Tror nog att det stämmer med mångas erfarenheter vid månfaser, statistiken är fullgod...Men...Ingen regel utan undantag. Ibland...är förutsättningarna absolut rätt vid fullmåne, magiska kvällar...det exakta jaktljuset..Överdjävligt spännande, man vet att det smäller...Garanterat är de stora där...För att äta..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Månens effekt !!
Collapse
X
-
Är helt klart inne på samma linje!Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
Tidpunkt på dagen spelar som sagt en vessentlig roll. För er som för dagbok kolla vilka huggtider ni har. Jämför månad för månad de olika åren. Hugg tiderna varierar mellan årstider och månader.
Ni ska märka att de företrädesvis ligger i tvåtimmars intervall. Morgon/förmidag och eftermiddag/kväll.
Vintermånader infaller huggperioderna förmidagstid och eftermiddagstid. Sommartid får man gå upp mer arla om man inte ska missa, alternativt fiska senare på kvällen.
Men tillbaka till topic. En del människor har svårt att sova vid fullmåne. Vad som är orsak och verkan här kan man tvista om (kom hönan eller ägget först, typ). Så det finns ju en möjlighet att månen påverkar även fisken.
Finner ni att ni kan styrka att det är månens fas som påverkar då ni räknar bort faktorerna:
väderlek
vindförhållande
tidpunkt på dagen
er sinnesstämning
fångstmetod
så är jag med omedelbar verkan beredd att vända min skepsisism.
Harebäst Fiskevänner
Uttern_
Kommentera
-
Tror nymånens effekt har mer betydelse än väder i vissa sjöar. En kompis till mig har haft sitt bästa fiske nymånedagarna, vindstilla och strålande sol. Medans aldrig haft bra fiske under stigande måne med samma väderförhållande !
En annan kompis kollade upp 5 år tillbaka då han fick uppleva sitt livs gäddfiske och möttes av förvånan att det var dagarna kring nymåne. Själv har jag mitt PB dagen före nymåne !
Sen att vi har ofta bra fiske på fullmåne i strömmande vatten är ju också som häfftigt !
Kom just hem efter en 4 dagarstripp på stigande månfas= Riktigt skitfiske, trots bra gäddväder, med vind,regn mm !
Så att säga att vädret har större betydelse stämmer inte heller alltid, beror nog på hur klar sjö mm man fiskar i. I bruna sjöar kanske de vill ha sol, för att jaga bättre ?? Man blir iaf aldrig klok på detta
Bäst fiske är nog ändå då man har en kall Hof i handen och en fet cigg i käften !
Kommentera
-
i ett visst månljus kan man se en 400TE reflektera från botten av ålandshav, lyssnar man sedan riktigt noga så hör man en svag stämma som spökligt viskar -mangeboy ditt djävla klantarsle!!!Ursprungligen postat av pasi75 Visa inläggTror nymånens effekt har mer betydelse än väder i vissa sjöar. En kompis till mig har haft sitt bästa fiske nymånedagarna, vindstilla och strålande sol. Medans aldrig haft bra fiske under stigande måne med samma väderförhållande !
En annan kompis kollade upp 5 år tillbaka då han fick uppleva sitt livs gäddfiske och möttes av förvånan att det var dagarna kring nymåne. Själv har jag mitt PB dagen före nymåne !
Sen att vi har ofta bra fiske på fullmåne i strömmande vatten är ju också som häfftigt !
Kom just hem efter en 4 dagarstripp på stigande månfas= Riktigt skitfiske, trots bra gäddväder, med vind,regn mm !
Så att säga att vädret har större betydelse stämmer inte heller alltid, beror nog på hur klar sjö mm man fiskar i. I bruna sjöar kanske de vill ha sol, för att jaga bättre ?? Man blir iaf aldrig klok på detta
Bäst fiske är nog ändå då man har en kall Hof i handen och en fet cigg i käften !achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
Kommentera
-
One mission, one target ! Suddenly he lost it in the ocean ,that jerkUrsprungligen postat av Bobbler Visa inläggDet kan vara vem som helst men det är alltid mangeboy.
Kommentera
-
Lyfter denna tråd och ger tips om ett gratisprogram.
Månfas 2.0 http://www.programcentrum.se/?url=pr...asp%3Fid%3D231
Kommentera
-
Nice !Ursprungligen postat av Sjesus Visa inläggLyfter denna tråd och ger tips om ett gratisprogram.
Månfas 2.0 http://www.programcentrum.se/?url=pr...asp%3Fid%3D231
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 126 visningar