Olycka vid gällocksgrepp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olycka vid gällocksgrepp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Man ska ha respekt för gällocksgreppet!!
    Jag sätter alltid handen på andra sidan där vobblern sitter. Har lyckligtvis aldrig gjort illa mig men vart mkt nära många gånger.
    www.teamwengrud.se

    Kommentera


    • #12
      Hände min polare oxå när han skulle ta upp en gädda åt mig i den storleken.
      Bifogade filer

      Kommentera


      • #13
        Konstigt, du har klarat dig från kommentarer typ, 'bara man vet hur man gör så är det ingen fara'. Har själv råkat ut för krok i handen och så fruktansvärt kul är det inte direkt.
        Bättre att ta det säkra före det osäkra och använda redskap om draget sitter illa!

        Tur att du slapp sitta 10 timmar på akuten i alla fall.

        /D

        Kommentera


        • #14
          "Tur att du slapp sitta 10 timmar på akuten i alla fall."

          Japp, det får nog nästan vara så fingret sitter löst innan man orkar åka till sjukan, finns inge värre ställe

          Kommentera


          • #15
            fyför fan vad ont det måste ha gjort ...kommer ihåg när man fick en krok rätt igenom fingret men då hAde jag ingen 9 kilos gädda hängades i den ()=
            www.lindh81.blogspot.com

            Kommentera


            • #16
              Låter inte skojj, var med om något liknande i helgen, fem minuter han vi fiska, problemet var att jag och min vän hade druckit varsin öl till maten innan vi skulle fiska.. Så vi kunde juh inte köra bil..

              Kroken i mitt finger hade inte vridit sig eller rätat ut sig eftersom gäddan som tur var trillade av precis då kroken satte sig i tummen!!

              Försökte trycka igenom den, för att kapa hullingen (ringde sjukhuset och bad om råd) Beskrev hur kroken satt, det enda de sa var att de brukade dra ut de små krokarna (med bedövning) eller lägga ett snitt.. Så jag drog ut kroken själv.. Kan meddela att jag var lagom likblek, skakande och hårt svettandes.. Efter ett par drag var kroken ute och tummen mådde bra! Det gör den fortfarande!

              Efter detta åkte vi ut igen och fiskade, drog ett par riktigt fina borrar som vi senare käkade!

              Så våga göra det själva, inte sabba fisketuren Men jäklar vad ont det gör!
              Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

              Kommentera


              • #17
                Ajajaj, jag känner igen mig, fast i mitt fall var det en två kilos asp som fortsatte slå med två krokar nerborrade i handen, fyfan så ont det gör...

                Kommentera


                • #18
                  Fattar smärtan... av just den annledningen skulle jag vara mkt fötrsiktig vid gällocksgrepp med beten som har flera 3krokar.

                  Gälräfstäder är en sak. Men vill det sig illa med 3krokarna kan man fan pajja handen/fingrarna för livet.

                  Allesandro: Hjälper den verkligen mot krokspetsar? Det är ju inte så kul att få krokarna i fingret, genom handskarna menar jag.

                  Kommentera


                  • #19
                    Sådant som händer om man landar mkt fiskar, det måste vara en rätt räjlt ökade statiskt på krok-i-handen skador hos sjukhusen sedan "gällgreppet" blev "inne".

                    Dock har jag själv aldrig lyckats, tror det handlar lite om att man är försiktig, läs feg, och inte chansar på första bästa utan väntar tills man har ett bra läge. Sedan handlar det mkt om att vara bestämmd också, har man bestämmt sig för att ta den gör man det till 100%.
                    sigpic

                    Kommentera


                    • #20
                      Har fått en del krokar i fingrarna vid fiske, en del har suttit ordentligt så att man nästan inte förstår att man fick ut den. Dom gångerna som man lyckas få den i fingret så brukar ju det dessutom sitta något tungt i den andra kroken men värsta gången jag varit med om var inte vid fiske utan jag var rätt ung (kanske 8-10 år). Satt hemma i trappan och beundrade en Abu Garcia Hi-Lo modell större med ordentliga krokar som låg fint i handen. Då springer min syster nerför trappan och ska hoppa förbi mig sista 2-3 trappstegen. Det är bara det att en av krokarna på något sätt fastnar i hennes byxben och den andra kroken hittar en fin plats i min hand där det är som tjockast vid tummens infästning eller vad man ska säga. Summan av kardemumman är i alla fall att min syster ramlar när min arm blivit rak och det blir stumt. Jag stoppades alltså min syster som hoppade (kan hon ha vägt 35-40kg?) med hjälp av en krok i min hand.
                      Det kändes rätt ordentligt och dessutom ca 5 mil bilväg till närmaste sjukhus där man som vanligt fick vänta en del på att dom ska bända ut den.
                      Får väll säga att det var tur att min syster alltid varit smal och ganska liten. Jobbigare om det varit en storebror på 80-90 pannor. Haha =)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 650 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 468 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 585 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X