Små gäddor - Stora gäddor ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små gäddor - Stora gäddor ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Små gäddor - Stora gäddor ?

Tjena!

Var ute och fiskade idag. Jag fiskade från land ( som 95% av mitt fiske bedrivs ifrån pga ingen båt). Hade väl ca: 18-20 kontakter som jag såg. Fick upp en hel del också. En bra fisketur med mina mått mätt.

Men........ alla gäddor jag fick + tappade var snipor på 1-2kg.

Till min fråga:

Ska man fortsätta nöta där man får snipor, eller ska man byta ställe för att få dem stora??

Hur gör ni? Egna erfarenheter och allmän fakta skulle sitta fint!

MVH
    http://www.silverbums.com

Många små brukar betyda att de stora inte är närvarande. En hungrig Tjocka Berta är inte att leka med för småttingarna, så de håller sig undan för henne och hennes gelikar om de kan!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Vi brukar fiska i en större vik, där vi har fått som mest 70st på en dag. Mycke snipor men även flera 5+ har vi tagit där med 14.12 som max ! Så nöt på

Kommentera

Har en teori om att de stora inte riktigt hänger med när de små går till attack. Har troligen inte att göra med att de är långsamma, utan snarare att de inte är lika lättlurade. Så, som Pasi säger: nöt på! Fast Bebest har oxå ha en point, brukar oxå tänka att de stora inte är på plats om de små är där. Då skulle de små bli gäddamat. Som vanligt kan man bli lite schizofren när fisket är trögt...
        Brottar fett...

Kommentera

Seriös forskning på området stödjer BeBest's utlåtande i frågan, kan dock i skrivande stund inte komma ihåg källan.

Egna erfarenheter stödjer i alla fall samma tes. Jag har en 7år lång vendetta med en groteskt stor elak sak som jag ännu inte lyckats få upp på land. Jag vet hur vidrigt stor den är för jag haft den inom räckhåll vid två tillfällen men misslyckats i sista stund.

För att kolla om hon är på plats börjar jag med ett "riktat snipfiske" i en styv timma och blir det noll är det på med "det stora artilleriet" för är hon där.

Sen finns det säkert undantag från regeln.
          www.utreel.com

Kommentera

Det beror på hur bråttom man har

Jag gillar snipplatser, för där jag fiskar är jag övertygad om att de större gäddorna lever på snipa...

Har varit med om huggperioder på snipor som helt plötsligt dör av... och sen hugger asen!

Så har man bråttom ska man byta plats när man bara får snipor, har man tid så väntar man ut de storas ankomst till jaktmarkerna
            Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
              Många små brukar betyda att de stora inte är närvarande. En hungrig Tjocka Berta är inte att leka med för småttingarna, så de håller sig undan för henne och hennes gelikar om de kan!
              Men Tjocka Berta söker upp småttingarna och jagar på dom? Isåfall finns de ju på samma plats?
              mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Rogö Visa inlägg
                Men Tjocka Berta söker upp småttingarna och jagar på dom? Isåfall finns de ju på samma plats?
                mvh
                Inte alltid men när Tjocka Berta blir hungrig kommer hon insmygande.

Där hon parkerar sig, därifrån flyttar sig de som kan bli mål för hennes attack eller rättare sagt de med aktiv självbevarelsedrift.
                Det finns hypoteser som handlar om feromoner och andra doftämnen vilka gäddor och andra fiskar utsöndrar beroende på sinnestillstånd. En stor gädda antas utsöndra mer av dessa ämnen och ge en stark signal till dem som uppfattar den. De fiskar som inte reagerar i tid eller stannar kvar i närheten av Tjocka Bertas plats riskerar bli nästa mål.

Dofterna varnar de bästa, de överlever. Dofterna hjälper Tjocka Berta att få smälta maten i fred och växa sig ännu fetare.

Hur var det han sa den gamle Darwin? ”Survival of the fittest” lär han, som Limnos så försynt påpekar nedan, inte ha sagt eftersom de orden tillskrivs Herbert Spencer vilken myntade uttrycket 1851.
                Senast ändrad av BeBest; 2007-08-29, 14:30. Anledning: Korrigerat faktafel!
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Nu när vi var nere i kalmar var de så att de stod byskt med pikes runt 1-4kg.
                  Efter man har fiskat bort dom så börjar storleken öka runt 5kg och efter ytterligare ett tag så ser man dom riktigt fina gäddorna följa efter betena men tog dom tyvärr inte (väldigt soligt)
                  De kom ju upp några 10+ och endel under så visst tog dom men inte så ofta som man hoppats på
                  Keep talking about me, You are just making me famous..
                  MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                  www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Varbäst: Mycket skumt sa han Herr Darwin, men just det tror jag inte han sa.

Jimpa: I lektid är det en fördel om honor och hanar är i samma område. :P
                    Senast ändrad av limnos; 2007-08-29, 11:13.
                    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 127 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen