Olycka vid gällocksgrepp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olycka vid gällocksgrepp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Olycka vid gällocksgrepp

    Hallå alla gäddfiskare!

    Tänkte skriva av mig lite efter senaste fisketuren där jag lärde mig en del nytt, men det får bli den korta versionen.

    Iaf, kompisen och jag planerade in en lite längre fiskeresa där vi åkte drygt 10mil för att få fiska lite gädda. Vi anländer till sjön via 09.00 och lastar båten snabbt för att komma iväg fort eftersom vi blev lite sena.
    När vi närmar oss första viken så smäller det på rätt duktigt på kompisens Buster Jerk som han hade dragit bakom båten mest för skojs skull.
    Snart visar det sig att det är en skaplig best han har dragit på och med tanke på att han inte fiskar så mycket så ligger hans PB på gädda på ca 2kg innan så blir han lite smått till sig när den dryga metern långa, grova gäddan närmar sig båten.
    Och det är ungefär här mitt h***vete börjar:

    Jag plockar alltid upp mina gäddor med händerna, antingen nackgrepp eller gällocksgrepp. Har inte ens med mig några andra verktyg för det ändamålet. Så när jag ser att fisken sitter väldigt taskigt fast så säger jag till polaren att så här ska man inte göra, för in fingrarna under hakan på gäddan och fastnar i gälarna med fingrarna, skiter i det och lyfter upp fisken med Bustern hängandes i mungipan någon centimeter från min hand. Säger åt kompisen att lossa fisken fort men han hinner inte ens reagera så har gäddan hoppat till och jag tappar greppet, en av krokarna borrar sig in ovanför nageln och in under där. Så där står jag med en 8,8kg tung gädda som hänger i en krok i mitt finger och som till råga på allt slår för glatta livet.
    Ganska automatiskt följer jag snällt med fisken ner mot golvet och i ren panik pga av smärtan så greppar jag wobblern med andra handen och rycker ut kroken ur fingret, bara för att konstatera att den istället fastnade i andra handen. Dock är det ändå en lättnad eftersom smärtan nu var mycket mindre än när kroken satt i fingret.
    Efter runt 20sek har vi krokat av gäddan och kan börja med att kroka av mig. Eftersom jag ser att jag blöder väldigt kraftigt från höger hands finger och har otroligt ont så ville jag inte fjolla runt med wobblern hängandes i handen så jag börjar dra ut kroken men misslyckas på första försöket eftersom hullingen sitter så hårt, hämtar andan och gör ett nytt försök med att dra med tången och äntligen kommer kroken ur.
    Nu gör vi en väldigt snabb vägning av fisken och släpper tillbaks den i det fria och i allt tumult så glömmer vi både att mäta samt fotografera fisken. Istället koncentrerar vi oss på att tillverka bandage genom att skära sönder våra kläder och lappa ihop mig.
    Vi har vänt hemåt och tänkte uppsöka sjukhus eftersom fingret var ganska trasigt av att kroken hade vänt och roterat inne i fingret, det blev sån kraft av den stora fisken att kroken på BJ:n rätades ut inne i mitt finger.

    Vi har inte hunnit ro mer än 5min så säger jag åt kompisen att, va fan, vi kan inte åka hem nu när vi har fått en så bra start på dagen plus att vi åkt så pass långt hemifrån. Så vi stannar och vilar en stund och jag försöker börja fiska igen efter ca 30min då den värsta smärtan har släppt. Det går inte vidare att kasta så jag vänta 30min till, sen börjar jag kunna fiska allt bättre och det slutar med att vi fiskar hela dagen.

    Nu har jag skaffat mig en så kallad lipgripp som jag använder om wobblern hänger illa vid sidan av gäddans huvud. Samt att jag nuförtiden alltid har med mig en första hjälpen låda i väskan.

    Nu gick ju allt bra den här gången endå, jag klarade mig från infektioner etc fast jag inte rengjorde såret förräns på kvällen när vi kom hem.
    Och kompisen fick sin livs gädda, och han lovade mig några pilsner samtidigt som han skakade på huvudet när han tänkte på hur jag drog ut krokarna ur händerna istället för att uppsöka sjukhus, typiskt finnar sa han.

    Med den här historien vill jag bara varna folk som använder sig av gällocksgrepp att vara väldigt försiktiga, även om ni har gjort det tusen gånger tidigare så kan olyckan rätt som det är vara framme. Smärtan jag kände första 5-10min var helt enorm och önskar att ingen annan ska behöva uppleva det.

    Skitfiske på er!

    /Mikko
    Senast ändrad av Gäddkraft; 2007-06-23, 12:00.

  • #2
    Usch, fy faan! Tur att det slutade lyckligt!

    Kommentera


    • #3
      Ja harregud! Skaffa en sylvass hugg/lyftkrok säger jag vara!

      - Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

      Kommentera


      • #4
        AJAJAJ! helvete..jag kan föreställa mig smärtan av dom där rejäla krokarna rakt in i fingret! fy fan, jag är grymt rädd för gällocksgrepp av den anledningen

        Kommentera


        • #5
          Fy fan vilken obehaglig upplevelse!

          Men tur att det inte blev för allvarligt.
          Fiske är livet!!!

          Kommentera


          • #6
            fyfan :/ alltid "över nacken greppet" ifall inte gäddan är för stor dvs..

            Kommentera


            • #7
              Bara dumt att inte ha en fegis handske med sig, jag älskar min oranga. Se
              http://www.fiskesnack.com/reviewpost...&cat=21&page=1
              Senast ändrad av Alessandro; 2007-06-23, 18:13.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

              Kommentera


              • #8
                Instämmer med Alessandro men tillägger att ska man använda en lipgrip så bör man sätta på några gummihylsor eller något på "käfterna". Annars tränger dom igenom gäddkäken.
                Hälleflundrafiskare

                Kommentera


                • #9
                  Fint skrivet. Jag har råkat ut för samma sak fast kroken satte sig mindre illa den gången, blev bara ett hål. Men det är bra att påminnas om att man skall vara försiktig.
                  När drar vi?

                  Kommentera


                  • #10
                    En av Pikopaths fiskebröder i Norge skadade ena fingret ordentligt på en stor gädda, kalla mig gärna feg....
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 592 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X