta upp en fin go lagom stor mat fisk e gott, men att döda fisk för att man t,ex inte har kameran med sej de e sjukt... ps push-up den där bilden e ljuvlig!!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ang C&R-kommentarer
Collapse
X
-
Personligen tycker jag att C&R diskussionen blivit lite snobbism inom fisket. Med det menar jag att dom som i alla lägen tillämpar C&R anser sig lite förmer än andra fiskare. Självklart ska man inte ta upp mera fisk än man själv kan använda osv. Men att gnälla på folk som tar upp fisk för att äta är lite löjligt. Det är ju inte så att fisken i dom svenska vattnen har slutat växa.
/cobol
Kommentera
-
Snobbism?....snarare ett millitant vegan sätt.....
Är det egentligen ngn som gnäller här på att folk tar upp fisk för å äta? Det är väl snarare så att det ifrågasätts om en, "av arten" stor individ är en matfisk eller om den bör dö eller simma vidare......?
frukost dax.....glöm inte......musslor suger brugd........arrghhhhhEgenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Sen hänger det ju lite på vad man vill bevara ... vill man bevara de allra största exemplaren eller vill man ha mycket fisk. Jag har hört att en Gädda behöver ca 10kg föda för att gå upp 1kg ... sen om det stämmer vet jag inte men helt orimligt låter det ju inte. Jag vet inte vad som är bäst egentligen ... bevara de allra största (som kräver mycket föda) eller bevara ett större antal mindre fiskar.
Men syftet med denna tråd var att få en trevligare stämning och uppmuntra till att lägga upp fler fotografier.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Originally posted by Bergman
Jag har hört att en Gädda behöver ca 10kg föda för att gå upp 1kg ... sen om det stämmer vet jag inte men helt orimligt låter det ju inte.
OFFTOPIC
På torra land är det ett förhållande som stämmer. I marin miljö handlar det snarare om 5-7 kilo per kilo tillväxt. (Sk. nödigt vetande :-))
Kommentera
-
I många vatten är det ett rent fiskevårdande (notera skillnaden mellan fiskevård och fiskvård) att arrangera fisketävlingar. Bort med tusenbrödrabeståndet och skapa möjlighet för abborre att växa sig ur flaskhalsen och övergå till predation/kannibalism.Originally posted by Crubbster
men ja tycker tillochmed att de e fruktansvärt när folk sitter på pimleltävlingar och knäcker nacken på kanske 400 miniabborrar, de är utom mitt förstånd ...
I många vatten (även mindre) förekommer uttag på flera ton abborre under en vinter utan någon synlig påverkan på biotopen. Abborre är nästan tekniskt helt omöjlig att beståndsfiska bort. I eutrofa vatten kanb det t.o.m vara en god gärning så länge de större piscavorerna behålls.
Kommentera
-
Vad jag vet så har jag aldrig sagt att någon här gnäller om man tar upp matfisk?Originally posted by Push-Up
Snobbism?....snarare ett millitant vegan sätt.....
Är det egentligen ngn som gnäller här på att folk tar upp fisk för å äta? Det är väl snarare så att det ifrågasätts om en, "av arten" stor individ är en matfisk eller om den bör dö eller simma vidare......?
frukost dax.....glöm inte......musslor suger brugd........arrghhhhh
Kommentera
-
Cobol, det är väl ingen som sagt att du gjort det heller.......simma lugnt trevlig midsommar.....Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Pepparotsgädda är gott.
Angående ev. kommentarer så är det väl ganska lätt att uttyda var dom kommer ifrån vilket gör det lätt att solla när man scrollar ner. shit...deja vu..tror att jag skrivit exakt samma sak i en annan tråd förut. Har fiskesnack redan varit framme å vänt eller e det bara jag
//KBJ@
Kommentera
-
Har följt, och också irriterats av, de här C&R-påhoppen. Jag har aldrig träffat eller hört om någon intresserad fiskare som skulle ta upp fisk på jävelskap. Dom som håller på med det här otyget (påhoppen) måste ha några egna skelett i graderoben som det lindrar samvetet med att hacka på andra. Om dessa skelett handlar om fiske eller ej är frågan.
//En som tar upp, och släpper i fisk efter eget huvud.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2026-08-16, 19:03 -
-
av vaarius275Hej vänner!
Jag har blivit väldigt sugen på att testa på att fiska med en original ”The...1 Foto-
2026-08-16, 19:03 -
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 520 visningar