Olycka vid gällocksgrepp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olycka vid gällocksgrepp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mja, gälgreppet är lite förrädiskt, det är ju bra för gäddan, men som sagt sitter betet dumt i munnan så kan det bli otäckt..

Sen det där med handskar, det tycker jag verkar dumt, för skulle kroken ta sig igenom handsken och handen, då har man ett riktigt stort problem!! Ska köpa en LipGrip!!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
      Mja, gälgreppet är lite förrädiskt, det är ju bra för gäddan, men som sagt sitter betet dumt i munnan så kan det bli otäckt..

Sen det där med handskar, det tycker jag verkar dumt, för skulle kroken ta sig igenom handsken och handen, då har man ett riktigt stort problem!! Ska köpa en LipGrip!!
      Grejen med handsken är ju att dom inte skall ta sig igenom det.

Personligen tycker jag smågäddorna är krångligast, men dom är det ju oftast vara att kroka av i vattnet.
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg

Personligen tycker jag smågäddorna är krångligast, men dom är det ju oftast vara att kroka av i vattnet.
        Alltså jag förstod att handsken var till för att skydda mot krokarna, menade bara att olyckan kan vara framme ändå..En Sådan handske är ju ytterst svår att skära eller klippa upp! Ingen handske är ju 100%-ig..

Så jag landar hellre utan en sådan handske!

Håller med dig om smågäddorna, man tröttar ju inte ut dem innan man tar upp dem, livliga rackare det där!
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Håller med Flode, smågäddor är de lömskaste. De kan man inte lita på. LarsÖ kallar dem för Knarkgäddor, å de har han helt rätt i
          Brottar fett...

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg

Men hjälper verkligen handsken helt då? Är det brynja eller nått i den :/ ?

Kommentera

Haha, åååh fyfan vilket h-vete rent utsagt !
              Vilken smärta det måste vart, herregud ! ;-)
              Skitfiske på dig Mikko !

Kommentera

Har fått i mig en krok en gång och det var när jag skulle testa kvaliten på en av mina wobblers skedar, skulle bryta lite i den och smack så gick skeden av, och en trekrok sögs rakt in i min tumme, försökte lite hemma själv med att få ut kroken men det gick fan inte få ur krokjäveln. Så då fick jag åka in till sjukan..

Sen har jag varit nära ett par gånger just vid gällocksgreppet när gäddan sprattlar till och krokarna hänger och slänger sig vilt runt handen..

Ta det lugnt !

Kommentera

Tur att du inte fick en infektion

Men det lyckades ja få ja skulle bara kicka igång crossen för att visa kompisen och så slinter jag på kicken o kör rakt ner i fot-pinnen istället och får infektion o blod förgiftning

Kommentera

Finnar är inte så pjåskiga som en del andra.
                    Ni är båda några erfarenheter rikare.
                    Gäddan har inte lärt sig något.

(Gälgrepp är ett sätt att landa en gädda.
                    Finns många fler.

Mindre gäddor landas företrädesvis med nackgrepp, storlek beroende på fångstmannens händer. Kanske upp till 3 kg´s gäddor. Om du lyckas få fingrarna över gällocken kan det innebära att gäddan håller sig helt stilla. Inte att förakta när man ska försöka lossa den från krokarna.
                    Är de större kommer håv, huggkrok, lipgripp eller gälgrepp mer till sin rätt.
                    Håv och gäddvobbler är en knepig kombination ibland. Kan fördröja återutsättning pga att det trasslar till sig. Då kan huggkrok vara bättre/lättare. Rätt använd är huggkrok ett bra redskap.Vid ismete skulle jag inte vilja vara utan huggkrok.

Vid fiske från strand eller båt med låg reling och fångst av storgädda kan gälgreppet vara det särklass bästa sättet att landa gäddan. Passa på när gäddan gjort klart sina första rusningar intill båten. För fria handen med pekfingret främst framåt, under "hakan" , närmast gällocket. I den springan mellan gälräfständerna som ligger framåt finns ett utrymme som inte är lika "farligt" som de andra. Där kan man få ett bra grepp som bara skadar dig inte gäddan. Går att hålla kvar den i vattnet för så skonsam återutsättning som möjligt kan ske.
                    Här kommer även lipgrippen in. Håller fast gäddan tills avkrokning skett.
                    Senaste informationen om landning av gädda där all belastning sker på underkäken säger att bristningar kan ske i ligamenten mellan käke och ryggrad. Jag kan inte bekräfta det.

Summasummarum:

Landa gäddan på det sättet du känner dig trygg med. Viss anpassning beroende på storlek på fångad gädda + hur platsen för landningen ser ut. Träning ingår, ingen är världsmästare från början.

Skulle du misslyckas med landningen är det inte hela världen. I värsta fall blir det ett lasarettsbesök där kirurg får sköta avkrokningen(ur din kropp). Arten gädda klarar ett och annat misslyckande.

Om du ska behålla gäddan, gör du givetvis de besluten du tycker passar dig bäst.
                    Ex.vis åra i skallen på gäddan innan den kommer för nära dig. )

MVH Scanner

Kommentera

Alessandro,KG? vågar knappt landa gäddor utan sina handskar ....
                      Keep talking about me, You are just making me famous..
                      MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                      www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 589 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85