Månens effekt !! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Månens effekt !!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har för mig att abu's tabell e baserad på månfaserna och det syns tydligt om man jämför
    Tight lines.
    /Andreas

Kommentera

Här är en bra sida för att kolla månfaser: http://www.stardate.org/nightsky/moon/

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
        Här är en bra sida för att kolla månfaser: http://www.stardate.org/nightsky/moon/
        Näe...vadå det är ju jag som har en röd Saab ju! :-)
        Är du kanske STCS:are också?
        //Cole
        http://sportfisher.se

Kommentera

Det finns ju även diverse shareware som lägger månfasen på skrivbordet/menyraden/eller var man nu vill ha den. Jag misstänker förståss att dessa program är mera anpassade för new-age-anfäktades behov men månen lyser ju lika på oss alla ...

Helt klart är att månens inverkan på ebb och flod påverkar det kustnära fisket i havet. Möjligen kan jag för egen del notera ett sämre fiske dagarna runt fullmåne men statistiken bygger på för få uppgifter att dra någorlunda sannolika slutsatser av. Vädret spelar nog en större roll än månfasen men eventuella interaktioner med månfaser kan säkert påverka utfallet avsevärt.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

har ägnat mig åt att uppdatera min fångststatistik med månens faser, har kommit ungefär halvvägs. Har fört dagbok sen 1992, så det tar lite tid... Sen är det bara själva utvärderingen kvar, återkommer med den när tillfälle ges...
            Brottar fett...

Kommentera

Här kommer en länk där man bara ställer in intressant datum och viola! så får man aktuell månfas på skärmen. Bara att rita in i fångststatistiken å sen utvärdera storfiskarna...
              Brottar fett...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösen Visa inlägg
                Här kommer en länk där man bara ställer in intressant datum och viola! så får man aktuell månfas på skärmen. Bara att rita in i fångststatistiken å sen utvärdera storfiskarna...
                http://tycho.usno.navy.mil/vphase.html

Snyggt Gösta!

Har aldrig orkat bry mig - nu ska det fan kollas upp!
                ...allt finns ju nedskrivet sen 95!
                (fiskar gör man ju endå)

Kommentera

Hittade följande om månfaserna:

"Månen fullbordar en cykel av faser (ett varv runt jorden i förhållande till solen) En synodisk månad 29,53 dygn"

Om det nu stämmer borde det inte vara allt för svårt att få till en beräkning på det hela.
                  C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                  Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                  Fiskesnacks regler hittar ni Här
                  Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
                    Jag undrar om det är fler som upplever stigande månfas som skitfiske ??
                    Alla 10+ som är tagna runt mitt umgänge är tagna dagarna kring fullmåne och dagarna kring nymåne. Men just stigande månfas har vi alltid haft skitfiske.
                    Dessutom har vi märkt att i strömmande vatten är fullmånen effektiv, medans i sjöar är nymånen hetare.
                    Har kolla det där under våren minutiöst!, hittills verkar det som om det är absolut bäst fiske dagarna runt nymåne och tvärtom mer eller mindre lönlöst att åka ut och fiska fullmåne. Jag tänkte testa hela året... men är mer eller mindre övertygad om att nymåne är det som gäller här. Kan tillägga att fiske i strömmande vatten inte har visat på någon större skillnad än i insjö.

Har dessutom checkat av med lite folk och kollat i egna kalendern varpå jag konstaterat att hög procent av "mycket bra" fiskedagar... och fångst av 10+ fiskar har skett dagarna runt nymåne... och de flesta "nollpassen" runt fullmåne. Det kan säkert spela roll vart i landet man bor också... helt klart är det i varje fall att månfaserna påverkar, dock sker det ju som alltid i samklang med andra faktorer som väder, vind, temp, lågvatten, högvatten etc. Jag hörde talas om en duktig tysk fiskare som tydligen vägrade åka ut vid fel barometertryck... det finns alltid något nytt att lära!.

Värt att poängtera med detta är att jag bara fiskat gädda under detta test.... fast jag fiskar ju inte så mycket annat heller oavsett.

Kommentera

Ursprungligen postat av LarsÖ Visa inlägg
                      Snyggt Gösta!

Har aldrig orkat bry mig - nu ska det fan kollas upp!
                      ...allt finns ju nedskrivet sen 95!
                      (fiskar gör man ju endå)
                      Har varit med om fyra 10:or på en dag både vid "svart" & "vit" måne.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen