Ang C&R-kommentarer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ang C&R-kommentarer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag har ett skelett i garderoben.. tävlingsmetare. traditionellt mete.. dödar allt man får
    Bajen forever!

Kommentera

Trevlig diskussion. Tanken att man inte ska diskutera C&R förstår jag inte riktigt. Det är bland det intresantaste man kan diskutera som sportfiskare.

En aspekt som är viktig för hur hårt man ska tillämpa C&R är hur stort fisketrycket är på den plats du fiskar och hur känslig arten är. Fiskar många gös under leken i stockholms skärgård utan att tillämpa C&R så kan ett bestånd sabbas skrämmande fort. Men jag känner tex ingen som tillämpar C&R vid strömmingsfiske

En viktig aspekt är om fisken är implanterad eller inte. I P&T vatten är saken självklar.

Jag fiskar själv nästan uteslutande i Stockholms skärgård. Gäddan sätter jag nästan alltid tillbaks, men jag skulle inte komma på tanken att sätta tillbaks en blank, godkänd havsöring...

/SMaster

Kommentera

Originally posted by SMaster
        Gäddan sätter jag nästan alltid tillbaks, men jag skulle inte komma på tanken att sätta tillbaks en blank, godkänd havsöring...

/SMaster
        Smaster: Varför inte? Vad skiljer havsöringen från gäddan?

Kommentera

Har inte hängt med den här tråden, och orkar inte läsa allt heller =) men fattar ju va de handlar om... Tycker att sålänge man inte inte tar upp fisk under minimåtten och inte slaktar riktigt stora fiskar (typ gäddor över 7, gösar över 4, abborrar över kilot etc) och bara tar upp för husbehov så är det helt OK! Och ingen jäkel ska kränka ner på någon för att dem gör de. Om man får en 10 kilos gädda i ett mindre vatten och slaktar den för att ta hem och skryta lite och sen gräva ner den så är de heelt fel! En sådan gammal hona betyder väldigt mkt för vattnen och är dessutom svårersättlig + att man vill ju kunna fånga den igen. Då får man skylla sig själv att man inte hade med sig nån kamera lr så få man be någon komma med det till sjön. Maxmått i fler sjöar borde införas!

C&R är ändå rätt nytt. För en del är de helt befängt att inte ta upp fisken och ta hem och äta... Jag förstår dem med. Du har väl ändå inte sett någon skjuta ett rådjur, för att sen rädda livet på de, och sen släppa iväg de igen?? hehe. kanske lite knäppt jämfört men... =) Själv kör jag till 99% C&R men jag frågar alltid om någon som fiskar lite mindre som är med mig om de vill ha hem fisken om vi tex får en gös i vikten 1-3 kg.

Så sluta hacka på dem som inte kör C&R (med sunt förnuft)!

Kommentera

jag va ut o meta gös me kurre tidigare idag. fick en på strax över kilot. tog den i handen tittade på den.. sen vägde jag för o ch nackdelar. ska jata hem den o äta. då måste jag rensa o tilllaga o så hade ja ingen påse. eller ska ja släppa tillbaka den och se när den simmar ner på djupet igen. ni kan ju lista ut själva vilket jag valde. den va grymt fin när den simmade mot djupet
            Bajen forever!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
            9 svar
            1 088 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg anteman